ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ «ЯК ПОДОРОЖУЄ КРАПЛИНКА?» (ДО ТЕМАТИЧНОГО ТИЖНЯ «ПРИГОДИ КРАПЕЛЬКИ, АБО В ГОСТЯХ У Н2О»)
Мета: мотивувати учнів до навчання, доводячи, що це цікаво; формувати вміння знаходити взаємозв’язки між минулим та майбутнім, відрізняти реальне та фантастичне; спрямовувати на дотримання правил безпечної поведінки під час експериментів та досліджень; виховувати повагу одне до одного.
Освітні галузі: природнича; математична; технологічна; мистецька.
1. Вітання
(Діти утворюють коло.)
Добрий день вам, добрі люди!
Хай вам щастя й доля буде!
Не на день і не на рік,
А на довгий-довгий вік!
2. Групове заняття
· Гра «Чарівна скринька»
У руках учителя — скринька, у якій заховано шматочок льоду. Учитель пропонує учням у колі по черзі визначити, що це за предмет. Дитина отримує скриньку, трусить нею і робить одне припущення щодо предмета, прихованого всередині, ставлячи одне закрите запитання про якість цього предмета.
Якщо припущення збігається з реальною якістю захованого предмета, то вчитель відповідає: «Так», а якщо ні, то — «Ні», тоді скриньку отримує наступний учасник гри. Учасники досліджують і ставлять запитання доти, поки хтось із учнів не визначить, який предмет заховано у скриньці. Гра завершується.
3. Обмін інформацією
· Вправа «Крісло автора»
Дитина ділиться цікавою новиною. Попередньо учитель запитує про те, що хотіли б розповісти діти своїм однокласникам. Це може бути розповідь про улюблену пору року, природне явище, зокрема, дощ. Після завершення розповіді «автор» відповідає на запитання дітей.
4. Щоденні новини
· Загадка
● Відома всім вам рідина
Усі її вживають,
Бува хмаринкою вона,
Сніжинкою буває.
Бува, як скло, крихка, тверда
Звичайна, підкажіть… (вода).
— Краплина дощу на ґанку вигравала!
Спіймала я краплинку, а інші повтікали!
(Учитель демонструє краплинку.)
— Яка вона? (Кругленька, грайлива, весела, іскриста.)
II. ОЗНАЙОМЛЕННЯ УЧНІВ З ТЕМОЮ ТА МЕТОЮ ДНЯ (2 хв)
— Краплинка принесла із собою багато цікавого.
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ ДНЯ (113 хв)
1. Ознайомлення із глобусом (5 хв)
— Ось погляньте на глобус — маленьку модель нашої планети Земля. Якого кольору на ньому найбільше? (Відповіді дітей.) Так, блакитного. Якщо всю поверхню Землі умовно розділити на три частини, то дві з них становитиме вода, і лише одна частина — це суша, тобто поля, сади, гори, ліси, пустелі, міста, села. Недарма ж космонавтам, які літають навколо нашої планети у космічних кораблях, вона здається зеленувато-блакитною. Це колір морської води. Пригадайте, які моря ви знаєте. А які водойми є в нашій місцевості? (Учні називають.)
— Діти, вода — надзвичайно цікава рідина, адже в природному довкіллі вона буває в різних станах.
2. Гра «Де сховалась краплина?» (5 хв)
— Де сховалася краплина?
(Діти придумують або пригадують загадки і виставляють картинки.)
– Крила розпустила і сонечко закрила. (Хмара.)
– Коли немає — чекають, а коли прийду — тікають. (Дощ)
– Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. (Річка.)
– Намистиночки малі ніч згубила у траві.
– Вранці сонечко встало, намистиночки забрало. (Роса.)
– Хтось у лісі серед трав кругле дзеркало поклав.
– Можна в дзеркало дивитись, можна і води напитись. (Озеро.)
– Біле, а не цукор, м’яке, а не вата, без ніг, а йде. (Сніг.)
– Прозорий, як скло, та не вставиш у вікно. (Лід.)
– Із темної хмарини полетіли горошини. (Град.)
– Взимку у садах на вітах
Заіскрились білі квіти.
Хто цей диво-садівник,
Що зробив такий квітник? (Іній.)
3. Дослідницький практикум «Як утворюється хмаринка» (5 хв)
(Учитель ставить чайник на підвіконня і вмикає його.)
— Ну що, стомились, мої любі, пустувати? Тоді я пропоную вам відпочити. Запрошую вас почаювати. Ось погляньте, як весело закипає вода в чайнику, пустуючи, ніби ви.
— Ой, гляньте, що це? Маленьким краплинкам стало сумно і тісно в чайнику, тому вони підіймаються догори.
— Ой, вони випурхнули у вікно! Певно, вони полинули на хмаринку. Нумо, і ми пограймо у хмаринки.
4. Гра «Хмаринки» (10 хв)
(Звучить аудіозапис шуму дощу, можна використати відео.)
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=Hn-LNhGO2HU)
(На підлозі вчитель крейдою попередньо малює 3-4 хмаринки.)
— Діти, уявіть, що ви — краплинки, і вам потрібно потрапити додому, на хмаринку. Тож часу не гайте і швиденько вирушайте.
(Діти обирають будь-яку хмаринку і стають на неї.)
— Діти, а на якій хмаринці краплинок більше?
— А на якій — менше?
— Що потрібно зробити краплинкам, щоб стало порівну?
(Порядкова лічба краплинок на кожній хмаринці.)
5. Робота в парах (5 хв)
(Кожен учень отримує набір з хмаринки і різною кількістю краплинок.)
— Діти, посадіть свої краплинки на хмаринку.
— У кого краплинок більше, ніж у його сусіда?
— А в кого — менше?
— Скільки краплинок у кожної пари разом?
6. Фізкультхвилинка (2 хв)
Звучить аудіозапис шуму дощу.
Учні кладуть свої голівки на парти, заплющують оченята і відпочивають.
7. Рухлива гра «Сонечко і дощик» (7 хв)
(У класі вчитель має розташувати декілька малюнків сонця і справжні парасольки. Приготувати аудіозапис співу птахів і звуків грому.)
— Настав новий день. Наші краплинки засумували за нами і вирішили продовжити цікаву подорож та долучитися до гри.
— Ой, що це? (Лунає грім.) Наші краплинки поспішають до нас!
— Діти, коли почуєте спів птахів, ви маєте торкнутися сонця, а коли загуркотить грім — сховатися під парасольку.
— Отже, гра почалась!
8. Чаювання (10 хв)
— Ну що, мої любі, потомилися?
— А чи ніжок під час дощику не намочили?
— Що потрібно зробити, щоб зігрітися?
— Так, правильно, попити цілющого чаю з малини та м’яти з печивом.
9. Вправа «Я — художник» (10 хв)
— Дощик дарує нам не тільки цілющу вологу, але й робить світ чистішим, яскравішим. Недарма після дощу з’являється веселка.
— Нумо, відчуймо себе справжніми художниками і намалюймо, як дощик розфарбовує наше довкілля. (Учні малюють веселку.)
10. Гра «Прислів’я дня» (2 хв)
Потрібно зібрати прислів’я, використовуючи слова, прикріплені на дошці.
Слова: часу, і, не конем, Згаяного, наздоженеш.
Відповідь. Згаяного часу і конем не наздоженеш.
— Тому ми не будемо гаяти час і продовжимо цікаву подорож краплинки.
11. Дослідження (10 хв)
— На підвіконні ми вирощуємо цибульку. Чи допомагають нам у цьому краплинки води?
— Так. Вони допомагають цибулинці здійснювати свою власну подорож. Одна цибулина ще тільки готується прорости. А ось інша вже свою подорож розпочала — з’явилася з-під земельки і радіє сонечку за вікном. А погляньте на найстаршу цибулинку. Вона вже майже завершила свою подорож. І яку користь вона нам принесе?
(Учні роблять припущення, ведуть спостереження за висновком учителя та власним вибором.)
12. Фізкультхвилинка (2 хв)
· Вправа «Австралійський дощ»
Учні утворюють коло. Ведучий запитує:
— Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді пропоную разом послухати, який він.
□ В Австралії піднявся вітер. (Ведучий тре долоні.)
□ Починає накрапати дощ. (Клацання пальцями.)
□ Дощ посилюється. (Почергове плескання долонями по плечах.)
□ Починається справжня злива. (Плескання по стегнах.)
□ А ось і град та справжня буря. (Тупотіння ногами.)
□ Але що це? Буря вщухає. (Плескання по стегнах.)
□ Дощ стихає. (Плескання долонями по плечах.)
□ Лише рідкі краплі падають на землю. (Клацання пальцями.)
□ Тихий шелест вітру. (Потирання долонь.)
□ Ура! Сонце! (Руки догори.)
13. Опрацювання вірша «Краплинка» (5 хв)
— Слухаючи вірш про подорож краплинки води, піктограмами зобразіть місця, де вона побувала.
КРАПЛИНКА
У казковій мрій-долині,
На білесенькій хмарині,
Що пухнаста, мов перинка,
Вже прокинулась краплинка.
Й ну по небу мандрувати,
Світ для себе відкривати.
Захотілось їй скакати,
І в лісочку побувати.
От і дощик нагодився,
Він на землю відпросився,
Щоб відвідати родину
У чудову, гарну днину.
Як краплинка це почула,
На коліна стрибанула,
Почала його благати,
Щоб її на землю взяти.
Захотілось, бач краплині,
Побувати у долині.
Довго не прийшлось вмовляти,
Сказав дощик — вирушати.
Полетіли вниз додолу.
І спустилися на поле.
Та й домовилися в лісі,
Щоб зустрітись на узліссі.
От краплинка захопилась.
Все гуляла, веселилась.
До криниченьки примчалась,
З нею мило привіталась
Та на каву запросила.
Довго б з нею говорила,
Та прийшло дівчатко з хати
До криниці воду брати.
Та й набрало у відерце
Води чистої з джерельця.
З нею й крапелька попала
Й на плиту помандрувала.
У каструлі застрибала,
Ще й на себе нарікала:
Чом на місті не сиділа,
Чом на землю прилетіла?
Та не час вередувати.
Стала думати-гадати,
Як додому повертатись,
Щоби тут не залишатись?
Стала крапля уявляти,
Що уміє чаклувати.
І чим більше уявляла,
То тим вище підлітала…
Тут віконечко відкрили
І краплинку підхопили
Й понесли вітри додому,
Де все затишно й знайомо.
Тож яке б не мав ти шило,
Ти не лізь, де не просили!
14. Перегляд мультфільму (10 хв)
Перегляд мультфільму «Капітошка».
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=EGzTvRQLtYU
15. Практична робота «Виготовлення машини часу» (20 хв)
— Сьогодні краплинки свою подорож разом уже завершили. Але на цьому вони не зупиняються. Завтра вони планують завітати в інші виміри Всесвіту.
— Збудуймо для них ракету — машину часу, адже без нашої допомоги їм не обійтись.
· Виготовлення ракети — машини часу з картону та кольорового паперу, створення колажу «Зоряне небо»
Обладнання: картон, зображення ракети, краплинки, кольоровий папір, клей, ножиці, фон зоряного неба на дошці, зразок ілюмінаторів діаметром 5 см, фломастери.
Інструкція
1. Вирізати по контуру зображення ракети — машини часу.
2. Вирізати за зразком з кольорового паперу ілюмінатори.
3. Наклеїти їх на машину часу.
4. Підписати назву ракети.
5. Прикріпити на дошку, де зображено фон зоряного неба.
IV. ПІДСУМОК ДНЯ (10 хв)
· Робота у щоденнику вражень
Рекомендовані теми
1. Якби я був (була) краплинкою…
2. Як я бережу краплинку води.
3. Що я розкажу рідним про Н2О?
· Вправа «Мене найбільше вразило…»
Учитель пропонує дітям утворити коло на килимку і пригадати, що сьогодні протягом дня їх найбільше вразило.
— Що нового ви дізналися?
— Що розкажете про свій день у школі своїм рідним?