ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ «ЧОМУ УКРАЇНЦІ ЛЮБЛЯТЬ КАЛИНУ?» (ДО ТЕМАТИЧНОГО ТИЖНЯ «СВІТ РОСЛИН»)
Мета: розширити знання дітей про калину як народний символ України; учити учнів ставити запитання до усного висловлювання, ділитися своїми почуттями та емоціями, вимірювати довжини відрізків, розпізнавати геометричні фігури, відрізняти кущі від решти рослин, описувати рослину, планувати послідовність технологічних операцій, створювати виріб з паперу; розвивати вміння дітей працювати в групах та парах, аналізувати свою поведінку; виховувати почуття відповідальності та поваги до інших.
Освітні галузі: мовно-літературна; математична; природнича; технологічна; соціальна і здоров’язбережувальна; громадянська.
І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ (20 хв)
Запрошення на ранкову зустріч — під музичний супровід.
1. Вітання
Треба дружно привітатись:
Добрий день!
Дружно, голосно сказати:
Добрий день!
Вправо, вліво поверніться,
Одне одному всміхніться.
Ще раз дружно привітаймось.
Добрий день!
· Вправа «Приємні побажання»
Усі учасники зустрічі, утворивши коло, сильно труть свої руки, потім «віддають» тепло своїх долонь сусідам праворуч і ліворуч, посміхаються і говорять компліменти.
2. Групове заняття
· Розгадування ребуса
(Калина.)
· Гра «Калина»
Діти, утворивши коло, співають:
Ой на горі калина,
Під горою малина,
Ой так, на горі калина,
Ой так, під горою малина.
Там зійшлася дітвора,
Танцювати почала.
Ой так, там зійшлася дітвора,
Ой так, танцювати почала.
На слова першого рядка діти тричі плещуть у долоні. На слова «Під горою малина» вони присідають, знову тричі плещуть у долоні (перед колінами). На слова «Ой так, на горі калина» тупають однією ногою (тричі), а на слова «Ой так, під горою малина» обертаються ліворуч навколо себе. На слова «Там зійшлася дітвора» діти роблять чотири кроки вперед, зменшуючи коло; на слова «Танцювати почала» роблять чотири кроки назад, збільшуючи коло. На слова «Ой так, там зійшлася дітвора» тупають другою ногою (тричі), а на слова «Ой так, танцювати почала» обертаються вправо навколо себе.
3. Щоденні новини
4. Обмін інформацією
· Вправа «Крісло автора»
Діти, підготовлені заздалегідь, загадують загадки та читають вірші про калину.
· Перегляд відео
Перегляд відео «Червона калина». (Діти виконують танцювальні рухи.)
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=KGouaakkHQE
ІІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ ІЗ ТЕМОЮ ТА МЕТОЮ ДНЯ (2 хв)
— Діти, якій рослині була присвячена наша ранкова зустріч? (Калині.)
— Як ви вважаєте, чому саме калині? (Тому що калина — це символ України, її люблять і поважають українці. Саме їй присвячено безліч віршів ти пісень. Також ця рослина є дуже корисною та цілющою.)
— Сьогодні ми дізнаємося багато нового та цікавого про калину, а також скуштуємо її.
ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ ДНЯ (113 хв)
1. Вправа «Ґронування» (2 хв)
Калина (яка?) — червона, корисна, красива, цілюща, пишна, гарна, кисла, соковита, смачна, молода, стигла та ін.
2. Відгадування загадки (2 хв)
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.
Хто ж ті ягоди не знає,
Від застуди їх приймає.
На кущах вони висять,
І, як маків цвіт, горять.
Тільки це не є малина.
Що за ягода?.. (Калина.)
— Які слова допомогли відгадати загадку?
— Що нового дізналися про цю рослину?
3. Робота над легендою (10 хв)
Прочитати легенду. Поділити її на логічно завершені частини. Придумати заголовок до кожної частини.
ЛЕГЕНДА ПРО КАЛИНУ
У давні часи дівчат називали не так, як тепер. Одну дівчину звали Калина. Йшла вона повз городів, левад, лугів. А ось і криниця. Задивилася Калинка на свою красу, а була дуже гарна. А тут чує голос з криниці:
— Не дивись довго у воду, бо калиною станеш.
Не послухалась дівчина та й зачерпнула водички. Вона перетворилася на калину, гарний, густий кущ. Зашуміла листям, усіма своїми стеблами-суглобами потяглася до людей, до сонця, вітру, хмар:
— Верніть мені дівочу вроду!
Але ніхто її не хотів слухати, всім було байдуже.
Минав час. Якось пролітав повз журавель, задивився він на калину, зажурену та одиноку. Накинув він на неї червоне намисто. Стала вона кращою, ніж була. Так і залишився він з нею до цих пір. Напував її водою і беріг від усього злого. А в народі криниця, журавель і калина — символи краси.
4. Вправа «Сім журналістських запитань». Робота в групах (7 хв)
Перед дітьми — текст легенди, що прочитав учитель.
Завдання дітей: дібрати запитання, починаючи словами: Хто? Що? Де? Коли? Як? Чому? Навіщо?.
5. Пальчикова гімнастика «Доброго ранку» (2 хв)
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у небі пташки!
Доброго ранку тобі i мені!
(Пальцями правої руки по черзі «вітатися» з пальцями лівої руки, торкаючись одне до одного кінчиками.)
6. Вправа «Сенкан» (індивідуальна робота) (5 хв)
Калина.
Розкішна, красива.
Виблискує, червоніє, горить.
Лікує від різних недуг.
Родинний оберіг.
7. Вправа «Доторкнись руками до природи». Робота в групах (4 хв)
— Візьміть гілочку калини. Розгляньте її. Скуштуйте ягідку. Кісточку покладіть на долоню. На що вона схожа?
8. Спостереження учнів за кущем калини (5 хв)
(Учні спостерігають за кущем калини або аналізують малюнки з калиною).
— Калина — кущова рослина заввишки до 5 м. Росте в чагарниках поблизу річок, на схилах. На планеті — приблизно 200 видів цієї рослини. Квітне калина у травні. Квіти зібрані у великі парасольки, їхні суцвіття неоднакові: по краях знаходяться білі великі, а всередині — дрібненькі зеленуватого кольору квіточки, саме вони дають плоди, а великі квіти просто приваблюють комах.
Учителеві варто нагадати дітям, що кущ — це рослина, яка має кілька задерев’янілих, але значно тонших, ніж у дерева стовбурців, що ростуть від одного кореня.
9. Гра «Упізнай за смаком». Робота в групах (5 хв)
Кожній групі вчитель видає різні зразки варення під номерами. Завдання дітей: назвати, з чого виготовлено кожен зразок та під яким номером — варення з калини.
10. Складання речень про калину за поданими словосполученнями. Робота в парах (5 хв)
11. Робота в групах. Вправа «Опиши калину» (7 хв)
1. Колір.
2. Форма (геометричні фігури — овал, коло, трикутник…).
3. Розмір (2 контрастних за розміром фрукта, наприклад, яблуко).
4. Смак (цукерка та лимон). Контрастні за смаком продукти.
5. Де росте? (Дерево, грядка.)
6. Як уживати? (Тарілка, виделка, ложка.) Які овочі та фрукти використовують сирими у їжу, які — вареними? Що можна приготувати з них? Корисні чи ні?
12. Виготовлення лепбуку «Калина — символ України» (15 хв)
Рубрики
□ Загадки.
□ Прислів’я та приказки.
□ Пазли «Калина».
□ Обряди.
□ Що символізує калина.
□ «Асоціативний кущ».
13. Гра «Хто ближче?» (5 хв)
Хто з тваринок знаходиться ближче до калини? На скільки?
Розв’язання (діти записують у зошити)
1) 3 + 5 + 1 = 9 (м) — шлях їжачка;
2) 6 + 4 = 10 (м) — шлях зайчика;
3) 10 – 9 = 1 (м)
Відповідь: ближче їжачок, на 1 метр.
14. Музична фізкультхвилинка «Калинка» (2 хв)
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=COrsLGevJG0
15. Гра «Шифрувальник» (8 хв)
6, 5, 3, 12, 9, 5
1, 12, 4, 10, 2, 3
11, 6, 7, 5, 8, 9, 12
Солома — 1, 2, 3, 2, 4, 5
Країна — 6, 7, 5, 8, 9, 5
Вулик — 10, 11, 3, 12, 6
Відповідь: «Калина — символ України».
16. Розучування скоромовки (2 хв)
Каже Килинка:
— Калинка — не малинка!
— Так, так, Килинко:
Гірка калинка.
17. Арт-майстерня (25 хв)
Діти самостійно обирають, яку творчу роботу будуть виконувати.
· Створення малюнку калини за допомогою відбитків пальчиків
1. Приготувати аркуш паперу.
2. Вмочуючи вказівний пальчик у червону фарбу, залишати відбиток на папері, формуючи кетяги калини.
3. За допомогою пензлика намалювати гілочку та листочки.
· Пластиліновий живопис «Калина»
1. Приготувати аркуш картону А5.
2. Утворити джгутики коричневого кольору для стовбурців (5-7).
3. Виготовити кульки червоного кольору для ягідок.
4. Методом стискання утворити листочки.
5. Накласти заготовки на картон та притиснути, утворюючи кущ калини.
IV. ПІДСУМОК ДНЯ (7 хв)
· Робота у щоденнику вражень (5 хв)
Рекомендовані теми
1. Сьогоднішній день мені сподобався тим, що…
2. Найцікавішим для мене було…
3. Які цікаві факти про калину мені знадобляться у житті?
· Повторення розученої скоромовки (2 хв)
Каже Килинка:
— Калинка — не малинка!
— Так, так, Килинко:
Гірка калинка.