Конспекти занять За матеріалами сайту http://low-school.ucoz.net/
Тиждень 4. МОЄ ДОВКІЛЛЯ
Мета: ознайомити дітей із розмаїттям навколишнього світу; розширити пізнання учнів у життєвому просторі; продовжувати формувати уявлення про красу природи; розвивати прагнення до дослідження, творчу фантазію, креативність мислення, інтерес до довкілля, зв’язне мовлення; спонукати творити красу власноруч; виховувати дбайливе ставлення до природи, естетичний смак.
День 1. ЩО МЕНЕ ОТОЧУЄ?
1. Вітання
· Вправа «Ранкові враження»
— Розкажіть про свої ранкові враження за опорою.
□ Уранці мене здивувало…
□ Сьогодні я помітив(ла)…
□ Дорогою до школи я почув(ла)…
□ Я звернув(ла) увагу на…
□ Мене засмутило…
2. Обмін інформацією. Тема дня «Що мене оточує?»
— Розгляньте малюнки. Що й кого ви бачите? (На малюнках: сонце, зорі, квіти, дерева, комахи, звірі, птахи, людина.)
— Усе, що ви назвали, оточує нас, тобто є довкола нас. Це все можна назвати одним словом — довкілля.
— Що ж таке довкілля?
— Уявіть, що ми на вулиці. Що ви бачите?
— Що чуєте?
— Усе, що довкола нас, і є довкіллям, природою.
Отже, довкілля — це середовище, у якому ми живемо. Ми дуже пов’язані зі світом, що навколо нас. Людину оточують жива і нежива природа, а також речі, що вона створила сама.
— Поміркуйте, що належить до живої природи? (Люди, рослини, тварини.)
— Отже, все, що живиться, росте, розмножується,— це жива природа. А чи чули ви коли-небудь, щоб вода, або повітря просили їсти? Чи бачили на небі декілька сонць, місяців? Чи бачили, як росте каміння? Отже, все це належить до неживої природи.
— А ще існують речі, створені руками людини. Назвіть їх.
· Гра «Назви та покажи предмет із довкілля»
Кожна дитина по черзі жестами й мімікою показує предмет, а решта його відгадують і визначають — це жива чи нежива природа.
3. Групове заняття
— У природі все взаємопов’язане. І ми в цьому переконаємося завдяки грі.
· Гра «Цікавий клубочок»
Першим починає вчитель. Бере клубок ниток і, залишивши кінець нитки у себе, кидає клубок іншому гравцеві зі словами:
— Я — зайчик. Мені потрібен кущ, щоб сховатися…
Наступний гравець, залишивши нитку в руці, кидає клубок іншому зі словами:
— Я — кущ. Мені необхідна земля, щоб рости…
Гра триває.
(Усі частинки довкілля переплутані ниткою, ніби павутинням.)
— Що станеться з ниткою, якщо послабити її лише в одному місці? Діти, що ж відбувається з довкіллям, якщо занедбати хоча б одну його частинку? (Уся нитка послабне. Зруйнується «павутинка». Почне руйнуватися життя.)
— Усе в довкіллі взаємопов’язане.
· Слухання вірша Н. Красоткіної «Учись любити»
Учись любити все навколо себе:
Траву і квіти, кущик, деревце,
Жучка і пташку, і блакитне небо,
І синьооке чисте джерельце.
Усе прийшло на білий світ, щоб жити,
Щоб дарувати радість і красу.
Учися дивуватись і любити
Чистеньку, мов перлиночка, росу.
Поглянь на світ — це дивовижна казка!
А квіти — це, мабуть, душа землі.
У кожній з них струмить любов і ласка,
Вони, неначе діточки малі.
Яка земля! Чарівна, пречудова!
Вона нам мати! Ми — її дитя.
Летить на землю весняна обнова,
Бурлить, вирує на землі життя!
4. Теми для щоденника вражень
□ Світ довкола мене.
□ Я люблю…
□ Моє довкілля.
День 2. ЯКІ «ТАЄМНИЦІ» МАЄ ШКІЛЬНЕ ПОДВІР’Я?
1. Вітання
· Вправа «Настрій»
Діти вільно ходять кімнатою, відчуваючи власне тіло.
Ведучий. Подумайте про власний настрій, у якому ви почали виконувати вправу. За допомогою ходи продемонструйте різний настрій. Кожен рух виконуйте протягом 13-ти секунд. Рухайтесь, як:
□ дуже втомлена людина;
□ щаслива людина, яка отримала радісну звістку;
□ людина, яка постійно чогось боїться;
□ людина, яка отримала нагороду;
□ канатоходець, який рухається по дроту.
Повертаючись на своє місце, покажіть настрій, у якому перебуваєте зараз.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Які “таємниці” має шкільне подвір’я?»
· Гра «Ланцюжок»
Учитель промовляє слово «школа». Дітям пропонує назвати якомога більше слів, що асоціюються зі школою (наприклад: школа, клас, урок, зошит, канікули, ручка, фарби). Учитель промовляє словосполучення «шкільне подвір’я», діти утворюють новий ланцюжок.
— Як ви вважаєте, які «таємниці» може приховувати шкільне подвір’я?
— Отже, сьогодні ми будемо досліджувати наше шкільне подвір’я й дізнаємося всі його таємниці. Для цього нам потрібні надійні помічники — очі, вушка, носик, ручки.
— Діти, як ви вважаєте, із чого починається подорож? (Із першого кроку.)
— А з чого починаються відкриття? (Із розумного, гарного запитання.)
— А де знайти запитання? (Усюди. Варто тільки уважно подивитися навколо.)
— Спостерігаймо — і тисячі запитань постануть перед нами. Ви готові?
Учитель повідомляє, що під час екскурсії діти з’ясовуватимуть, чому відбулися зміни в неживій природі (якими стали повітря, вітер, небо, опади). Розрізнятимуть рослини за зовнішніми ознаками (кроною, корою, залишками плодів, насіння), звернуть увагу на те, із яких дерев уже опало листя, а з яких — ні, які дерева не змінюватимуть свого забарвлення; досліджуватимуть, які комахи, птахи, тварини живуть на шкільному подвір’ї; підгодовуватимуть птахів.
— Перш ніж ми вирушимо у подорож, пригадаймо правила поведінки.
· Гра «Так чи Ні»
Під час екскурсії на шкільному подвір’ї я:
□ бігатиму й ображатиму однокласників;
□ ламатиму гілки дерев, смітитиму;
□ прилаштую годівничку на гілку дерева;
□ голосно кричатиму;
□ кину камінь у пташку;
□ нагодую птахів;
□ сфотографую дерева, фотокартку покажу друзям.
3. Групове заняття. Екскурсія
— Починаймо наше дослідження, вийшовши зі школи на вулицю. Озирнімось навколо.
— Яка зараз пора року?
— Чому зараз холодно?
— Опишіть стан неба, хмар.
— Які випали опади?
— А чи змінилося щось у живій природі? Що саме? Чому?
· Робота в групах
1-ша група. Дослідники рослин
Завдання:
□ описати, які дерева ростуть на заданій ділянці;
□ дослідити, із яких дерев уже опало листя, а на яких залишилося;
□ дослідити, на яких деревах і кущах листя залишилося зеленим;
□ визначити, у якому стані знаходяться трав’янисті рослини.
2-га група. Метеорологи
(Пояснити значення слова: метеорологи — це люди, які вивчають погоду.)
Завдання:
визначити, які зміни відбулися в погоді порівняно з літом.
3-тя група. Дослідники тварин
Завдання:
□ дослідити, які комахи ведуть активний спосіб життя;
□ за якими птахами можна спостерігати на шкільному подвір’ї;
□ пригадати, яких інших тварин можна побачити в опалому листі. Наприкінці уроку — обговорення результатів досліджень, спостережень, узагальнюють матеріали, підбивають підсумки проведеної роботи.
4. Теми для щоденника вражень
□ Я люблю спостерігати.
□ Мені було цікаво…
□ Моє відкриття.
День 3. ЯКІ РОСЛИНИ РОСТУТЬ НА ШКІЛЬНОМУ ПОДВІР’Ї?
1. Вітання
· Вправа «Одне до одного»
Учні стоять парами. Ведучий дає команди: рука до руки, вухо до вуха, спина до спини, плече до плеча, віч-на-віч тощо.
За командою «Одне до одного» — змінити пари.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Які рослини ростуть на шкільному подвір’ї?»
— Відгадайте загадку.
Без пензлика, без олівця
Розфарбувала деревця. (Осінь)
— Сьогодні ми помандруємо шкільним подвір’ям, помилуємося різнокольоровими фарбами золотої осені, найяскравішого, хоча і короткого періоду — листопаду. Послухаємо, як шурхотить листя, шумить вітерець у гілках, весело посвистують пташки. Але щоб усе це побачити й почути, потрібно добре поводитися. Яких правил поведінки потрібно дотримувати в природі?
— Помилуймося яскравими фарбами осіннього дня.
— Скільки кольорів і відтінків ви бачите на листі дерев і кущів?
— Зверніть увагу: листя різних дерев відрізняється за кольором. Подивіться, якого кольору листя на березі? на клені? на горобині? на осиці? на бузку?
— Правильно, на березі та липі листя жовте; на клені, горобині, осиці — червоне. А зелене листя часто залишається на кущах бузку до самих морозів.
— А чи знаєте, чому листя жовтіє?
Улітку листочки зелені, тому що в них міститься багато зеленого барвника — хлорофілу. Крім нього, у листках містяться й інші фарбувальні речовини жовтого й червоного кольору. Але зеленої речовини так багато, що влітку вона переважає над рештою відтінків. Вона дуже важлива для рослини. У процесі життя рослини вона поступово руйнується, але під дією сонячного світла знов утворюється. Улітку сонце світить довго, сонячного світла багато — і листя весь час залишається зеленим. А восени день стає коротшим, рослини отримують менше світла, зелений барвник у листках руйнується і не встигає відновитися, тому колір у листках зникає. Листочок забарвлюється по-різному. Там, де більше речовини жовтого кольору, воно жовтіє, а де більше червоного — червоніє. Оскільки в листках кількість барвників різниться, то рослини й розфарбовані безліччю різноманітних відтінків.
· Гра «З якого дерева листок?»
Учитель роздає кожному учневі по одному листку. За сигналом «На пошук дерева рушай!» діти мають підбігти до того дерева, листок з якого тримають у руках. Учитель перевіряє, чи не помилилися вони. Через деякий час вони обмінюються листочками, і гра триває. Виграють ті, хто припустився меншої кількості помилок.
— Діти, а які квіти ви побачили на шкільному подвір’ї?
— Які цвітуть у вас, у бабусі зараз?
— Які осінні квіти ви знаєте?
3. Групове заняття
· Дихальна гімнастика
— Звикайте дихати носом, особливо якщо погода прохолодна: холодному повітрю необхідно зігрітися у ваших теплих носиках, перш ніж воно потрапить у легені. Виконаймо дихальну гімнастику, зміцнімо здоров’я! (Діти утворюють коло.)
В. п.: ноги разом, руки вздовж тулуба. Підняти руки вгору, потягнутися, піднятися навшпиньки — вдих; опустити руки вниз, опуститися на всю ступню — видих. Вимовити «у-х-х-х-х» (5 разів).
· Робота в групах
1-ша група — збирання насіння, плодів, квітів.
2-га група — збирання листя з дерев, кущів.
3-та група — спостереження за живою природою. (Результати зображують на малюнку.)
4-та група — спостереження за чимось незвичайним, що буде помічено під час екскурсії.
— Що можемо зробити ми, діти, аби наше шкільне подвір’я стало ще кращим, а довкілля було нам другом?
□ Саджати квіти, дерева, кущі.
□ Обгородити й не знищувати мурашники в нашому саду.
□ Прибирати шкільне подвір’я.
□ Підгодовувати птахів.
□ Не ламати гілки дерев, кущів.
□ Не обдирати кору дерев.
□ Не рвати багато квітів та інших трав’янистих рослин.
□ Не руйнувати гнізда.
□ Не вбивати живе.
□ Не руйнувати павутиння.
□ Розвішувати годівнички, шпаківні, дуплянки.
□ Спостерігати за тваринами і не втручатися у їхнє життя.
□ Милуватися красою природи.
— Подивіться одне на одного, як гарно розфарбувала вас художниця Осінь! Щічки стали рум’яними, очі світяться. Чому?
— Правильно, тому що перебування на свіжому повітрі зміцнює здоров’я, а здорова людина завжди гарна.
4. Теми для щоденника вражень
□ Мої улюблені рослини на шкільному подвір’ї.
□ Мій осінній букет для матусі.
□ Мої враження від екскурсії.
День 4. КОЛЬОРИ ТА ЗВУКИ ДОВКІЛЛЯ. ЯКІ ВОНИ?
1. Вітання
· Гра «Я люблю вас усіх, але особливо тих…»
Ведучий ставить стілець у центр кола і починає гру зі слів: «Я люблю вас усіх, але особливо тих, хто сміливий» (можна називати риси характеру, зовнішність, хобі). Учасники повинні підвестися зі своїх стільців і помінятися місцями. Завдання ведучого, який сидить у центрі: встигнути зайняти одне з місць, що звільнилися. Ведучим стає той, хто залишився без місця.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Кольори та звуки довкілля. Які вони?»
· Вправа «Незакінчене речення»
□ Йдучи до школи, я побачив(ла)…
□ Сьогодні вранці я почув(ла)…
□ Вийшовши на вулицю, я відчув(ла)…
— Світ довкола нас прекрасний і неповторний. Усе має свої звуки, кольори, запахи. Діти, які кольори в природи?
· Гра «Назви колір»
Учитель кидає м’ячик і називає певний об’єкт природи (трава, небо, дерево, сонечко, струмочок, хмарка, зоря). Діти ловлять м’яч, називають колір, що відповідає цьому предмету.
— Якщо бути уважним і спостережливим, то природу можна не лише побачити, але й почути. Які звуки ви чуєте щодня? (Спів пташок за вікном, стук дверцят, дзвін посуду, нявчання кішки, гуркіт машин, шум вітру, гомін дітлахів у класі тощо.)
— Які звуки вам подобаються, а які — ні?
— А чи можна те, що нас оточує, розрізнити за запахом?
· Гра «Фантазери»
— Пофантазуйте. Чим пахне… (бабусина хата, лікарня, ліс, школа, їдальня, бібліотека, море, мама)?
— Світ навколо нас такий чарівний, такий квітучий і радісний, що людині тільки б захоплюватись ним та берегти цю чудову і неповторну красу!
Поглянь, дитино, все довкола
Так щиро посміхається тобі:
І сонце, й небо, ліс і поле —
Ти теж у відповідь їм посміхнись
Ти привітайся з днем чудовим,
Пташками, травами,
струмочком голубим,
І знай: усе це є природа,
Її люби, примножуй, бережи!
Н. Красоткіна
3. Групове заняття
· Гра «Відгадай, що це»
Діти об’єднуються у групи. Кожна група витягує картку із зображенням предмета (квітка, кавун, автівка, пташка та ін.). Діти мають без слів, лише мімікою, рухами та жестами зобразити предмет. Інші команди повинні відгадати, що це.
· Вправа «Три кольори»
Мета: розвивати фантазію, творчі можливості дітей.
ХІД ВПРАВИ
Діти обирають лише три кольори для малювання. За допомогою трьох кольорів малюють улюблену пору року, улюблений куточок природи. Після завершення виконання завдання організовують виставку малюнків. Діти відгадують, хто що зобразив.
4. Теми для щоденника вражень
□ Якого кольору мій світ?
□ Звуки навколо мене.
□ Що сповнює мене радістю?
День 5. ЯК ПОВОДИТИСЯ В ДОВКІЛЛІ?
1. Вітання
· Вправа «На що схожий настрій?»
Учасники по черзі говорять, на яку пору року, природне явище, погоду схожий їхній сьогоднішній настрій. Наприклад: «Мій настрій схожий на білу пухнасту хмаринку в спокійному блакитному небі, а твій?». Потім одна дитина узагальнює і заповнює таблицю «Наш барометр».
2. Обмін інформацією. Тема дня «Як поводитися в довкіллі?»
— Що тобі найбільше подобається серед живої або неживої природи?
— Що належить до живої природи, а що — до неживої?
— Як люди отримують знання про те, що їх цікавить?
· ра «Розгадай»
□ Знайти загублену річ допоможуть…
□ Побачити світлофор…
□ Солодке відрізнити від гіркого можна за допомогою…
□ Дізнатися про свіжі пиріжки вдома допоможуть…
□ Відшукати в темному приміщенні двері допоможуть…
□ Дізнатися, що повз тебе проїхала автівка, допоможуть…
□ Визначити на дотик річ…
— Вивченню довкілля сприятимуть ваші «помічники»: очі, вуха, ніс, язик, шкіра.
· Гра «Упізнай річ і назви помічника»
Із заплющеними очима діти повинні витягти предмет із коробки та назвати його. У коробці лежать іграшки, фрукти та ін.
3. Групове заняття
На дошці прикріплені малюнки: луки, ліс, річка. У дітей — картки із зображенням тварин (ведмідь, зайчик, кріт, жаба, метелик, бабка, риба, сорока тощо).
Завдання: знайти домівку для тваринки.
· Хвилинка релаксації
— Уявімо, що я — дерево, а ви — крихітне насіння. Я — дерево- мама, а ви — мої дітки, гойдала я вас у колисці на гілці. Але настав час вам відлітати, час великими деревами стати. Ось подув вітерець — і закружляли, полетіли мої дітки-насінинки. Упали на землю й заснули під теплою пухнастою ковдрою, очікуючи настання весни. Пригріло сонечко, розтанув сніжок, пішов теплий дощик. Із насіння почали проростати спочатку корінці, а потім з’явилася тоненька стеблинка з малими листочками. Маленькі деревця руками-гілочками тягнулися до сонця, виростали. Багато часу мине, перш ніж ви станете справжніми деревами.
Ось ми й уявили себе деревами.
— Чи сподобалося вам бути деревами?
— Як нам потрібно ставитися до природи, щоб зберегти її красу?
· Робота в групах
Яке прохання у вас до людей, якщо ви:
□ мешканець лісу;
□ мешкаєте у водоймі;
□ ваша домівка — парк?
4. Теми для щоденника вражень
□ Мене вражає краса…
□ Я люблю відпочивати…
□ Мій улюблений куточок природи.