ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ «ЧОМУ М’ЯЧ ТАКИЙ ПОПУЛЯРНИЙ?» (ДО ТЕМАТИЧНОГО ТИЖНЯ «СПОРТ»)
Мета: ознайомити учнів з історією виникнення м’яча, його різновидами; сформувати поняття, чому м’яч популярний в усьому світі; розвивати пізнавальний інтерес, удосконалювати навчальні навички та вміння; виховувати у школярів бажання займатися спортом.
Освітні галузі: мовно-літературна; математична; фізкультурна; історична; здоров’язбережувальна.
І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ (20 хв)
1. Вітання
· Гра з м’ячем «Доброго ранку, Сергію!»
Ведучий кидає м’яч будь-кому і говорить вітання, називаючи його ім’я. Учасник кидає м’яч іншому і т. ін.
2. Групова діяльність
· Вправа «Чарівна скринька»
У чарівній скриньці — м’яч. Діти ставлять учителеві навідні запитання, на які можна відповідати тільки «так» чи «ні». Виграє той, хто першим назве, що заховане в чарівній скриньці.
· Гра «Прудкий»
Діти утворюють коло. Перший гравець тримає м’яч у руках і починає декламувати вірш, водночас передаючи його по колу із рук у руки. Решта хором підтримують декламування вірша. Той, у кого м’яч опиниться на слові «прудкий», виконує якесь завдання першого гравця: заспівати пісеньку, затанцювати, прокукурікати, промовити скоромовку тощо.
М’ЯЧ
Мій дзвінкий веселий м’яч.
Ти куди помчав навскач?
Голубий, червоний, стій!
Не догнать тебе, прудкий!
С. Маршак
Той, хто виконав завдання, стає на місце першого гравця, і гра триває.
3. Обмін інформацією
· Вправа «Крісло автора»
Діти (за бажанням) розповідають про улюблені ігри з м’ячем.
4. Новини дня
— М’яч виник у глибоку давнину. Спочатку його плели з трави, пальмового листя, виготовляли з плодів дерев, вовни і шкур тварин, плели з тростини, скручували з ганчірок, вирізали з деревини, шили зі шкіри, набиваючи травою або тирсою.
II. ОЗНАЙОМЛЕННЯ УЧНІВ ІЗ ТЕМОЮ ТА МЕТОЮ ДНЯ (2хв)
— Сьогодні ми з’ясуємо, чому м’яч популярний в усьому світі, у які ігри з м’ячем можна гратися на дозвіллі.
· Словникова робота
— Що означає слово «популярний»?
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ ДНЯ (113 хв)
1. Читання тексту з позначками (10 хв)
— Прочитай текст, олівцем «галочкою» (v) познач у ньому вже відому тобі інформацію, а знаком плюс (+) — нову інформацію.
ЧИ ЗНАЄТЕ ВИ, ЩО?..
А знаєте, хто підкинув людині думку про м’яч? Жуки-скарабеї, які живуть на березі річки Ніл і скочують у кульки продукти життєдіяльності крупної рогатої худоби. Це в них єгиптяни ще за 5 тис. років до нашої ери навчилися ліпити кулі з нільського мулу. А потім здогадалися робити їх із деревини, каміння, ганчірок! М’ячі набивали пір’ям і піском. Грати в них уважалося страшенно корисним, але спробуйте поганяти кам’яного м’ячика! Важкувато…
Аж якось, дві тисячі років тому в Римі, учитель гімнастики на ім’я Атціус, проходячи повз крамницю м’ясника, звернув увагу на величезний бичачий міхур. Його наповнили повітрям, перев’язали мотузкою й повісили над вхідними дверима як прикрасу. І тут Атціусову спала геніальна думка. Він купив міхур, обшив його чохлом зі шкіри, утворивши м’яч — легкий і стрибучий!
Сучасні м’ячі виготовляють із найрізноманітніших матеріалів, зате форма у них завжди однакова — кругла. Зараз ми навіть і не уявляємо свого життя без безлічі цікавих ігор, у яких бере участь наш друг — м’ячик.
2. Практична робота (5 хв)
— Слово м’яч пов’язане зі словами м’який, м’якоть, м’якуш. Тобто м’яч — це м’яка кулька.
— Візьміть свій м’яч. Розгляньте його. Який він за формою, кольором, якістю? (Круглий, гумовий, гладкий, кольоровий, пружний.)
— Які дії можна вчиняти з м’ячем? (Кидати, ловити, катати.)
— Назвіть предмети з нашого життя, схожі на м’яч. (Апельсин, яблуко тощо.)
— У які ігри ви любите грати з м’ячем?
— А хочете зліпити свій «веселий» м’яч? (Діти ліплять м’яч з пластиліну.)
3. Гра «Відгадай на дотик» (2 хв)
У мішечку — м’ячі з різних матеріалів. Діти повинні, не заглядаючи в мішок, визначити, з якого матеріалу виготовлений м’яч.
4. Довідкове бюро «Як виготовляють футбольний м’яч» (2 хв)
— Є дві речі, що потрібно знати про футбольний м’яч. Він круглий. Його люблять мільйони. Проте за цією, здавалося б, банальною річчю — праця десятків людей.
Щодня на заводі з виготовлення справжніх м’ячів випускають лише 750 екземплярів. Фактично — крапля в морі. Але кожен з них — справжній витвір мистецтва.
5. Перегляд відео (5 хв)
Перегляд відео «Як виготовляють футбольний м’яч».
Режим доступу: http://24tv.ua/news/2/138/296510
6. Дидактична гра «Що можна робити з м’ячем?» (5 хв)
Учитель кидає м’яч дитині, вона називає дію і повертає м’яч назад. (Грати, штовхати, кидати, ловити…)
7. Дослідницький практикум «Чому м’яч підстрибує?» (5 хв)
— Натисніть на стіл, що ви відчуваєте? (Твердий стіл.)
— Спробуємо відчути повітря. Візьміть гумовий м’яч і натисніть на нього. Що ви відчуваєте? (Що м’яч не порожній, у ньому щось є.)
— Отже, повітря можна відчути завдяки напруженню м’язів руки.
— Що станеться, якщо м’яч удариться об підлогу? (Повітря в ньому стиснеться.)
— Чому м’яч підстрибує? (Завдяки пружності повітря. Стиснуте повітря пружне, воно розширюється, і м’яч із силою відскакує від підлоги.)
— Де ще міститься стиснуте повітря? Де ще люди стали застосовувати цю властивість? (У шинах велосипеда й автомобіля.)
— Чому не можна їхати на велосипеді, коли у ньому пробите колесо?
8. Пальчикова гімнастика «М’ячик» (3 хв)
Мені подарували м’ячик, (Стискають руки в кулаки.)
Він круглий та великий. (Обертають кистями рук.)
Злітає він до неба
Над моєю головою. (Б’ють кулаком об долоню другої руки.)
9. Малюнкове списування (10 хв)
— Прочитай текст. Слова, позначені малюнком, запиши у зошит.
Настало тепле літо. У ясному небі яскраво сяяло Побігайчик та його друзі: Лиско, Лапко та Сірий вибігли на широку лісову галявину. Галявина була рівна-рівнесенька, наче . На ній росла густа зелена
10. Творча робота (5 хв)
Учні складають продовження казки про те, як звірята стали футболістами.
11. Складання розповідей-описів (5 хв)
В обручі — кілька м’ячів. Діти очима вибирають один з них, описують його. Решта мають здогадатися, про який м’яч ідеться.
12. Вправа «Розмовляємо англійською» (5 хв)
My ball is blue, | Мій м’ячик синій, |
My ball is red, | Мій м’ячик червоний, |
It jumps and hops all day | Він скаче та скаче весь час, |
And bounces against the wall | Від стінки він скаче |
And doesn’t want | І зовсім не хоче |
To stop at all. | Зупинятися. |
13. Гра «Домовки» (4 хв)
1. На подвір’ї гра в футбол.
Підкидають діти… ball.
Я на вугол зробив пас…
Скло розбилось, а це… glass.
2. Грати ми йдемо в футбол,
М’ячик по-англійськи… ball.
3. Це лялька — a doll!
Це м’ячик — a ball!
Ну, а миша — a mouse Біжить в свій дім — a house.
14. Розучування лічилки (зі слів учителя) (4 хв)
One and two, and three, and four,
We are sitting on the floor.
We are playing with the ball And a pretty little doll.
15. Завдання на орієнтування на площині
· Дидактична гра «М’яч на полі» (5 хв)
— Підійдіть до столів, розгляньте ваше футбольне поле, візьміть м’ячик до рук.
□ Покладіть м’яч у центр поля.
□ М’яч відправляється в лівий верхній кут.
□ Гол! М’яч у правих воротах.
□ Покладіть м’яч у центр поля.
□ М’яч у правому нижньому куті.
□ М’яч у правому верхньому куті.
□ Гол! М’яч у лівих воротах.
□ М’яч у лівому нижньому кутку.
16. Математична гра «Забий гол» (5 хв)
У ворота, прикріплені на дошці, учитель ставить «м’яч» з числом. Діти по черзі складають вирази, результатом яких є цей м’яч.
17. Гра «Математичний футбол» (3 хв)
— Визначте м’яч, яким заб’ють гол.
18. Вправа «Встанови відповідність» (5 хв)
— Встановіть відповідність між м’ячем і видом спорту.
19. Розучування лічилки (4 хв)
Нумо, друзі, всі до гри:
М’яч — один, а нас аж три.
Грав я сам,
Погрались вдвох,
А тепер пограєм втрьох.
20. Розроблення правил безпеки під час гри з м’ячем (5 хв)
— Від гри з м’ячем можуть траплятися і неприємності, якщо не дотримувати правил безпеки.
— Як привчити м’яч бути слухняним?
(Діти в групах розробляють правила безпеки під час гри з м’ячем.)
Орієнтовні правила
1. Гратися можна подалі від скляних вікон, вітрин магазинів. М’яч може їх розбити.
2. Гратися слід подалі від проїжджої частини дороги. М’яч може викотитися під колеса проїжджаючої машини, спричинити аварію. І, звісно, у жодному разі не можна вибігати за м’ячем на дорогу!
3. Якщо сидіти на м’ячі, то можна зіпсувати його.
21. Спортивна програма (25 хв)
· Гра «Їжачок»
Для цієї гри необхідний невеликий майданчик. Один із гравців — «їжачок». Ударами ноги він ганяє м’яч, намагаючись торкнутися ним кого-небудь із гравців, які бігають навколо «їжачка». Той гравець, у кого влучить м’яч, стає наступним «їжачком».
· Гра «М’яч — сусідові»
Гравці утворюють коло на відстані одного кроку одне від одного. За колом стоїть ведучий. Гравці передають м’яч то ліворуч, то праворуч, але тільки сусідові, а ведучий намагається доторкнутися до м’яча. Той гравець, до м’яча якого він торкнеться, стає ведучим.
· Гра «Рухома ціль»
Усі гравці стоять за лінією кола і намагаються влучити м’ячем у ведучого, який стоїть у центрі кола. Гравець, який кинув м’яч, але не влучив у ведучого, сам стає на його місце. Гра триває.
· Гра «Фортеця»
Гравці стоять за лінією кола і, передаючи м’яч одне одному, повинні збити предмети в центрі кола. Ведучий захищає їх будь-якою частиною тіла.
· Гра «Мисливці й качки»
Гравці об’єднуються у дві команди, одна з яких, «мисливці», утворює коло, а інша, «качки», стає всередину кола. У команди «мисливців» у руках волейбольний м’яч. За сигналом учителя «мисливці» вибивають «качок» із кола. «Качки» рятуються від м’яча, ухиляючись і підстрибуючи. Підбита «качка» залишає коло. Гра завершується, коли в колі не залишається жодної «качки», після чого команди міняються ролями.
IV. ПІДСУМОК ДНЯ (5 хв)
· Робота у щоденнику вражень
Рекомендовані теми
1. У які ігри з м’ячем я люблю грати?
2. Яку спортивну секцію я хотів (хотіла) б відвідувати?
3. Чи буде м’яч популярним через 100 років? Чому?