“Мої друзі” (варіант 2)
Тиждень 3. МОЇ ДРУЗІ
Мета: допомогти учням з’ясувати зміст понять «друг», «товариш», «приятель»; уточнити уявлення дітей про те, що означає «уміти дружити»; учити осмислювати й оцінювати ситуацію, самостійно розуміти мотиви поведінки і співвідносити ці мотиви з наявними нормами поведінки; розвивати бажання налагоджувати дружні взаємини; формувати толерантні стосунки в колективі, уміння засуджувати негативну, грубу поведінку; виховувати бажання бути чуйним і уважним до своїх товаришів, бути справжнім другом.
День 1. ХТО ТАКІ ДРУЗІ? / ЯКИМ МАЄ БУТИ ДРУГ (ПОДРУГА)?
1. Вітання
— Гарний настрій — це перший крок до успіху.
— Поверніться одне до одного, посміхніться.
— Зобразіть радість.
— Уявіть, що ваш товариш засмучений, поліпшіть йому настрій.
— Скажіть одне одному приємні слова.
— Які слова ви сказали товаришеві, з яким сидите за партою?
— Поверніться до мене і покажіть обличчя здорової, успішної, щасливої людини.
— Із гарним настроєм краще працювати, навчатися, а також з гарним настроєм веселіше гратися і гуляти.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Хто такі друзі?»
· Гра «Знайди пару»
Мета: сприяти згуртуванню дітей; виховувати доброзичливе ставлення одне до одного.
Діти утворюють коло. На їхні спини прикріплюють малюнки: квіточки, смайлики, кораблики.
Завдання: не розмовляючи одне з одним, користуючись лише мімікою і жестами, потрібно знайти пару.
— Що було складним?
— Що допомогло впоратися із завданням?
— Хто такий друг?
— Справжній друг. Який він?
— А з чого починається дружба?
Слухання пісні «Справжній друг».
3. Групове заняття
· Гра «Фотографії друзів»
На столі — фотографії учнів класу. Дитині пропонують узяти 2-3 світлини. Розповісти про цих дітей і пояснити, чому вона дружить або хотіла б дружити саме з ними.
4. Теми для щоденника вражень
□ Друг — це той, з ким мені добре.
□ Ми — друзі нерозлийвода.
□ Я вмію дружити.
День 2. ЯК ЗНАЙТИ ДРУЗІВ?
1. Вітання
· Вправа «Віночок побажань»
Усі діти утворюють коло, одне за одним кладуть праву руку на плече сусідові. Кожен учасник по черзі називає ім’я сусіда і чогось йому бажає. Гра завершується, коли всі діти обмінялися побажаннями.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Як знайти друзів?»
· Вправа «Презентуй себе»
— Як же твій друг тебе знайде, якщо йому про тебе нічого не відомо? Не соромся розповідати про свої захоплення, інтереси. Я впевнена, що серед твоїх однокласників знайдеться хтось зі схожими уподобаннями.
(Діти стисло розповідають про себе і свої захоплення.)
· Вправа «Справжній друг»
— Дружба приносить у наше життя радість. Друзів не буває багато. І хоч ваші стосунки можуть бути добрими й теплими з усіма однокласниками, та лише деяким ми довіряємо свої проблеми й переживання.
Діти утворюють коло і передають м’яч зі словами «Друг — це той, хто…». Потім охочі розповідають про свого справжнього друга і відрекомендовують його класу.
— Як ви вважаєте, що найважливіше в дружбі?
— Що заважає дружбі?
— Хто такий справжній друг?
· Гра «Добре — погане»
— Добрі слова ми залишаємо для себе і своїх друзів, а на погані — не зважаємо. (Захистив, заспокоїв, образив, поділився, ударив, зруйнував, пожалів, злякав, подарував, обманув, допоміг.)
3. Групове заняття
· Гра «Космічний корабель»
ХІД ВПРАВИ
Діти обирають пару. Кожна пара — це космічний корабель. Пари шикуються одна за одною. Перша дитина в парі — «корабель», друга — «пілот» корабля. «Пілот» кладе руки на плечі «корабля». «Корабель» заплющує очі й витягує руки вперед — це пристрій для стикування з іншим «кораблем». Завдання «пілота»: мовчки керувати «кораблем» (важелі керування — плечі партнера) та здійснити стикування з іншим «кораблем». Завдання «корабля»: намагатися цілком підкоритися «пілотові».
— Чи сподобалася вам гра?
— Чим ви полюбляєте займатися у вільну хвилину?
· Вправа «Куточок дружби»
У відповідному місці в класі організований «Куточок дружби». Туди діти можуть прийти і перепросити, дивлячись одне одному у вічі.
4. Теми для щоденника вражень
□ З якою погодою я порівнюю дружбу?
□ Які фарби я візьму, щоб намалювати дружбу?
□ Мій справжній друг.
День 3. ЧОМУ НАМ ЦІКАВО РАЗОМ?
1. Вітання
Доброго ранку, сонечко
Доброго ранку, небо!
Ставитись до кожного
Із добром нам треба.
— Візьміться за руки і привітайте одне одного. А зараз побажайте одне одному здоров’я, щастя і справжньої дружби.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Чому нам цікаво разом?»
— Чарівне слово «дружба», хором повторімо його!
— Що таке дружба? (Відповіді дітей.)
— Дружба — це коли люди хочуть бути разом, коли разом грають і не сваряться. Друзі — це люди, з якими нам цікаво й весело, які довіряють одне одному і піклуються одне про одного.
А ви знаєте, якими мають бути справжні друзі? Зараз ми це перевіримо. Я ставитиму запитання, а ви відповідайте «так-так-так» або «ні-ні-ні».
· Гра «Так-так-так, ні-ні-ні»
Будемо міцно ми дружити?
(Так-так-так!)
Нашою дружбою дорожити?
(Так-так-так!)
Ми навчимося грати?
(Так-так-так!)
Другу будемо допомагати?
(Так-так-так!)
Друга потрібно розлютити?
(Ні-ні-ні!)
А посмішку подарувати?
(Так-так-так!)
Друга варто ображати?
(Ні-ні-ні!)
Чай з друзями будемо пити?
(Так-так-так!)
Будемо міцно ми дружити?
(Так-так-так!)
— Молодці! Упоралися із завданням!
Слухання пісні В. Шаїнського «Коли мої друзі зі мною».
— Цінність дружби полягає в тому, що друг завжди відчуває підтримку друга. Саме тому кажуть «пліч-о-пліч», «почуття ліктя». Скільки б іграшок, книжок, розваг у тебе не було, без справжнього друга сумно й нецікаво. Адже тільки з другом можна поділитися радістю й смутком, поговорити про все, що тебе цікавить, весело погратися.
· Гра «Живі руки»
Діти сідають одне навпроти одного (парами). Їм пропонують узятися за руки:
□ познайомтеся з руками товариша;
□ привітайтеся руками;
□ посваріться руками;
□ поборіться руками;
□ помиріться руками;
□ попрощайтеся руками.
· Гра «Мій товариш (товаришка)»
Діти по черзі розповідають про своїх друзів у класі, не називаючи їхніх імен. Слухачі мають за описом відгадати ім’я. Той, хто правильно відгадав, стає ведучим.
3. Групове заняття
· Гра «Обери собі в друзі казкового героя»
Діти об’єднуються у групи, обирають казкових персонажів та пояснюють свій вибір.
— Уявіть, що у вас немає такого великого вибору, а є тільки негативні герої. Що б ви обрали: залишитися самому або заприятелювати з ким-небудь із них? (Можна потоваришувати, але слід навчити їх бути добрими, не скоювати поганих учинків.)
4. Тема для щоденника вражень
□ Я люблю з друзями…
□ Мій подарунок другові (подрузі).
□ У мене багато (мало) друзів.
День 4. ЯК ЗБЕРЕГТИ ДРУЖБУ?
1. Вітання
· Вправа «Побажання по колу»
Учні утворюють коло. По черзі продовжують речення, звертаючись до сусіда: «Мій друже, я бажаю тобі…».
2. Обмін інформацією. Тема дня «Як зберегти дружбу?»
— Що для тебе означає «дружити»?
— Що ти можеш дати друзям?
— Які риси ти найбільше цінуєш у друзях?
— Що таке «надійний друг»?
— Чи знаєте ви «золоте правило» дружби? («Що хочете, щоб робили вам люди, то робіть їм ви».)
· Слухання «Казки про дружбу та її втрату» (модифікація казки І. В. Вачкова)
Жили-були двоє друзів — кріт Мур і хом’як Рум. Вони були дуже великими друзями і найбільше на світі цінували свою дружбу. Одного разу зустріли Мур і Рум стару Сову-чаклунку й почали хвалитися, яка у них довга й міцна дружба.
— Так ви вважаєте, що немає нічого на світі, що змогло б її зруйнувати? — запитала Сова.
— Ми впевнені: що б не трапилося, наша дружба не може зникнути! — говорили друзі.
— Ви хочете випробовувати її? — запитала Сова.— Чи варто? Якщо ви її втратите, відновити буде дуже складно.
— Ми не боїмося випробувань. Перевір нас! — наполягали Мур і Рум.— А якщо наша дружба не витримає, отже, вона не потрібна нам.
— Добре, я влаштую вам випробування. Ось перше:
«Нехай позбудуться мови!
Нехай позбудуться дружби!».
І тут же Мур і Рум забули мову, якою вони спілкувалися. Але це анітрохи не зашкодило їхній дружбі.
— Діти, як ви вважаєте, як наші герої навчилися розуміти одне одного? (Використовували спеціальні знаки: пози, жести.)
Тоді Сова повернула друзям здатність спілкуватися і вимовила нове заклинання, наводячи чари для другого випробування:
«Пробудись, злісна вдачо,
У цих діточок!».
«Тепер напевне посваряться!» — подумала Сова.
Але Мур і Рум вилили свою лють, переламавши сухі травинки й палички, і, звільнившись від неї, обнялися й пішли разом до свого дому.
Третього разу Сова розбудила в їхніх душах грубість. Почали Мур і Рум ображати одне одного й звинувачувати у тому, чого ніколи не було. Ба, навіть звичайні слова здавалися їм образою, і вже, гадали, настає кінець їхній дружбі. Але друзям удалося зупинитися, тому що зрозуміли вони, що немає за їхніми словами зла. Вони зуміли вибачити одне одного, і дружба їхня витримала.
Спробувала Сова і вчетверте. Викликала вона в Мура і Рума найсильніший страх. Друзі дуже злякалися, притулилися одне до одного: удвох не так страшно. І дружба перемогла страх.
— Пригадаймо й покажімо, як друзі долали ці випробування. (Діти спілкуються жестами; намагаються втамувати злість за допомогою «Банки крику»; перепрошують одне одного, обіймаються.)
· Вправа «Мирилка»
Мета: пригадати вірші-мирилки, що допомагають відновити дружбу, помиритися з товаришем.
— А чи трапляється, що часом друзі сваряться, ображаються, програючи у грі, змаганнях?
— А як цьому завадити? (Підійти до товариша, посміхнутися, перепросити, якщо завинив, помиритися.)
Діти згадують мирилки та по черзі миряться.
● Мирилка летіла, на плече сіла,
Сказала тихенько: «Мирімось швиденько».
● Досить дутись та сердитись.
Нумо, вже скоріш миритись!
Геть, образо, відійди,
Жде нас дружба назавжди.
● Мирись, мирись, мирись і більше не сварись.
3. Групове заняття
· Гра «Друзі про мене»
Діти утворюють коло з учителем, який пропонує їм розказати, якої думки друзі про кожного з них.
4. Теми для щоденника вражень
□ Якщо ми з другом посварились…
□ Моя мандрівка з другом (подругою).
□ За що мене цінують друзі.
День 5. ЯК ПІКЛУВАТИСЯ ПРО ДРУЗІВ — ДОМАШНІХ УЛЮБЛЕНЦІВ?
1. Вітання
· Вправа «Співаємо ім’я»
Учитель пропонує учням уявити, що вони не вміють розмовляти, а вміють тільки співати. Але їм обов’язково потрібно привітатися, тому по черзі кожен «заспіває» своє ім’я. За ним його ім’я заспівають усі діти.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Як піклуватися про друзів — домашніх улюбленців?»
— Сьогодні ми приділимо увагу домашнім тваринам, поговоримо про те, що вони люблять, як за ними доглядати.
— Чим життя свійських тварин відрізняється від життя диких?
— Навіщо людині такі тварини? (Бо вони приносять радість, учать нас бути добрими, турботливими, вдячними, милосердними, спів чутливими.)
— Іноді тварин називають нашими меншими братами. А брати, як відомо, потребують доброго, уважного ставлення до себе.
· Слухання й обговорення оповідання В. Сухомлинського «Миколка, Вітя й цуцик»
Дорогою додому Миколка й Вітя підібрали цуцика. Він сидів у канаві й жалібно скавучав.
Кому ж дістанеться цуценя? Довго сперечалися хлопчики й дійшли думки: нехай три дні живе у Віті, а інші три дні — у Миколки, і так цілий місяць. А коли час збіжить, хлопчики візьмуть цуцика, винесуть у поле й підуть у різні боки, щоб чесно розв’язати проблему: за ким побіжить, той і господар.
Побудував Миколка для цуцика гарну будку. Тричі на день носила мама цуцикові суп і котлетки.
У Віті не було ані будки, ані супу, ані котлетки. Поклав він біля свого ліжка ряднинку. На ній цуцик і спав. Іноді вночі йому хотілося в якихось собачих справах надвір, він тихенько торкав лапкою ковдру, Вітя прокидався й випускав малого. Їв цуцик шкуринку, розмочену в гарячій воді.
Через місяць узяли хлопчики цуцика й пішли з ним далеко-далеко в поле. Вийшли на високу могилу, пустили його й розлетілися навсібіч.
Цуцик побіг за Вітею.
— Розкажіть, як кожен із хлопчиків доглядав за песиком.
— Як це робив Микола?
— Як піклувався про собачку Вітя?
— Кого ж цуцик обрав своїм господарем?
— Чому, на вашу думку, він так учинив? (Відповіді учнів.)
— Людині байдужій, із черствим та холодним серцем здається, що й тварини — бездушні та нерозумні, що вони не можуть відчувати й розуміти того, що відбувається навколо. Але це, звісно, не так. Тварина, як і всі ми, любить лагідне та дбайливе ставлення до себе.
· Гра «Скажи ласкаво»
Кішка — кішечка;
собака — собачка;
папуга — папужка;
риба — рибка;
хом’як — хом’ячок;
черепаха — черепашка.
— Якщо ви вирішили завести маленьку тваринку, то не забувайте: ви відповідаєте за неї. Піклуйтесь про неї та оберігайте її!
· Слухання й обговорення вірша І. Кульської «Боксер»
— Я хочу боксера!
Я хочу собаку! —
А тато:
— Ану, припини цю атаку.
Собака — тобі,
А морока — рідні?
А я уже бачу боксера вві сні…
Я друга мого називаю Джульбарсом.
Несу йому в мисочці борщику з м’ясом.
Для нього морквиночку тру на тертушку,
Я сіном йому набиваю подушку!
Аж раптом…
Сусіди летять на Кавказ!
Щенятко-боксер
Залишається в нас!!!
Щенятко якраз так і зветься —
Джульбарсом!
Несу йому в мисочці борщику з м’ясом.
Для нього морквиночку тру на тертушку.
Я сіном йому набиваю подушку…
Так тиждень минає.
І ще два-три дні…
Собака чомусь набридає мені.
У мене — басейн і в театрі прем’єра.
Я вчора забув прогуляти боксера.
Бабуся виходить гуляти з Джульбарсом.
Сестричка несе йому борщику з м’ясом.
Удвох вони миють собаку під душем.
А я?
Ми з боксером
Не дуже-то дружим.
У мене — спортклуб,
Навантаження всякі…
Мені просто часу нема
Для собаки!
— Чи став хлопчик справжнім другом для песика? Чому?
— Я хочу, щоб ви запам’ятали, що тварини, які мешкають у ваших будинках, — це не іграшки, вони живі й мають право, щоб господарі поважали їхні бажання. Не потрібно ображати їх байдужістю, злом, неувагою, адже вони, як і ми, є живими істотами. Їм буває радісно й сумно, весело й боляче.
· Вправа «Долоньки добра»
— А зараз кожний із вас нехай уявить у своїх долоньках беззахисну маленьку тваринку. Витягніть руки вперед, долоньками догори і спокійним подихом зігрійте їх. Повільно по одному пальчику складіть долоньку, заховайте у ній тваринку, прикладіть руки до грудей, віддайте їй доброту свого серця. Розтуліть долоні і…
— Як ви вважаєте, що ви побачите?
3. Групове заняття
Діти об’єднуються в групи.
1-ша група — мають удома собаку;
2-га група — удома у них мешкає кіт;
3-тя група — інші тваринки;
4-та група — немає нікого.
Кожна група розповідає про своїх улюбленців, а діти четвертої групи розповідають, про кого вони мріють і чому.
4. Теми для щоденника вражень
□ Я турбуюсь про тварин.
□ За що я можу подякувати домашньому улюбленцеві?
□ Мій домашній улюбленець.
За матеріалами сайту http://low-school.ucoz.net/