ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ «ЯКА МОЯ УЛЮБЛЕНА СТРАВА?» (ДО ТЕМАТИЧНОГО ТИЖНЯ «НАВІЩО ЇСТИ?»)
Мета: дати учням уявлення про асортимент страв, традиційних для населення України; формувати інтерес до кухарської справи; розвивати уяву, мислення, фантазію; виховувати повагу до культури власного народу.
Освітні галузі: мовно-літературна; математична; технологічна; соціальна і здоров’язбережувальна; громадянська.
І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ (20 хв)
1. Вітання
(Усі утворюють коло.)
Треба дружно привітатись:
Добрий день!
Добрий день!
Дружно, голосно сказати:
Добрий день!
Добрий день!
Вліво, вправо поверніться,
Туди, сюди усміхніться:
Добрий, добрий день!
2. Групове заняття
· Гра «Їстівне — неїстівне»
Ведучий називає слова і кидає учасникові м’ячик. Якщо слово позначає їстівне, учасник ловить м’яч, якщо неїстівне — не ловить.
3. Щоденні новини
· Вправа «Крісло автора»
Діти (за бажанням) розповідають про свої улюблені страви.
4. Обмін інформацією
— Щоб бути спритним і витривалим, добре вчитися, щоб працювати і відпочивати,— потрібно їсти.
Не можна обійтися без їжі. Вона дає енергію для життя. А ще їжа допомагає тобі зростати. Усе, що ти з’їдаєш, органи травлення переробляють та перетворюють на будівельний матеріал для кісток і м’язів.
Ти знаєш, що не потрібно їсти багато солоних і копчених продуктів. Для твого організму вони не корисні. М’ясо, риба, молочні продукти, овочі та фрукти — корисні для здоров’я. Наприклад, у моркві міститься вітамін, потрібний для зору. Дуже корисні яблука.
А ось солодощі — цукерки, шоколад, тістечка — слід їсти якнайменше. Надлишок цукру призводить до ожиріння, від солодкого руйнуються зуби, з’являються висипання на шкірі.
II. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ ТА МЕТОЮ ДНЯ (2 хв)
— А ви любите смачненько поїсти?
— Якими є ваші улюблені страви?
— Що готують ваші мами?
— Смачно готувати — це велика майстерність. Українці завжди славилися смачною кухнею.
— Запрошую вас створити нову телепередачу «Класний кухар!».
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ ДНЯ (113 хв)
1. Гра «Страву відгадай, продукти поскладай» (10 хв)
Для кожної дитини підготовлені маски певного харчового продукту, овочу, фрукта. Учитель пропонує дітям надягнути маски. Після відгадування загадки виходять до каструльки ті діти, у кого на голові маска з продуктом, що входить до страви.
Морква, біб і цибулина,
Бурячок і капустина,
Ще й картопля — шусть у горщик.
Ну й смачний ми зварим… (борщик).
· Цікаво!
Борщ — це символ надійного даху над головою, родинного тепла, сімейної злагоди і спокою.
Мабуть, кожен із вас, друзі, знає таку стародавню народну закличку:
1. Дощику, дощику!
Зварю тобі борщику
У новенькому горщику,
Поставлю на дуба,
Лини, як з луба,—
Цебром, відром, дійничкою
Над нашою пшениченькою!
2. Ой, смачна вона, духмяна,
Рисова, гречана, манна…
Ложку в рот — і буде наша.
Здогадалися? Це… (каша).
· Цікаво!
Як із крупинок каша, так із днів-зерняток складається життя. Каша — це символ продовження роду. Вона супроводжує людину від самого народження, адже є першою стравою після материнського молока.
3. Довго з тіста їх ліпили,
У окропі поварили.
Потім дружно ласували,
Ще й сметанки додавали. (Вареники.)
· Цікаво!
Є вареники у хаті
В Україні все гаразд:
Всі — щасливі і багаті,
Щедре сонце світить в нас!
Слава хаті українській,
Слава нашій всій землі,
І вареникам у мисці,
Що на нашому столі!
Так жартівливо висловлюють удаване співчуття до бідолашних вареників, щоб підкреслити, наскільки українці полюбляють смакувати цією стравою.
4. І пухкенькі, і смачні.
Із пшениченьки вони.
Зі здобного тіста,
Просяться, щоб з’їсти. (Пампушки.)
5. Насушили ми шипшини,
Липи цвіт, суниць, малини.
Розігріли самовар,
Пити будемо… (узвар).
· Цікаво!
Наш узвар — це один з найулюбленіших напоїв українців. Улітку сушать яблука, груші, вишні, абрикоси, чорниці. А потім ці сушені фрукти запарюють окропом, настоюють і відціджують.
2. Прислів’я читай — народну мудрість пам’ятай (10 хв)
□ Борщ — усьому голова.
□ Вареники-хваленики, усі вас хвалять, та не всі варять.
□ Вареники-мученики: в окропі кипіли, велику муку терпіли.
□ Борщ та каша — їжа наша.
□ Де хліб-сіль-каша, там домівка наша.
□ Аби пшоно, каша буде.
□ Вівсяна каша сама себе хвалить, а гречану люди хвалять.
3. Гра «Товаришу допомагай, у біді не залишай» (8 хв)
— На нашу кухню завітав Ведмедик Клишоногий. Він хотів нам допомогти, але у нього нічого не вийшло крім безладу. Сів та й засмутився.
— Наведімо чистоту, поскладаймо все як слід.
4. Практична робота «Складання меню на день» (15 хв)
— Список страв на день…
М Е Н Ю
СНІДАНОК / ОБІД / ПОЛУДЕНОК / ВЕЧЕРЯ
УЗВАР / КАША МОЛОЧНА / КАША ГРЕЧАНА / БОРЩ / ВАРЕНИКИ / МОЛОКО / ПАМПУШКИ / КОВБАСКА
· Робота в групах
МЕНЮ |
СНІДАНОК: |
ОБІД: |
ПОЛУДЕНОК: |
ВЕЧЕРЯ: |
— Напишіть слова каліграфічно.
— Поставте наголос.
5. Пальчикова гімнастика (5 хв)
З базару одного разу
господиня прийшла, |
(«Крокують» середнім і вказівним пальцем по столу.) |
З базару господиня
додому принесла: Капусту, Картоплю, Морквину Буряк, Петрушку і горох. |
(По черзі загинають на руках пальці.) |
Ох!.. | (Оплеск у долоні.) |
Овочі суперечку завели на столі: | (Пальці на обох руках стискають у кулаки і потім розтискають.) |
Хто краще, потрібніший
і смачніше на землі: Капуста? Картопля? Морквина? Буряк? Петрушка або горох? |
(Загинають пальці на руках по черзі.) |
Ох!.. | (Оплеск у долоні.) |
Тим часом ножик господиня взяла | (Долоню розкривають, другу долоню ставлять ребром та імітують рухи.) |
І цим ножем кришити почала:
Капусту, Картоплю, Морквину, Буряк, Петрушку і горох. |
(Загинають пальці на руках по черзі.) |
Ох!.. | (Оплеск у долоні.) |
Кришкою накриті
в задушливому горщику |
(Розкривають долоню і накривають другу руку, яка в цей час стиснута в кулак.) |
У крутому окропі кипіли, кипіли:
Капуста, Картопля, Морквина, Буряк, Петрушка і горох. |
(По черзі загинають пальці на руках.) |
Ох!.. | (Оплески у долоні.) |
Супчик овочевий
виявився непоганий! |
(Гладять себе по животу долонькою.) |
6. Гра «Ми — команда кухарів» (15 хв)
Діти надягають хустинки, ковпаки кухаря.
— Запишіть склад продуктів, що потрібні для приготування однієї вибраної страви.
Наприклад:
Вареники |
Борошно
Вода Яйце Сіль Зварена картопля |
· Практична робота
У групах приготувати улюблений бутерброд, розповісти про рецепт його приготування.
7. Математика на кухні (10 хв)
● Йшли три їжачки.
Несли по три бурячки.
Ви їжачкам допоможіть,
Бурячки ті полічіть.
● Сорока-ворона кашку варила,
Діток кормила.
П’ять діток мала,
Одного наказала.
Він нічого не робив
І обід не заслужив.
Мама кашку насипала.
То скількох нагодувала?
● Білосніжка і 7 гномів
По ягоди ходили.
Назбирали повний кошик,
На чай їх засушили.
Всі до столу сіли враз.
«Скільки їх?» — спитаю вас.
● У Софійки 3 копійки,
А у Вані — 5.
Швидше руки підіймайте,
Хто вміє гроші рахувать?
● Мої бабуся з дідусем
По гриби ходили.
Потім ті грибочки
В банках засолили:
4 з опеньками,
2 з маслюками,
8 із справжніми грибами.
Завдання для вас, діти, —
Всі банки полічити.
● Настав добрий ранок.
Мама на кухні готувала сніданок.
6 млинців приготувала —
Киця Мура 1 вкрала.
Порахуйте ті млинці,
Що потраплять зранку
Дітям до сніданку.
● Малий Андрійко з дідусем
По рибу ходили —
3 карасики,
6 окунців
Швидко наловили.
Хто з вас, діти, відповість:
«Скільки буде 3 + 6?».
● На городі жовта диня,
Наче справжня господиня,
Рахувала залюбки зелененькі огірки —
5 огірочків та ще 5 — буде… (10),
Як не знать?
● Бабуся Оля у печі
Випікала калачі —
6 спекла, 4 з’їли.
Скільки залишили?
● 2 веселих буряки
Танцювали залюбки.
5 огірочків не забарились,
В хороводі закружились.
Морквиця в пляс пішла
У червоному намисті.
Скільки разом всіх
Городніх артистів?
● У дівчинки Ірини
2 жовтенькі мандарина,
А в хлопчика Романа
4 банана.
В його брата Гната
2 стиглих граната.
Гарно попрацюйте,
Ви фрукти порахуйте.
8. Хвилинка відпочинку (5 хв)
Нахились уперед, нахились назад.
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло.
Один, два, три, чотири —
Набираємося сили,
Нахились, повернись
І до друга посміхнись.
Руки вгору піднесіть,
Пальці швидко полічіть:
Ліворуч — 5, праворуч — 5,
Скільки разом? Як сказать?
Руки вгору піднесіть
І почнемо всі лічить.
Скільки пальців на руці,
Хором скажемо усі.
9. Гра «Страву зустрічай» (5 хв)
— Поаплодуйте, будь ласка, тій страві, що ваша мама найчастіше готує вдома: плов, юшка, борщ, вареники, гречана каша, млинці, пельмені, галушки, омлет…
— Отже, найчастіше мами готують українські страви.
10. Гра «Так — ні» (10 хв)
Необхідно відгадати назву страви. Діти по черзі ставлять навідні запитання. На них можна відповідати тільки «Так!» чи «Ні!».
Наприклад:
— Для приготування цієї страви використовують борошно?
— Ця страва може мати різноманітні начинки?
— Цю страву варять?
11. Інсценізація пісні «А мій милий вареничків хоче» (15 хв)
А мій милий вареничків хоче,
А мій милий вареничків хоче.
Навари, милая, навари, милая,
Навари, у-ха-ха, моя чорнобривая!
Та й дров же нема, милий мій, миленький,
Та й дров же немає, голуб мій сизенький!
Нарубай, милая, нарубай, милая,
Нарубай, у-ха-ха, моя чорнобривая!
Та й сили ж нема, милий мій, миленький,
Та й сили ж немає, голуб мій миленький!
Помирай, милая, помирай, милая,
Помирай, у-ха-ха, моя чорнобривая!
А з ким будеш доживати, милий мій, миленький?
Так з ким будеш доживати, голуб мій сизенький?
Із кумой, милая, із кумой, милая,
Із кумой, у-ха-ха, моя чорнобривая!
Так підем же додому, милий мій, миленький,
Вареничків наварю, голуб мій сизенький!
Не балуй, милая, не балуй, милая,
Не балуй, у-ха-ха, моя чорнобривая!
IV. ПІДСУМОК ДНЯ (15 хв)
· Робота у щоденнику вражень
Рекомендовані теми
1. Які страви є традиційними для моєї родини?
2. Які страви я вмію готувати?
3. Я хочу дізнатися ще про…
· Частування варениками
— Вареники готові, тож зараз ми дізнаємося, хто як працював! Пригощайтеся.
Друзі, щодня хай вам легко працюється,
Добре живеться,
Все вміється, множиться і додається.
Здоров’я міцного, щастя без краю,
Усього найкращого щиро бажаю!