ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ «ЧИ МОЖЕ ВИШИВАНКА ПРОМОВЛЯТИ?» (ДО ТЕМАТИЧНОГО ТИЖНЯ «Я І МОЯ БАТЬКІВЩИНА»)
Мета: ознайомити дітей з вишиванням як одним із видів українського декоративно-прикладного мистецтва; дати уявлення про види орнаментів та їхнє символічне значення; формувати шанобливе ставлення до традицій українського народу, зокрема до національного вбрання; сприяти розвитку інтересу до завдань художньо-естетичного характеру; розвивати в учнів дрібну моторику рук, діалогічне та образне мислення, відчуття форми та кольору, ритму; виховувати глибоке почуття любові до своєї Батьківщини.
Освітні галузі: мовно-літературна; історична; математична; мистецька.
1. Вітання
· Вправа «Долонька до долоньки»
Доброго ранку, рідний наш дім!
Доброго ранку діткам усім!
Доброго ранку, сонечко ясне!
Доброго ранку, дітки прекрасні!
— Візьміть одне одного за руки.
— Так як ми тримаємо одне одного за вати, об’єднані однією роботою.
— Подаруйте, будь ласка, одне одному повітряний поцілунок. Посміхніться сусідові праворуч, підморгніть сусідові ліворуч. Побажайте всім гарного дня.
2. Групове заняття
· Рухлива гра «Передай віночок»
Діти утворюють коло. Під веселу українську мелодію передають віночок одне одному. Коли музика зупиняється, дитина, у чиїх руках опинився віночок, виходить на середину і танцює з віночком на голові (довільні рухи). Якщо це хлопчик, то він обирає собі дівчинку, і вони танцюють удвох. Решта дітей весело плескають у долоні. (Гра повторюється тричі.)
· Розгадування ребуса
· Дидактична гра «Добери словечко»
— Доберіть відповідні слова-ознаки.
□ Україна яка? (Калинова, квітуча, зоряна, барвінкова, багата, співуча, барвиста, дружня, мила, дорога, гарна, рідна…)
□ Український віночок який? (Різнокольоровий, гарний, квітучий, новий, барвистий…)
□ Українська сорочка яка? (Вишита, тоненька, лляна, біла…)
3. Обмін інформацією
· Вправа «Крісло автора»
(Дівчинка декламує вірш.)
Я — дівчина чепурненька,
Українка я гарненька,
До барвистого віночка —
Вишиваночка-сорочка,
Фартушок і чобітки,
Й різноколірні стрічки…
· Вправа «Кубик запитань»
Учитель розпочинає гру: кидає кубик у центр кола і, відповідно до комбінації, що випала на верхній грані кубика, читає запитання та дає відповідь на нього, а потім називає ім’я дитини, яка продовжує гру.
Гра триває доти, поки всі діти не кинуть кубик і не дадуть відповідь на одне із запитань.
□ Чи є у тебе вишиванка? Якщо є, то хто тобі її купив чи подарував?
□ Які кольори наявні на вишиванках?
□ Який орнамент зображений на вишиванках?
□ У які дні одягають вишиванку?
□ Чи вважаєш ти, що вишиванка — модний одяг? Чому?
□ Чи хотів (хотіла) би ти, щоб вишиванка входила до шкільної форми? Чому?
4. Щоденні новини
Україна здавна славилася своїми вишиванками. Вишивка так міцно ввійшла у наше життя, що немає жодної оселі, де б не було вишиваних речей.
Колись українських дівчат навчали вишивати ще з дитинства. Моя бабуся розповідала, що вишивали вечорами аж до пізньої ночі. Вишивали вдома, або сходились до одної хати, вишиваючи співали. А мати, у якої була доросла донька, вихвалялася своїми вишиванками — напередодні свят вивішувала «провітрити» на подвір’я, щоб усі бачили.
Коли господині приходили одна до одної, то обов’язково показували свої вишиванки, вчилися одна в одної та передавали свою майстерність онукам.
II. ОЗНАЙОМЛЕННЯ УЧНІВ ІЗ ТЕМОЮ ТА МЕТОЮ ДНЯ (2 хв)
— Діти, сьогодні я пропоную вам здійснити незвичайну подорож до історичного минулого нашого народу. Ми ознайомимося з річчю, що несе для українців найвищу культурну цінність,— це найдорожчий скарб, що є не лише пам’яттю, але й часточкою нашої історії. А для того щоб дізнатися, про що йдеться, я пропоную вам послухати уривок вірша:
«З вечора пригожого аж до ранку
Вишивала дівчина вишиванку.
Вишивала дівчина, вишивала,
Чорну і червоную нитки брала…»
Отже, ви вже здогадалися: ми говоритимемо про вишиванку, що є національним символом нашого народу. І спробуємо дізнатися, чи вміє вишиванка промовляти.
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ ДНЯ (108хв)
1. Інсценізація «Легенди про дівчину-Україну» (10 хв)
Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці — любов до господарювання, німці — дисципліну і порядок, росіяни — владність, поляки — здатність до торгівлі, італійці одержали хист до музики… Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнута у вишиванку, руса коса переплетена синьою стрічкою, на голові мала вінок із червоної калини.
— Хто ти? Чого плачеш? — запитав Господь.
— Я — Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові й пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів та сиріт, у своїй хаті немає правди й волі.
— Чого ж ти не підійшла до мене раніше? Я всі таланти роздав. Як же допомогти тобі?
Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.
— Є у мене неоціненний дар, що уславить тебе на цілий світ. Це — пісня.
Узяла дівчина Україна дарунок i міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому та з ясним обличчям i вірою понесла пісню в народ.
2. Перегляд мультфільму (5 хв)
Перегляд мультфільму «Це — наше і це — твоє. Знана у всьому світі вишивка — наша!».
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=OoCECorpbsg
3. Детальне розглядання та аналіз вишиванок (6 хв)
(У класі організована виставка вишиванок.)
— Якого кольору сорочка? (Сорочка білого кольору.)
— Чим прикрашена сорочка? (Сорочка прикрашена вишивкою.)
— Де саме розміщено вишивку на сорочці? (Вишивку розміщено біля коміра, на рукавах, манжетах.)
— Якого кольору нитки на вишиванці? (На вишиванці нитки червоного та чорного кольорів.)
— Що означають ці кольори? (Червоний — це колір калини, що здавна шанували та любили в Україні, а чорний — це символ нашої землі-годувальниці)
— Який орнамент на сорочках? Що він означає?
4. Перегляд відео «Символіка української вишивки» (5 хв)
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=Uuibb83i4cM
Українська вишивка символізує силу, здоров’я, красу, щасливу долю, родову пам’ять, порядність, чесність, любов, святковість.
5. Парад вишиванок (5 хв)
Показ-дефіле вишиванок учнями класу.
6. Вправа «Продовж речення» (5 хв)
□ Вишиванка — це… (вишита сорочка).
□ Вишиванку називають… (оберегом).
□ На вишиванках найчастіше зображували… (геометричні фігури, рослинні форми та тварин).
□ Уважалося, що вишиті на сорочках символи можуть… (відганяти злих духів, захищати від нечистої сили).
□ Вишиванка була невід’ємною складовою… (національного вбрання українців).
□ Вишиванки зберігали і передавали як реліквії… (дітям, внукам, правнукам).
7. Поетична світлиця (5 хв)
(Діти розповідають вірші.)
ВИШИВАНКА
Мама вишила мені
Квітами сорочку.
Квіти гарні, весняні:
— На, вдягай, синочку!
В нитці — сонце золоте,
Пелюстки багряні,
Ласка мамина цвіте
В тому вишиванні.
Вишиваночку візьму,
Швидко одягнуся,
Підійду і обніму
Я свою матусю.
Вадим Крищенко
ВИШИВАНКА
Квіти розцвітають
Ось на рукавах,
З ірію далекого
Повернувся птах —
Дивні візерунки
Сяють, мов живі,—
Мама вишивала
Оберіг мені!
Тетяна Винник
ВИШИВАНКА
Вишиваю вишиваночку
Я для братика Іваночка.
Вишиваночка у вишеньках,
Ягідками рясно вишита.
Вся в мережках вишиваночка
Подарунок для Іваночка.
Варвара Гринько
8. Пісенна зупинка (5 хв)
Розучування пісні «Бабусина вишиванка».
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=KqJYo9ii9K0
9. Флешмоб за піснею «Україна-вишиванка» (5 хв)
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=LDjPG8fS44M
10. Вправа «Віднови прислів’я» (5 хв)
— У народі, крім пісень про сорочки-вишиванки, є й прислів’я та приказки.
11. Вправа «Запиши відгадку» (5 хв)
— Відгадайте загадки про символи, що найчастіше вишивають майстрині на сорочках. Відгадки запишіть.
● Золотисте ситечко
Покотилось в літечко.
Загляда в віконечко,
Наче справжнє сонечко. (Соняшник.)
● Стоїть тичка,
На тичці — капличка,
А всередині повно людей. (Мак.)
● У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. (Калина.)
● Лист зелений не пропав,
А під снігом задрімав,
Щоб у синю сукенчину
Одягнуть весняну днину. (Барвінок)
● У матінки-квіточки
Лиш блакитні діточки.
З жита виглядають,
Літечко вітають. (Волошки.)
12. Логічна гра «Обчисли і дай відповідь» (5 хв)
В українській родині двоє братів. У кожного — по дві сорочки- вишиванки. Скільки всього вишитих сорочок у хлопчиків? (Чотири сорочки.) Як ви здогадалися? (Додали.)
13. Робота в групах. Гра «Магазин» (12 хв)
— Пропоную сьогодні відвідати «Магазин» і купити все, що потрібно для вишивання. Визначте, що нам потрібно і скільки. (Різнокольорові нитки, голки, тканина, п’яльці, ножиці, наперсток.)
— У кожній групі оберіть продавця. Решта — покупці. За допомогою паперових грошей здійсніть покупку.
14. Творча майстерня (30 хв)
— Для того щоб вишити сорочку, майстриня спочатку створює орнамент. Тож і ми створимо візерунок на паперових формах сорочок.
Але пам’ятаймо: кожен колір має свою мову.
□ Червоний колір — символ любові та щирості.
□ Синій колір — символ неба, сили і здоров’я.
□ Жовтий колір — символ сонця і хліба.
□ Зелений — символ життя, рослинного світу.
Орнаменти на вишиванках теж різні: геометричні та рослинні.
· Перегляд відеофільму «Українська вишивка»
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=PdCvYuXtnCI
— З чого складаються геометричні орнаменти? (З геометричних фігур: трикутники, хрестики, зубчасті, прямі та хвилясті лінії, квадрати, кружечки, прямокутники.)
— А з чого складається рослинний орнамент? (Квіти, пелюстки, різні листочки.)
IV. ПІДСУМОК ДНЯ (10 хв)
· Робота в щоденнику вражень
Рекомендовані теми
1. Я хочу, щоб моя вишиванка була…
2. Свою вишиванку я подарую…
3. Про що мені розповіла сорочка-вишиванка.
· Складання сенкану
Наприклад:
1. Вишивка.
2. Красива, чарівна.
3. Милує, захищає, прикрашає.
4. Ми любимо українську вишивку.
5. Оберіг.