ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ «ХТО Є УКРАЇНЦЕМ?» (ДО ТЕМАТИЧНОГО ТИЖНЯ «Я – УКРАЇНЕЦЬ/УКРАЇНКА»)
Мета: закріпити знання дітей про Україну та українців; з’ясувати, як розпізнавати українців серед інших народів; продовжити ознайомлення з вишиванками як одним із видів українського декоративно-прикладного мистецтва; розвивати логічне мислення, фантазію, мовлення дітей; виховувати шанобливе ставлення до традицій українського народу, зокрема до національного вбрання, до мови.
Освітні галузі: мовно-літературна; технологічна; соціальна; здоров’язбережувальна; громадянська.
І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ (20 хв)
1. Вітання
Учитель
Любі діти! Добрий день!
Зичу праці і пісень.
А ще, друзі, всім бажаю
Сил, натхнення на весь день!
Діти. Добрий день!
Учитель. Бажаю успіхів, доброго дня тощо.
Дитина. Бажаю…
2. Групове заняття
· Гра «Доторкнись до синього»
Діти утворюють коло. Ведучий розпочинає гру словами: «Доторкнись до синього!» (можна використовувати набір кольорових карток). Діти повинні доторкнутись до синього кольору на своєму одязі або на одязі інших. Можна торкатись пальцем, коліном, ліктем, головою тощо. Потім ведучий називає інший колір, наприклад: «Доторкнись до жовтого!». Діти, продовжуючи триматися за предмет синього кольору, мусять водночас зуміти доторкнутись до жовтого кольору.
Протягом гри слід спонукати дітей допомагати одне одному торкатись відповідних кольорів. У цій грі немає тих, хто програв або залишив гру! Ця гра — зусилля всієї групи. Якщо хтось не може утримати рівновагу або падає, гра починається спочатку.
3. Обмін інформацією
· Вправа «Крісло автора»
Охочі діти розповідають про свою родину.
4. Щоденні новини
ЛЕГЕНДА «ВИНИКНЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ЗЕМЛІ»
Бог створив нашу землю і почав роздавати її різним народам. Наші предки пізно про це дізналися, тому землі їм забракло. Вони прийшли до Бога, який в цей час молився. Через деякий час Бог озирнувся і запитав їх:
— Чого ви прийшли до Мене?
Дізнавшись, що вони залишилися без землі, Він запропонував їм чорну землю.
— Ні. Ми не будемо там жити. Там уже живуть німці, французи, італійці,— сказали наші предки.
— Ну тоді Я дам вам землю, що залишив для раю. Там є все: річки, озера, пустелі, ліси, гори. Але пам’ятайте: якщо будете берегти цю землю, то вона буде ваша, а якщо ні — то ворога,— сказав Бог.
Пішли предки наші на ту землю й оселилися там. А країну свою називали Україною від слова рай. Зараз ми живемо на тій самій райській землі.
— Чому нашу землю називають райською?
II. ОЗНАЙОМЛЕННЯ ІЗ ТЕМОЮ І МЕТОЮ ДНЯ (2 хв)
· Загадка
На землі великій є одна країна:
Гарна, неповторна, красна, як калина.
І живуть тут люди добрі, працьовиті
І скажу, до речі, ще й талановиті.
Землю засівають і пісні співають,
На бандурі грають і вірші складають
Про ліси і гори, і про синє море,
Про людей і квіти. То скажіть же, діти,
Що це за країна?.. (Наша славна Україна)!
— Сьогодні з’ясуємо, хто такі українці та як їх розпізнати.
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ ДНЯ (113 хв)
1. Гра «Інтерв’ю» (3 хв)
□ Якщо країну називають Україною, то людей, які тут живуть,— …
□ Вони розмовляють … мовою.
2. Групова робота «Склади прислів’я» (10 хв)
□ Слово до слова — зложиться мова.
□ Не кидай слова на вітер.
□ Будь господарем своєму слову.
— То як пізнати українця? (По мові.)
□ Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.
3. Говори українською! (10 хв)
Перегляд мультфільму «Лепетуни».
Режим доступу:https://www.youtube.com/watch?time_continue=44&v=m6teF-_tNk4
4. Гра «Знайди малюнок» (10 хв)
Учитель читає уривки з віршів видатних поетів про природу, а діти добирають відповідні малюнки.
5. Слухання та виконання пісні Наталії Май «Мамина сорочка» (6 хв)
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=6TdXGL1wbLQ
6. Вишиванки на подіумі (15 хв)
Діти демонструють свої вишиванки.
7. Інтонаційна вправа «Розкажи вірш…» (10 хв)
Завдання. Розповісти вірш весело, сумно, сердито, байдуже, хитро, злякано, здивовано, плачучи.
Квіти розцвітають
Ось на рукавах,
З ірію далекого
Повернувся птах —
Дивні візерунки
Сяють, мов живі, —
Мама вишивала
Оберіг мені!
Тетяна Винник
8. Творча гра «Склади віршик» (5 хв)
Діти добирають потрібні слова і складають тематичні віршовані рядки.
Надягну український віночок —
Затанцюю веселий… (таночок).
Гарні хлопці стоять біля ганку,
А на них сорочки-… (вишиванки).
Я танцюю гопак залюбки,
Адже в мене зручні… (чобітки).
Вишиванку везу на гостинець:
Пам’ятайте, що я — … (українець)!
9. Пісня-гра «Ой є в лісі калина» (5 хв)
Виконання ігрових імітаційних рухів відповідно до тексту.
10. Гра «Модельєр» (20 хв)
— Дуже гарний, різнокольоровий вишитий одяг у нашому незвичайному магазині. Розгляньмо вишиваночки! Чим вони вишиті? (Різнокольоровими нитками.)
— Кожен колір має свою мову.
Червоний — символ любові та щирості.
Синій колір — символ неба, сили і здоров’я.
Жовтий колір — символ сонця і хліба.
Зелений — символ життя, рослинного світу.
— Діти, зверніть, будь ласка, увагу: орнаменти на вишиванках різні — геометричні та рослинні. Як ви вважаєте, з чого складаються геометричні орнаменти? (З геометричних фігур: трикутників, хрестиків, зубчастих, прямих та хвилястих ліній, квадратів, кружечків, прямокутників.) Ось ці геометричні орнаменти на сорочці.
— А з чого складається рослинний орнамент? (Квіти, пелюстки, різні листочки.)
11. Рухлива гра «Передай віночок» (9 хв)
Діти утворюють коло. Під веселу українську мелодію передають віночок одне одному. Коли музика зупиняється, дитина, у руках якої опинився віночок, виходить на середину і танцює з віночком на голові (довільні рухи). Якщо це хлопчик, то він обирає собі дівчинку, і вони танцюють удвох. Решта весело плескають у долоні. Гра повторюється тричі.
12. Творча майстерня. «Намисто для україночки» (15 хв)
Виготовлення намиста з горобини, зібраної на прогулянці. Ознайомлення з особливостями виготовлення намиста.
IV. ПІДСУМОК ДНЯ (10 хв)
— У всіх людей одна спільна мета — жити в добрі та злагоді, зробити життя в країні кращим. Якщо ти успішний — допоможи іншому, якщо ти щасливий — зроби щасливим когось поруч, будь щирим у своїх діях.
· Музична пауза. Флешмоб «Я — українець»
— Нині в Україні є дуже популярним флешмоб. Ми створимо флешмоб «Я — українець».
· Робота у щоденнику вражень
Рекомендовані теми
1. Чи можу я себе називати українцем (українкою)?
2. Що я хочу зробити для України?
3. «Коли я стану президентом України, то…»