ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ «ЧОМУ ЧИСЛО 7 МАГІЧНЕ?» (ДО ТЕМАТИЧНОГО ТИЖНЯ «ВЕСЕЛКА»)
Мета: розкрити поняття незвичайності числа 7; повторити назви днів тижня, кольорів веселки, нот; простежити зв’язок між цими поняттями; розвивати мислення, вміння зосереджуватися на виконанні завдань; розвивати мовлення дітей; виховувати уважність, бажання пізнавати нове.
Освітні галузі: мовно-літературна; математична; технологічна; соціальна і здоров’язбережувальна; громадянська.
І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ (20 хв)
1. Вітання
Учитель
Промінчик весняний заглянув у клас
І в коло велике зібрав, друзі, нас.
Нумо з’єднаєм долоньки свої
І радо всміхнемось: я — вам, ви — мені.
— Як приємно бачити, що ви посміхаєтесь одне одному і приносите до класу радість. Ну ж бо її примножимо, привітавшись одне з одним подарунками.
Діти (по черзі):
— Я хочу подарувати тобі щастя!
— Прийми від мене у подарунок гарний настрій!
— Мій подарунок для тебе — кольорова веселка у небі!
— Я хочу подарувати тобі натхнення!
— Усі весняні квіти — це мій подарунок для тебе!
— Я дарую тобі міцне здоров’я!
— Я хочу подарувати тобі красу!
— Прийми в подарунок від мене посмішку!
— Прийми в подарунок від мене повагу!
— Я дарую тобі щиру ласку!
— Я хочу подарувати тобі чарівну казку!
— Я дарую тобі радість велику!
— Прийми в подарунок від мене щедрість!
— Я дарую тобі чудеса!
— Мій подарунок для тебе — дружба вірна й міцна!
2. Групове заняття
· Рухлива гра «Веселка»
За допомогою лічилки обирають «Веселку», що повертається обличчям до гравців, піднімає руки в сторони (протягом усієї гри «Веселка» залишається на своєму місці). «Веселка» називає певний колір. Гравці знаходять цей колір у себе в одязі або в кого-небудь із сусідів (можна триматися за одяг інших) і, торкаючись цього кольору, спокійно проходять під «веселкою» (під руками гравця). Якщо у гравця відсутній потрібний колір і немає можливості торкнутися названого кольору, він повинен швидко пробігти під «веселкою». Якщо «веселка» заквацав гравця, то він стає новою «веселкою». Гра триває.
3. Обмін інформацією
Діти розповідають про те, коли і за яких умов вони бачили райдугу.
— Чи доводилось вам бачити справжню веселку?
— Що ви відчували? (Радість, щастя, захоплення.)
— Веселку ще називають райдугою.
— А в які пори року найчастіше буває веселка? (Улітку, навесні.)
— Після чого з’являється веселка? (Після дощу, або під час дощу.)
4. Щоденні новини
— Подумки повернімося в теплий літній день! Після короткого дощику в небі замерехтіла різнокольорова вигнута доріжка. Але що це за доріжка, ви скажете, якщо відгадаєте загадку.
Дивувались довго ми —
Збудували міст громи.
Та по ньому я і ти
Не зумієм перейти. (Веселка.)
II. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ І МЕТОЮ ДНЯ (2 хв)
— А й справді, що таке веселка? Чому в небі виникло таке диво? Спробуймо сьогодні дати відповідь на це запитання.
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ ДНЯ (108 хв)
1. Читання за особами (10 хв)
Вийшов з лісу їжак — лугом-полем бродити.
А тут раптом дощ припустив. Наче з відра линув. Не дощ, а домисько. Справжня тобі злива. Припустив — не перестає.
Їжакові нікуди дітися. Згорнувся клубочком, принишк. Треба якось перебути, перечекати.
Та раптовий дощ як з’явився, так і скінчився. Сонце в небі заграло. Ще яскравіше стало. А на їжакових голках дощинки так і лишилися, мов приросли.
А в тих краплях-дощинках райдуга спалахнула. Усіма кольорами грає, міниться.
Усіма барвами переливається.
Іде їжак — райдугу несе.
І рознесли чутку сороки:
— Їжак райдугу спіймав! Їжак райдугу вполював!
З-під куща вискочив заєць:
— І справді…
Вибігла лисиця з нори:
— Ой, лишенько…
Глянула білка з дупла:
— Так-так…
А їжак і вухом не веде. Мовби і не чує, що звірі з його райдуги дивуються.
За М. Сингаївським
2. Сюрпризний момент (5 хв)
(До класу заходять діти у костюмах білки, зайчика і лисички. Звірята дивляться на райдугу.)
Лисичка знаходить квітку-семицвітку.
Білка. Таємниче число сім! Яким його тільки не вважають: і священним, і божественним, і магічним, і щасливим.
Зайчик. Кожна пелюстка має свій колір у цій незвичайній квітці. Кожна пелюстка має завдання, яке ми будемо виконувати, щоб дізнатися щось нове.
Ти лети, пелюстко-цвіт,
Через захід і на схід,
Й повернись, зробивши коло
Через полюси навколо.
І землі торкнувшись, враз
Мій тоді здійсни наказ!
3. Виконання завдань на пелюстках
ПЕЛЮСТКА ПЕРША (2 хв)
· Загадка
т Вийшла звідкись гарна дівка,
На ній стрічка-семицвітка;
А де з річки воду брала,
Там коромисло зламала. (Веселка.)
— Молодці! Ви правильно відгадали. Це — веселка. Окраса неба, дивовижне явище природи.
· Робота з довідником (5 хв)
Веселка — це атмосферне оптичне явище, що спостерігається у разі освітлення сонцем безлічі водяних крапельок під час дощу або туману, або після дощу. Внаслідок заломлення сонячних променів у краплинах води під час дощу на небі з’являється кольорова дуга.
· Дослідницький практикум (9 хв)
ЯВИЩЕ ПРИРОДИ — ВЕСЕЛКА
Мета: продемонструвати утворення веселки.
Обладнання: шланг для поливання, тригранна скляна призма.
Умови: весна або літо, сонячна днина.
Хід досліду
Спрямувати високо вгору дрібний розсіяний струмінь води. Сонячне проміння, проходячи крізь краплі води, утворює веселку. Таке саме явище можна побачити біля водограю.
На шляху сонячних променів, спрямованих у вікно, поставити тригранну скляну призму. На протилежній стіні з’явиться смугаста «зебра».
· Гра «Букви розгубилися» (5 хв)
— Відновіть слова та прочитайте назви кольорів веселки. Розташуйте їх у певній послідовності.
вонийчер | червоний | □ |
мачепоранвий | помаранчевий | □ |
тийвож | жовтий | □ |
ленизей | зелений | □ |
кибланийт | блакитний | □ |
ійнис | синій | □ |
лефіовийто | фіолетовий | □ |
— Скільки кольорів у веселці?
· Гра «Склади приказку» (5 хв)
— Прочитай текст, олівцем «галочкою» (v) познач у ньому вже тобі відому інформацію, а знаком плюс (+) — нову інформацію.
Щоб не помилятися у послідовності кольорів райдуги, можна використовувати приказки.
Розмістіть кольорові слова у порядку кольорів веселки — і ви прочитаєте приказку.
*Чапля *паву *жде *завзято, *будуть *сани *фарбувати.
*Чом *поважні *журавлі *знов *багато *смажать *фрі.
· Пальчикова гра «Райдуга-дуга» (2 хв)
Ой ти, райдуго-дуга, | (Пальці в замок — руки над головою.) |
Дам тобі я пирога, | (Руки вперед — прямі долоньки догори.) |
Дам тобі я борщику, | (Долоньки — «мисочка».) |
А ти не дай дощику! | (Стукають пальчиками по столу.) |
Заглянь у віконечко, | (Утворюють з пальчиків «віконечко», підносять до очей.) |
Принеси нам сонечко, | (Долоньки стискають, пальчики розчепірюють.) |
Щоб раділи дітки,
Розквітали квітки! |
(Плескають у долоні.) |
· Вправа «Кольори веселки» (5 хв)
— Чи бачили ви веселку?
— З яких кольорів вона складається?
— У веселки сім кольорів: червоний, оранжевий (помаранчевий), жовтий, зелений, блакитний, синій і фіолетовий. Який колір чи кольори веселки вам подобається найбільше?
— Який з них найтепліший, а який віддає холодом?
— Діти, а чи знаєте ви, що колір має великі можливості впливати на людину? Потреба в кольорі властива людині ще з дуже давніх часів. Залежно від того, який колір людина вибирає, а який відхиляє, можна робити висновок про стан її здоров’я, характер, можливості та здібності.
— Виберіть пелюстку того кольору, що вам найбільше подобається.
— Підніміть червоні та оранжеві пелюстки. Це діти активні, енергійні, відкриті, усе розповідають, усім діляться.
— А хто ж у нас спокійний, урівноважений, любить все робити не поспішаючи, ділиться з іншими? Це сині, блакитні, фіолетові пелюстки.
— А тепер дізнаємось, хто здатний фантазувати, жартувати, вільно спілкуватися? Це жовті та зелені пелюстки.
— Діти, хочу, щоб ви знали, що кольори ще й лікують.
Червоний — легені, шлунок; синій — шкіру (алергію), опіки, зубний біль, кашель; фіолетовий — сприяє росту кісток.
— Як лікуватися?..
□ Дивитись на кольорову картку (6×25 см) протягом 10 хв;
□ приймати ванну в приміщенні з кольоровими стінами (ширмою);
□ перебувати в кімнаті з пофарбованою лампочкою.
ПЕЛЮСТКА ДРУГА
· Загадка (2 хв)
Сіла зграя пташенят
На п’ятірко дротенят.
Якщо ти їх упізнаєш,
То мелодію зіграєш. (Ноти)
— Скільки нот у музиці?
· Гра «Кольорове розспівування» (5 хв)
Повторення музичної гами (підвищення звуку на тон чи півтон «кольоровим голосом»).
Розфарбовування нот та веселки.
ПЕЛЮСТКА ТРЕТЯ
· Виконання пісні Наталії Май «Веселка» (7 хв)
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=oKDPCbvfB18
ПЕЛЮСТКА ЧЕТВЕРТА
· Загадка (2 хв)
Сім братів
За віком рівні,
А за іменами — різні. (Дні тижня.)
· Гра «Підкажи словечко» (3 хв)
Вранці ми із добрим ділом
Привітали… (понеділок).
Ніченька минула скоро —
Трудовий іде… (вівторок).
Спритна, вміла, молода
Вже настала… (середа).
Йде четвертий день тепер,
Називається… (четвер).
Діло добре ладиться,
Як настала… (п’ятниця).
Дома скрізь кипить робота,
Як почався день… (субота).
А субота з хлібом-сіллю
Привела сестру… (неділю).
— Діти, скільки днів тижня?
· Гра «Задачу складай — відповідь давай» (2 хв)
У мене день народження в понеділок, а у Софійки — через 4 дні. У який день тижня день народження у Софійки?
· Веселі задачі (3 хв)
□ Коли козі виповниться 6 років, що буде? (Піде сьомий.)
□ Скільки кроків зробить горобець за 7 років? (Жодного, бо горобець не ходить.)
□ Яке слово складається із семи букв «я»? (Сім’я.)
□ У семи братів по одній сестрі. Скільки всього сестер? (Одна.)
· Гра «Тиждень, шикуйся!» (4 хв)
— Пустували якось дні тижня, переплуталися, тепер не можуть вишикуватися по порядку. Допоможіть знайти кожному своє місце!
ПЕЛЮСТКА П’ЯТА
· Читання тексту з позначками (5 хв)
— Прочитай текст, олівцем «галочкою» (v) познач у ньому вже відому тобі інформацію, а знаком плюс (+) — нову інформацію.
КОШИК НАРОДНОЇ МУДРОСТІ
● Бути на сьомому небі.
Деякі явища природи стародавні люди не могли пояснити. Вони вважали, що існує сім кришталевих небозводів, на яких прикріплені зірки й планети.
Найвища, найголовніша сфера була вершиною блаженства — сьомим небом.
Безмежно щасливі, дуже задоволені люди часто говорять, що вони перебувають на сьомому небі.
● Сім п’ятниць на тиждень.
У давнину саме п’ятниця, а не неділя, була днем відпочинку, розваг.
Отже, той, хто кожен день уважає п’ятницею,— людина несерйозна, непрацьовита. Усі її думки зосереджені навколо розваг. Вона часто змінює свої погляди, не має ні про що сталої думки, про неї й говорять: «У неї сім п’ятниць на тиждень».
● До сьомого поту.
Змушувати кого-небудь напружено, з останніх сил працювати; виснажувати непосильною роботою.
● Сім разів одміряти.
Перед виконанням якоїсь дії потрібно, зваживши на всі обставини, урахувати їх.
— Яке число наявне в кожному вислові?
ПЕЛЮСТКА ШОСТА
· Відгадайте казки (2 хв)
● Жила я у гномів, ласкава та ніжна,
І пташок я слухала спів дивовижний,
Мов кров, мої губи, волосся — мов нічка,
А личко — як сніг… Мене звуть… (Білосніжка).
● Підробив він голосок,
Став малим співати!
Здогадалися вони:
Вовк — не наша мати. («Вовк і семеро козенят».)
ПЕЛЮСТКА СЬОМА
· Творча арт-майстерня (15 хв)
— Не дивуйтеся, якщо хтось зі старших порадить вам побігти назустріч веселці. В Україні здавна існувала прикмета: хто здожене веселку або пройде під нею — буде щасливим. Звісно ж, наші прадідусі й прабабусі теж розуміли, що це яскраве диво, як і сонце, не доженеш. Але прагнення наблизитися до такої краси сповнювало людей відчуттям радості й щастя.
· Малювання пальчиками композиції «У небі райдуга-дуга»
· Малювання пластилінової картини «У небі райдуга-дуга»
IV. ПІДСУМОК ДНЯ (10 хв)
· Перегляд казки «Квітка-семицвітка» (5 хв)
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=i6Q8LrZiczk
· Робота у щоденнику вражень
Рекомендовані теми
1. Я зрозумів (зрозуміла), що…
2. Я зміг (змогла) би бути добрим (доброю)?
3. Чому є жорстокість у світі?