ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ «ДЛЯ ЧОГО ПОТРІБЕН ТРАНСПОРТ?» (ДО ТЕМАТИЧНОГО ТИЖНЯ «ТРАНСПОРТ»)
Мета: дати дітям уявлення про види транспорту та його призначення; удосконалювати обчислювальні навички учнів, уміння аналізувати та порівнювати, вилучати зайве; поглибити знання учнів про правила поведінки в громадському транспорті, учити їх дотримувати; удосконалювати вміння працювати з технічним конструктором; розвивати технічне мислення, увагу, спостережливість; виховувати толерантне ставлення до всіх членів суспільства.
Освітні галузі: мовно-літературна; соціальна і здоров’язбережувальна; математична; технологічна.
І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ (20 хв)
1. Вітання
· Гра «Підведіться, коли почуєте своє ім’я»
Діти сидять на килимку. Починає вчитель:
— Доброго ранку, Микитко! (Хлопчик підводиться і продовжує далі вітатися з однокласником, називаючи його.)
2. Групове заняття
· Гра «Оцінювальна банка»
Учитель кладе у банку певну кількість малюнків різних видів транспорту. Діти записують свої припущення щодо їхньої кількості на стікерах і кріплять на дошці. Ці записи можна з’єднати разом і зробити «Книгу приблизних оцінок нашого класу».
3. Обмін інформацією
· Постановка проблемного питання
— Яким би стало наше життя, якби, уявімо, одного дня зникли всі транспортні засоби?
4. Щоденні новини
· Вправа «Крісло автора»
Розповідь та демонстрування хлопчиками власних колекцій іграшкових автомобілів.
ІІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ УЧНІВ З ТЕМОЮ ТА МЕТОЮ ДНЯ (2 хв)
ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ ДНЯ (113 хв)
1. Розгадування кросворда «Транспорт» (5 хв)
По вертикалі:
1. В нашім краї новина,
Облетіла всіх вона:
В місті рейки прокладають,
Будем їздити в… (трамваї).
2. Наче птах, летить стрілою
І везе мене з собою
У комфортному салоні.
Ще й мотор у нього є,
Що життя йому дає. (Автобус.)
3. Вам я загадку задам:
Любить все робити сам —
Сам він викине вантаж,
Сам заїде у гараж. (Самоскид.)
4. Один із найстаріших родичів сучасних видів громадського транспорту. (Омнібус.)
5. Металевий кінь у полі пасеться:
Де пройде — земля ореться. (Трактор.)
— Утворіть слово по горизонталі.
Відповідь: транспорт.
2. Хвилинка-цікавинка (5 хв)
Слово «транспорт» увійшло в нашу мову 1720 року. Тоді «транспортом» називали кораблі для перевезення вантажу. Слово було запозичене з німецької мови, а в німецьку мову воно прийшло з латинської, де означало «переносити».
З часом значення слова змінилося. Зараз транспортом ми називаємо не лише вантажні кораблі, але й іншу техніку для перевезення вантажів та пасажирів.
— Що ви знаєте про транспорт?
— Які види транспорту ви знаєте? (Залізничний, морський, річковий, повітряний, автомобільний. Усі автомобілі можна поділити на вантажні, пасажирські та спеціальні.)
— Яким громадським транспортом користуєтеся, коли їдете до школи?
3. Розгадування ребусів (12 хв)
Відповідь: метро.
— Поділіть слово-відгадку на склади. Скільки складів у слові?
— Який склад наголошений?
Відповідь: вертоліт.
— Викладіть звуковими фішками слово-відгадку.
Відповідь: літак.
— «Киньте» по звуках слово-відгадку.
4. Гра «Третій зайвий» (5 хв)
Автобус, вертоліт, автомобіль.
Танкер, танк, молоковоз.
Літак, вертоліт, трамвай.
Метро, таксі, трактор.
Швидка допомога, пожежна машина, автобус.
Катер, теплохід, велосипед.
Потяг, метро, мопед.
Мопед, мотоцикл, велосипед.
— Поясніть, чому ви так уважаєте?
5. Гра-змагання «Пазли» (8 хв)
Учні отримують набори пазлів «Транспортні засоби». Перемагає група, яка найшвидше складе картинку з пазлів.
6. Перегляд ролика від тітоньки Сови «Безпека на транспорті» (5 хв)
Режим доступу: https://youtu.be/Z97acBsJwlg
7. Гра «Так чи ні?» (4 хв)
— Якщо дитина поводиться правильно — показуйте зелену картку, якщо ні — червону.
□ Дмитрик біжить салоном до виходу.
□ Даринка стоїть, бо немає вільних місць.
□ Наталка смітить у салоні.
□ Сашко допомагає бабусі ввійти.
□ Петрик чекає автобуса на проїжджій частині дороги.
□ Ніна йде салоном автобуса під час руху.
□ У салоні автобуса спекотно, тому Вовчик виставляє руку у вікно.
8. Гра «Ввічливо — неввічливо» (7 хв)
— Зафарбуйте відповідь «так» зеленим кольором, відповідь «ні» — червоним. Які поради ви б дали дітям?
9. Робота з конструктором LEGO (10 хв)
Учні складають модель транспорту майбутнього. Пояснюють його призначення.
10. Гра «Допоможи вертольотам зайти на посадку» (2 хв)
11. Вправа «Множини» (5 хв)
— Розглянь малюнок.
— Що на ньому зображено?
— Із множини транспортних засобів, зображених на малюнку, виокреми повітряний транспорт, водний транспорт, залізничний транспорт та наземний транспорт.
— Скільки транспортних засобів містить кожна множина?
12. Вправа «Склади вирази за малюнками» (5 хв)
— Складіть вирази за малюнками.
13. Гра «Знайди автомобіль» (5 хв)
— Зазнач стрілочкою відповідність виразу і номера машини.
14. Розв’язування задачі-жарту (3 хв)
Йшли пустелею два верблюди. Один ніс мішок, у якому було 5 пудів солі, а другий — 5 пудів вати. Було дуже жарко, вони втомилися і, побачивши річку, разом з мішками полізли у воду. В одного з них вантаж став легшим, а в другого — важчим. Чому? — Чому ми згадали про верблюда?
15. Цікавинка про верблюда (2 хв)
Верблюда величають «кораблем пустелі», бо його часто використовують для перевезення вантажів у пустелі, де немає доріг і не може проїхати жоден автомобіль, а ще він здатний нести вантаж вагою у 270-300 кілограмів. Верблюд — досить витривала тварина. Без води він може обходитися до двох тижнів, а без їжі — до місяця. Діставшись води, тварина може випити її до 200 літрів. Існує думка, що верблюди запасають воду у горбах. Та насправді призначення горбів інше: вони є своєрідним «дахом», що захищає спину верблюда від палючого сонця.
16. «Щоденник подвійних нотаток» (7 хв)
Аркуш паперу умовно ділять на 2 частини по вертикалі. Коли вчитель розповідає про верблюда, учні ліворуч за допомогою малюнка записують, що їх вразило, а праворуч — міркування щодо кожного фрагмента (що їм у цей час спало на думку).
17. Графічний диктант «Верблюд» (5 хв)
1 клітинка вгору; 1 клітинка праворуч; 1 клітинка вгору; 2 клітинки праворуч; 4 клітинки вниз; 1 клітинка праворуч; 1 клітинка вгору; 1 клітинка праворуч; 1 клітинка вниз; 1 клітинка праворуч; 1 клітинка вгору; 1 клітинка праворуч; 1 клітинка вниз; 1 клітинка праворуч; 1 клітинка вниз; 1 клітинка праворуч; 2 клітинки вниз; 1 клітинка ліворуч; 3 клітинки вниз; 2 клітинки ліворуч; 1 клітинка вгору; 1 клітинка праворуч; 2 клітинки вгору; 3 клітинки ліворуч; 3 клітинки вниз; 2 клітинки ліворуч; 1 клітинка вгору; 1 клітинка праворуч; 3 клітинки вгору; 2 клітинки ліворуч; 4 клітинки вгору; 1 клітинка ліворуч.
18. Розучування фізкультхвилинки «Човник» (2 хв)
Ми на човнику гойдались,
Раз — угору, раз — униз.
Ми під мостом пропливали,
Покатались — зупинись!
(Діти розхитують вигнуті долоні тильним боком уверх, потім перевертають долонями догори і, нарешті, спокійно кладуть на стіл.)
19. Робота з конструктором. Складання автомобіля (16 хв)
· Відгадування загадки
Не автобус і не віз,
Маю четверо коліс.
Вік з дорогою дружу,
Все по ній кудись біжу. (Автомобіль.)
— Які слова допомогли вам відгадати загадку?
— Які види автомобілів знаєте?
— Сьогодні ми спробуємо створити спортивний автомобіль.
· Аналіз зразка виробу
— Які деталі конструктора необхідні для збирання моделі?
— Розгляньте послідовність збирання автомобіля.
20. Методична система «Daily 5» (15 хв)
· Складання розповіді «Пригода з автобусом»
Діти об’єднуються в групи, у кожній групі є дитина, яка гарно читає вголос. Така дитина зачитує початок твору Наталі Забіли «Пригоди з автобусом», а учні за допомогою малюнка мають розповісти про ті пригоди, що з ним трапилися в лісі.
ПРИГОДА З АВТОБУСОМ
На вулицях міста усе поспішає:
ідуть пішоходи, несуться трамваї,
автобуси мчать, пробігають таксі.
Усі поспішають, працюють усі.
І був там автобус — великий такий,
блискучий, червоний і дуже швидкий.
Одне тільки лихо: куди б він не їхав,
завжди буркотів, працювать не хотів:
— Не хочу возити по місту людей.
Не хочу гудіти, катати дітей.
Візьму та втечу, і поїду я сам
співати-гудіти полям і лісам.
І от серед ночі, як люди поснули,
в автобуса очі ураз спалахнули.
Тихенько, поважно сирена гудить.
І двері гаражні відкрилися вмить.
І виїхав з нього автобус врочисто
шукати дорогу по сонному місту.
Шофера немає, ніхто не сидить.
Він сам повертає туди і сюди.
Повз темні будинки, заводи та міст
виблискують шини великих коліс.
Останні будинки лишились позаду.
І їде автобус по полю у ліс.
IV. ПІДСУМОК ДНЯ (7 хв)
· Робота в щоденнику вражень
Рекомендовані теми
1. Сьогодні я подолав (подолала)…
2. Сьогодні мені здалося складним…
3. Сьогодні для мене було важливо…
· Вправа «Назви одним словом»
— Назвіть одним словом враження від сьогоднішнього дня.