ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ «ЧОМУ ВОСЕНИ ДОБРЕ РОСТУТЬ ГРИБИ?» (ДО ТЕМАТИЧНОГО ТИЖНЯ «ОСІНЬ»)
Мета: формувати у дітей систему уявлень про гриби як царство живих організмів; ознайомити учнів з поняттями «їстівні» та «отруйні» гриби; розповісти про необхідність охорони грибів, правильного їхнього збирання; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, допитливість, пізнавальну активність; виховувати екологічну культуру школяра, прагнення охороняти і примножувати природу рідного краю.
Освітні галузі: мовно-літературна; математична; технологічна; соціальна і здоров’язбережувальна; громадянська.
1. Вітання
(Усі утворюють коло.)
· Вправа «Рукостискання»
— Доброго осіннього ранку, Іванко!..
2. Групове заняття
— Плесніть у долоньки ті, у кого стверджувальна відповідь.
□ Хто був в осінньому лісі?
□ Хто збирав осінні листочки?
□ Хто допомагав змітати листячко у дворі?
□ Хто бачив, як білочка запасає горішки на зиму?
□ Хто бачив, як пташки відлітали у вирій?
□ Хто збирав грибочки у лісі?
3. Обмін інформацією
· Загадка
● Людину, звіра, муху,
Кого б він не стрічав,—
Ні разу капелюха,
Одначе, не знімав.
А хто на нього подивився,
Той йому зразу уклонився. (Гриб.)
· Вправа «Крісло автора»
Напрочуд приємне це заняття — ходити по гриби. Мій дідусь — заповзятливий грибник. Він відкриває сезон напровесні, щойно розтануть сніги і збіжать ручаї талих вод. Добре збирати гриби вранці. Тоді вони свіжі, соковиті, духмяні. Приємно повертатися додому з кошиками, повними грибів. Бабуся вже чекає на нас. Вона смажить дуже смачну картоплю з грибами. Коли ми сідаємо за стіл, дідусь завжди говорить: «Гриби — це діти лісу, треба вміти помічати закони природи».
4. Щоденні новини
Осінньої пори люди прямують до лісу на «тихе полювання». Їхня «зброя» — це кошики та відерця. Вони шукають гриби. Адже саме восени грибки непомітно виростають у шарі мокрого осіннього листя.
Гриби необхідно вміти розрізняти, адже існують їстівні гриби та отруйні. Збирати все підряд заборонено, адже можна отруїтися.
Усі гриби, хоч їстівні, хоч отруйні, мають очищати ліс. Тому гриби слід зрізати акуратно ножичком, а не висмикувати з коренем. Якщо висмикнути гриб, то в землі не залишиться грибниці. Це означає, що гриб не виросте знову. Отже, коли наступного разу прийдеш до лісу, грибів буде вже менше. А шкоди природі завдавати не варто, тому що люди в лісі знаходяться у неї на гостині.
II. ОЗНАЙОМЛЕННЯ УЧНІВ ІЗ ТЕМОЮ ТА МЕТОЮ ДНЯ (2 хв)
— Сьогодні я пропоную вам вирушити у подорож, де ми зможемо дізнатися багато цікавого, пізнавального.
Для цього ми повинні пам’ятати правила:
□ уважно слухати;
□ все запам’ятовувати;
□ допомагати одне одному.
— Ви готові? Отже, почнемо!
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ ДНЯ (113 хв)
1. Гра «Ми — дослідники» (10 хв)
У кожній групі стоїть «Чарівна скринька», з якої діти дістають грибочки, розглядають їх.
Завдання:
□ дослідити, з чого складається гриб;
□ чи однакові шапинки та ніжки у грибів.
Висновок:
□ Гриб має шапинку та ніжку.
□ У кожного гриба шапинка та ніжка різні.
2. Вправа «Я вже знаю!» (10 хв)
(На столах — малюнки. Діти обговорюють, що знають, і чіпляють малюнки під питанням).
3. Вправа «Вгадай їстівний гриб» (5 хв)
● Під жовтою осикою,
Блискучі та слизькі,
Родиною великою
Розсілись… (маслюки).
● А там, де починається
Зелений ялинник,
Сидить собі й пишається
Хороший… (боровик).
● І поруч з печеричками
Розсілися рядком,
Мов братики з сестричками,
… (піддубки) під дубком.
● А ось пеньок з… (опеньками)!
А он іще грибок!
Малята повні жменьки їх
Кладуть у козубок.
4. Перегляд відео «Їстівні гриби» (5 хв)
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=cz1Ky_KQlUk
5. Хвилинка відпочинку (3 хв)
Хто з-поміж дітей хоче бути грибочками, зображує грибочки, а хто хоче бути грибниками, зображує грибників, які шукають грибочки.
Звучить аудіозапис спокійної музики або лісових звуків.
6. Сюрпризний момент «Завітав у гості їжачок з подарунком» (10 хв)
Завітав у гості їжачок, просить допомогти прочитати вірш.
Діти самостійно обирають текст для читання: з малюнками чи без них.
ЇЖАЧОК І ГРИБОК
Під березу їжачок
Наносив сінця стіжок,
Хоч і знає їжачок,
Що під сіном спить грибок.
От прокинувся грибок,
А на нім лежить стіжок.
Ой, їжаче, їжачок,
Забери кудись стіжок!
Не послухався їжак:
— Проживеш ти, грибе, й так!
І розсердився грибок,
Вперся в землю — і стіжок
Розлетівся, наче пух.
Їжаку забило дух.
— Я ж не знав, що буде так!
М. Стельмах
Під їжачок
Наносив (сінця стіжок),
Хоч і знає
Що під сіном спить
От прокинувся
А на нім лежить стіжок.
Ой, їжаче
Забери кудись стіжок!
Не послухався
— Проживеш ти, й так!
І розсердився
Вперся в землю — і стіжок
Розлетівся, наче пух.
забило дух.
— Я ж не знав, що буде так!
— Чому грибочок виріс?
— Що потрібно, щоб рости?
— Грибочкам потрібна волога і тепло.
— Чому мало грибів улітку?
— Чому їх немає взимку?
— А чому їх багато восени?
Висновок. Для грибів чудові умови восени: достатньо тепла, але не жарко, і багато вологи.
7. Робота в групах. Вправа «Якщо не знаєш, поцікався у товариша» (7 хв)
— Прочитайте прислів’я. Підкресліть ті, значення яких можете пояснити. Якщо не знаєте, попросіть допомоги у товариша або вчителя.
· Прислів’я та приказки про гриби
□ Назвався грибом — лізь у кошик.
□ Багато грибів восени — чекай неврожаю.
□ З’явились опеньки — скінчилось літо.
□ Пізній гриб — пізній сніг.
□ Літо з дощами — осінь з грибами.
□ Зацвіла калина, шипшина і суниці — скоро з’являться сироїжки.
□ Пізнє цвітіння горобини — на довгу грибну осінь.
8. Перегляд мультфільму (8 хв)
Перегляд мультфільму «Лісові мандрівники».
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=QvHEIuNI1ls
9. Гра «Буква загубилася» (5 хв)
— Здогадайтеся, яка буква загубилася у лісі. Напишіть рядочок цієї букви.
— Складіть речення з поданими словами.
10. Пальчикова гімнастика (3 хв)
Оцей пальчик — в ліс пішов,
Оцей пальчик — гриб знайшов,
Оцей пальчик — підібрав,
Оцей пальчик — чистить став.
Оцей пальчик — все поїв,
А тому і потовстів.
11. Гра «Який грибочок дружить з буквою О» (5 хв)
Складіть у кошик малюнки грибів, у назві яких зустрічається звук [о].
12. Гра «Грибочки у каструльці» (5 хв)
Гриб діткам купив шапки.
Повдягалися грибки
І стають аж на носочки,
Щоб їх бачили в лісочку.
Гриб говорить їм: «Дітки,
Не спинайтесь на носки,
Не показуйте шапки;
Ходить баба за дубами —
Попадете в борщ з грибами».
М. Стельмах
— Які гриби не покладемо у каструльку?
— Чому?
13. Перегляд відео (7 хв)
Перегляд відео «У гостях у тітоньки Сови. Казки про гриби».
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=4LsFZZekEu0
14. Подорож на музичну галявину (10 хв)
Розучування дитячої пісні-гри «Пісня про гриби».
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=B2pukK8ugwM
15. Клуб справжнього майстра (20 хв)
Діти об’єднуються в групи за власним вибором.
1-ша група. Ліплять грибочки з пластиліну.
2-га група. Виготовляють аплікацію.
3-тя група. Виготовляють закладинку в книжку.
4-та група. Виготовляють грибочки, використовуючи природні матеріали.
IV. ПІДСУМОК ДНЯ (5 хв)
· Робота в щоденнику вражень
Рекомендовані теми
1. Я люблю (не люблю) збирати гриби.
2. Кому із мешканців лісу я подарую грибок.
3. Осінній ліс я уявляю так…