ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ «ЧОМУ СНІЖИНКИ ШЕСТИКУТНІ?» (ДО ТЕМАТИЧНОГО ТИЖНЯ «ЧИСЛА В МОЄМУ ЖИТТІ»)
Мета: учити дітей спостерігати за навколишнім світом, помічати незвичайне у звичайному; формувати вміння робити висновки; розвивати логічне мислення, уміння аналізувати; працювати над розвитком усного мовлення дітей; виховувати бажання пізнавати світ.
Освітні галузі: мовно-літературна; математична; технологічна; соціальна і здоров’язбережувальна; громадянська.
1. Вітання
· Гра «Приємні побажання»
Усі учасники зустрічі утворюють коло, сильно труть свої руки, потім «віддають» тепло своїх долонь сусідам ліворуч і праворуч, посміхаються і говорять компліменти.
2. Групове заняття
· Гра «Що спільного?»
У середину кола виходять двоє дітей, решта шукають спільні або відмінні їхні риси (декілька разів повторюється з іншими дітьми).
Висновок гри. У людях можна знайти щось спільне, але всі вони різні.
3. Обмін інформацією
— Малята, чи хочете ви потрапити у зимовий казковий ліс? Погляньте, як у лісі красиво. Заплющте очі — й ви побачите
засніжені ялинки, пухнасту білу ковдру снігу, як летять сніжинки — прозорі, легкі.
Тиша. (Діти читають вірші про зиму.)
— А тепер прислухаймося до тиші у лісі:
□ ламається гілка (хтось наступив);
□ стукає дерево (дятел);
□ чути скрип (мороз, сніг);
□ кришталевий дзвін (бурулька).
4. Щоденні новини
· Спостереження «А що за вікном?»
— Ой, діти, дивіться, сніжинка летить!
— А яка сніжинка? (Пухнаста, біла, холодна, блискуча, гарна.)
— Як тут багато сніжинок на ялинці!
— Як подорожують сніжинки?
II. ОЗНАЙОМЛЕННЯ УЧНІВ ІЗ ТЕМОЮ ТА МЕТОЮ ДНЯ (2хв)
· Сюрпризний момент
(З’являється дівчинка у костюмі сніжинки.)
— Здрастуйте, діти! Я — зовсім маленька Сніжинка. Я тільки сьогодні з’явилася на світ. Але я знаю, що моя мама — це вода. Я була маленькою крапелькою води, але зараз на вулиці так холодно, що поки я летіла до вас з неба,— замерзла, тому перетворилася на сніжинку. Зі мною з неба падали мої сестриці-сніжинки, але вони загубилися. Мені дуже сумно одній. Допоможіть з’ясувати, куди полетіли мої подружки-сніжинки.
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ ДНЯ (113 хв)
1. Гра «Ми — дослідники» (15 хв)
У кожній групі — «Чарівна скринька», з якої діти дістають сніжинки, розглядають їх.
Завдання:
□ дослідити, скільки промінчиків має сніжинка;
□ чи всі вони однакові.
Висновок
□ Усі сніжинки мають 6 промінчиків.
□ Усі сніжинки різні.
— Коли йде сніг, я дуже люблю підставляти рукавицю і довго- довго розглядати сніжинки. Під час снігопаду мільйони сніжинок падають на землю. Досі не вдалося знайти двох однакових. Так як же утворюється це крихке диво?
Основа для формування сніжинки — її крихітне ядро — це льодяні порошинки в хмарах. Спочатку з’являються крихітні кристали, чисті та прозорі. Поступово ці кристалики «приклеюються» один до одного, поки їх не набереться сотня або навіть більше.
У міру того як сніжинка зростає, вона важчає і падає на землю. Її форма змінюється.
Форма сніжинки — це природний запис її маршруту різними хмарами з різною температурою. Кожна сніжинка неповторна, зі своєю чудовою конструкцією, єдина у всьому світі. Подивіться на сніжинку — і ви побачите складну фігуру, де всередині однієї зірочки знаходяться інші кристали.
Не існує п’ятикутних або семикутних сніжинок, усі вони мають суворо шестикутну форму. І ці форми дуже різноманітні.
2. Перегляд відео «Як утворюється сніжинка» (8 хв)
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=aNfSa9KYvf4
3. Гра «Відшукай фігуру» (10 хв)
— Відшукайте серед фігур шестикутник. (На партах — конверти з фігурами.)
— Чи в кожний шестикутник можна вписати сніжинку? (Тільки в той, у якого всі сторони та кути однакові.)
— Виміряйте довжину кожної сторони.
— Використовуючи палички, складіть шестикутник.
4. Хвилинка відпочинку «Сипле сніг» (7 хв)
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=O6PxZ5hvONc
5. Гра «Сніжинці помагай, хмаринку відшукай» (10 хв)
— Складіть вирази на додавання та віднімання із зазначеною відповіддю на хмаринці.
6. Перегляд відео (5 хв)
Перегляд відео «Сніжинки».
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=ZWJuxXkBuus
7. Гра «Створи сніжинку словами» (5 хв)
— Які слова пов’язані зі словом сніжинка?
8. Поетична хвилинка (5 хв)
Діти декламують вірші.
Як метелики прудкі,
Прилетіли до ялинки
Й почепились на гілки
Сніжинка і краплинка,
Сніжинка і краплинка.
В віконце крізь щілинку
Сніжинка залетіла.
Галинка ту сніжинку
Намалювать схотіла.
Поки папір шукала,—
Сніжиночки не стало;
Лишилася краплинка:
— Малюй мене, Галинко!
Вадим Бойко
Я — зими дитинка,
Красуня Сніжинка.
Морозець — то мій татусь,
Дід Мороз — то мій дідусь.
Колисала мене Віхола,
А Зима на щічки дихала.
І тому така я гожа,
На Матінку-Зиму схожа.
9. Читання історії, що могла б трапитися з кожним (10 хв)
— Прочитайте текст. Змініть його кінцівку.
ХЛОПЧИК І СНІЖИНКА
З неба летіла додолу сніжинка. Вона була ніжною, легкою, прозорою, мов пушинка. І красивою, мов зірка.
На землі стояв хлопчик. Він бачив, як падає сніжинка, і думав: «Ось вона впаде комусь під ноги. Її затопчуть».
Ні, не варто падати сніжинці на землю. Не треба її затоптувати. Хлопчик простягнув долоню. Він захотів приголубити сніжинку. А вона впала на добру, теплу його руку й розтала. Хлопчик із жалем дивився на долоню. А там блищала крапелька, мов сльозинка.
10. Складання казки «Пригоди Сніжинки-Веселинки» (12 хв)
11. Творча майстерня (25 хв)
(Діти об’єднуються у групи за бажанням.)
Інструкція «Виготовлення сніжинки з паперу»
□ Квадратний аркуш тонкого білого паперу складіть по діагоналі.
□ Правий гострий кут зігніть на лівий бік зі зміщенням угору. Аналогічно зігніть лівий кут у протилежний бік так, щоб лінії згину збіглися.
□ Потім складіть усю заготовку навпіл.
□ Зробіть вирізи на верхній частині з одного боку більше, ніж з іншого.
Інструкція «Ліплення сніжинки з пластиліну»
□ Розкачати три товсті ковбаски, прикласти до основи, одну на одну, щоб між верхніми кінцями була однакова відстань.
□ Притиснути.
□ Прикрасити кінці сніжинки короткими ковбасками. (Але не забувайте: вона — шестикутна!)
Інструкція «Як намалювати сніжинку»
□ Малюватимемо тонкими-тонкими пензликами, використовуючи білу гуаш на темному фоні.
□ Усі сніжинки різні, але в основі мають загальну форму (основа — шість променів, що розходяться з однієї точки).
□ Ставимо точку посередині та креслимо шість променів: один промінь угору, один промінь униз, два промені ліворуч і два промені праворуч — це основа сніжинки. Тепер з’єднуємо промені: малюємо кола — один навколо точки, другий.
□ Тепер її потрібно перетворити на чарівне мереживо — це можуть бути точки, завитки, листочки, цятки, ягідки, гілки і все, що заманеться.
□ Сніжинка тонка, легка, витончена!
IV. ПІДСУМОК ДНЯ (5 хв)
· Робота у щоденнику вражень
Рекомендовані теми
1. Що я дізнався(дізналася) про сніжинку?
2. Я вважаю, що світ такий загадковий, тому що…
3. Чому мені буває весело?