ПЕРШИЙ УРОК У 1 КЛАСІ
Тема. Школа радо нас вітає.
Мета. Розширити й уточнити уявлення учнів про школу, її значення в житті кожної людини; познайомити дітей зі школою, у якій вони будуть учитися (місцезнаходженням, внутрішнім розпорядком, правилами, традиціями, її співробітниками); формувати шанобливе ставлення до школи та її співробітників; навчити дітей слухати, підтримувати бажання вчитися. Розвивати увагу, уяву, монологічне мовлення, розширювати кругозір учнів. Виховувати товариськість, культуру поведінки, інтерес до навчання.
Наочне обладнання: тематичні ілюстрації, схема маршруту уявної подорожі, повітряні кульки.
Хід заняття
І. Організаційна частина.
- Вступна бесіда.
– Діти! Ось і стали ви школярами. Усі ви чекали цього щасливого дня. І я дуже рада, що ви прийшли до нас. Я ваша перша вчителька Оксана Володимирівна (учні повторюють). Сьогодні у вас радісний день – ваше перше шкільне свято. Вас радо зустріла школа. Подивіться, який гарний клас, які чистенькі парти. Тут ви будете навчатися, дружити, відпочивати.
1 вересня – найважливіший день у вашому житті, діти, тому що це ваш перший трудовий день. Я надіюся, що кожного дня ви радісно поспішатимете до школи, туди, де на вас чекає цікава та нелегка робота. Ваші рідні та знайомі радіють за вас, тому що ви стали школярами. А ще вони хвилюються, чи зможете ви працювати в школі так, щоб усі раділи вашим успіхам.
- Гра “Я школярик”.На дошці вивішується малюнок портфеля, а діти отримують предметні малюнки різних речей на картках – скотчах. Завдання: вибрати і “покласти” до портфелика потрібні речі.
- Слухання вірша.
Миколка-першокласник
Перший раз малий Микола став збиратися до школи.
Олівця поклав у сумку, книги, ручку, зошит, гумку,
М’яч, перо, граблі, подушку, на обід м’яку пампушку,
Двох ведмедиків, лопату, білочку руду хвостату,
Лук, і стріли, і рушницю, ще й пухкеньку паляницю,
Ще й стільця, стола, і парту, і географічну карту,
Трактора, машинку, мило – вже й на дворі звечоріло.
Сів Миколка, дума думку: “Чи усе поклав у сумку?” Надія Кир’ян
– Діти, куди збирався Миколка?
– Чи все потрібне він зібрав?
- Оголошення теми заняття.
– Щоб ви не опинилися в такий ситуації, як Миколка, наше сьогоднішнє заняття присвячене знайомству зі школою. Ми його проведемо у формі гри. Готові? Тож розпочнемо.
ІІ. Основна частина.
- Розповідь вчителя.
– Першого вересня, входячи на шкільне подвір’я, ви сказали: “Здрастуй, школо!” А що ви знаєте про неї?
(Наша школа дуже давня. Їй понад двадцять століть. Перші школи з’явились у стародавній Греції. Вам вони здалися б дивними. Це було місце, де діти проводили свій вільний час. Та могли відвідувати школу лише хлопчики з вільних родин, дітей рабів до школи не приймали. Не ходили до школи й дівчатка.
Школи були не однакові, а різні. В кожній з них навчали якомусь одному предмету. Спочатку хлопчики ходили до школи, в якій їх учили читати, писати й рахувати. З цієї школи вони переходили до іншої, де їх навчали співу, музики, поезії. Завершувалося навчання в школі, яка готувала майбутніх воїнів. Тут хлопці загартовувалися, вчилися володіти різними видами тогочасної зброї.
У деяких країнах школи і досі незвичайні і дуже цікаві. Ось, наприклад:
Китай.Учні тримають руки не на парті, а за спиною (вчитель демонструє). Це корисно для постави.
Індія. В одній провінції існує звичай: якщо учень прогулює урок, то замість нього в школу йде хтось із членів сім’ї.
Америка. У школу йдуть у 5 років. Парти на коліщатах. На дошці пишуть фломастерами.
Японія. Заняття починаються 1 квітня. У класах можна побачити живих рибок, красивих жуків і птахів.
Ізраїль. Діти пишуть не зліва направо, як ми, а справа наліво. )
– А ми знову повернемося до нашої школи. І щоб краще з нею познайомитися, ми з вами здійснимо невеличку подорож.
- Гра “Подорож по шкільній країні за картою – схемою”.
Уявна подорож по школі за допомогою гри “Маршрут із зупинками”. Від зупинки до зупинки діти будуть подорожувати на уявних транспортних засобах. Маршрут: зупинки у вигляді кроків, на зворотній стороні яких написана назва зупинки. Діти імітуючи відповідний транспортний засіб (під відповідний музичний супровід) рухаються від зупинки до зупинки, знайомляться з зупинкою та правилами для учнів. Учитель зачитує назву зупинки, потім цікавиться, що діти можуть про неї розповісти, після чого доповнює відповіді учнів.
Зупинки:
- Вестибюль
- Коридор
- Клас
- Їдальня
- Спортивний зал
- Учительська
- Бібліотека
ІІІ. Заключна частина.
– З якими шкільними приміщеннями ви познайомилися на уроці?
– Які основні правила поводження в школі ви запам’ятали?
– Які емоції залишив у вас перший урок? Давайте свій настрій подаруємо повітряним кулькам. (Кожному учневі учитель вручає повітряну кульку та маркер. Завдання: намалювати обличчя своїй кульці. Передати свій настрій. Під гарну музику діти малюють свій настрій на повітряній кульці і відпускають у небо).