День 3 за матеріалами сайту http://low-school.ucoz.net/
Тиждень 26. НАВІЩО ЇСТИ?
Мета: розширити знання учнів про складові компоненти їжі, про її користь та позитивний вплив на збереження і зміцнення здоров’я дорослих та дітей; дати уявлення про основи культури і традиції харчування; викликати інтерес до традиційного харчування українців та прагнення вживати національні страви як засіб збереження та зміцнення здоров’я.
ДЕНЬ 1. ДЛЯ ЧОГО ЛЮДИНА ЇСТЬ?
1. Вітання
— Ми під час зустрічей бажаємо одне одному доброго дня, здоров’я.
— А чи добре, коли людина здорова?
— Який у вас настрій, коли ви здорові? Що ви робите?
— А коли хворі, у вас температура, що ви робите тоді?
— А який у вас сьогодні настрій?
— Подивіться, будь ласка, одне на одного, посміхніться одне одному.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Для чого людина їсть?»
· Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
— Навіщо потрібно їсти? Навіщо щодня людина вживає їжу?
□ Щоб жити;
□ щоб бути здоровою;
□ щоб були сили працювати, вчитися;
□ щоб зростати.
— Їжа потрібна нашому організму як паливо.
Не попливе рікою пароплав, не поїде автівка, не здійметься вгору космічний корабель, не приїде до хворого «Швидка допомога», якщо двигун не отримає пального.
Щоб зростати, вчити уроки, працювати, бігати, стрибати, сміятися, спати, необхідна енергія (сила.)
Звідки в людини береться ця енергія? Вона виробляється організмом з їжі, що надходить. Ще їжа потрібна як будівельний матеріал. Щоб рости, необхідно їсти.
— Чи можна їсти все, що заманеться і скільки заманеться? Перегляд фрагмента мультфільму «Вінні-Пух на гостині у кролика».
— Чому з Вінні трапилася така неприємна історія?
— Давньогрецький філософ Сократ говорив: «Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо, щоб жити». Тому для того, щоб їжа не стала ворогом, харчуватися необхідно помірно і правильно.
3. Групове заняття
· Робота в групах
— Допоможемо Вінні-Пухові з’ясувати, яка їжа є корисною, пояснюючи свій вибір.
1-ша група — вибрати корисну для здоров’я їжу, яку слід уживати щодня (овочі, фрукти, молоко, каші);
2-га група — вибрати корисну їжу, але яку слід уживати періодично (сир, м’ясо, яйця, рибу);
3-тя група — вибрати їжу, яка шкодить здоров’ю (тістечка, торти, цукерки, чіпси, хот-доги).
4. Теми для щоденника вражень
□ Яким продуктам надає перевагу моя сім’я?
□ Моє здоров’я залежить…
□ Бути енергійним(ою) мені допомагає…
ДЕНЬ 2. ЯКА ЇЖА Є КОРИСНОЮ, А ЯКА — ШКІДЛИВА?
1. Вітання
· Гра-тренінг «Слухай себе»
— Позитивні емоції дають нам енергію для життя, створюють гарний настрій. Тож частіше радійте, смійтеся.
Діти утворюють коло та передають усмішку, підморгуючи сусідові.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Яка їжа є корисною, а яка — шкідлива?»
· Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
— Яку користь приносить їжа?
Корисна їжа для дитини —
Що містить різні вітаміни,
Що робить нас усіх сильнішими,
Що робить діток здоровішими
У їжі, добрій для дитини,
Є всі потрібні речовини,
І кальцій є, і мінерали,
Аби кістки міцні зростали!
— Що їжа дає людині?
· Слухання казки «Хто важливіший?»
В одному казковому королівстві жили друзі — Білок, Жирок, Вуглеводик, Вітамінка і Мінеральчик. Вони були нерозлучними, ніколи не сварилися.
Якось друзі посперечалися, хто з них важливіший.
«Я важливіший, бо є будівельним матеріалом. Завдяки мені людина росте»,— сказав Білок.
«Я теж важливий,— образився Жирок.— Я даю тепло й енергію організму, якщо мене бракуватиме, організм не отримає тепла, замерзне і загине».
«А я потрібен, щоб людина рухалася й жила»,— сказав Вуглеводик.
«Я важливіша,— сказала Вітамінка,— бо сприяю росту, силі, здоров’ю».
«Завдяки мені відбувається обмін речовин та інші важливі процеси в організмі»,— зауважив Мінеральчик.
Почувши це, Організм сказав: «Щоб побудувати будинок, потрібно багато матеріалів. Якщо бракуватиме хоч однієї деталі, будинок зруйнується. Ось так і я. Ви всі для мене важливі та потрібні: і Білок, і Жирок, і Вуглеводик, і Вітамінка, і Мінеральчик. Завдяки вам я живу, зростаю, розвиваюсь, працюю, навчаюсь».
— Хто головні герої казки?
— Чи може наш організм обійтися без одного з цих компонентів?
· Гра «Що це?»
— Малята, мабуть ви не раз чули від дорослих, які поживні та корисні білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінерали…
А що воно таке? І з чим його їдять?
Відповіді на ці запитання заховалися в загадках.
Відгадайте загадки, знайдіть, яка це група продуктів: білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінерали.
● З білком на грядці квітну, в’юся
І в борщ попасти не боюся.
Змагатись з м’ясом — моя доля,
А люди звуть мене… (квасоля).
● А я рідка, немов водиця,
Салат без мене не годиться,
Бо все змастити — моя мрія.
Я — жир по імені… (олія).
● Візьміть лопати — й на городи,
Смачні копати вуглеводи.
В мішку, як пані, їду з поля,
Завжди в пошані… (бараболя).
● Без цукру я завжди скучаю,
Тож швидше дайте мені чаю!
Я ж — вітамінів вам сто тонн!
Усі впізнали? Я — … (лимон).
● Мене, біленьке, наливали,
Пили поживні мінерали
Маленькі дітки й кіт Мурко.
Всім на здоров’я — … (молоко).
— Варто включати до складу харчування різноманітні продукти, багаті на ці поживні речовини.
· Робота в парах. Гра «Обери та поясни»
На парті — картки з різними продуктами харчування. Завдання: обрати корисні продукти, пояснити свій вибір.
(Кефір, хліб, згущене молоко, жуйка, яблучний сік, картопляне пюре, сметана, кока-кола, чіпси, сир, помідор, сухарики, булка, цукерка.)
· Вправа «Я їм…»
□ Удома я їм…
□ У школі я їм…
□ У гостях я можу з’їсти…
— Це корисна їжа для вашого здоров’я чи шкідлива?
3. Групове заняття
· Робота в групах. Створення колажу «Корисна їжа»
Учитель роздає малюнки, фотографії, вирізки з газет та журналів, на яких зображено різноманітну їжу. Учні мають обрати тільки корисну їжу. Потрібні малюнки наклеїти на плакат.
4. Теми для щоденника вражень
□ Я люблю (не люблю) ходити в супермаркет.
□ Іноді я можу дозволити собі…
□ Моя улюблена страва.
ДЕНЬ 3. У ЧОМУ СИЛА ВІТАМІНІВ?
1. Вітання
Ви сьогодні вже проснулись?
Мамі зранку посміхнулись?
Клас наш радо вас вітає!
Настрій кожен гарний має?
Станьмо разом в дружне коло!
Привітай нас, рідна школо!
Добрий день!
2. Обмін інформацією. Тема дня «У чому сила вітамінів?»
— Щоб мати здоров’я, необхідно правильно харчуватися.
Вживати поживне і тільки корисне.
Не їсти надміру, не шкодити тілу.
І пам’ятати про вітаміни.
· Слухання вірша «Де ховаються вітаміни?»
В фруктах, ягодах, дитино,
причаїлись вітаміни:
у малині, у суниці,
у смородині, чорниці.
Як же нам до них дістатись,
щоб улітку сил набратись?
Дужими, прудкими стати
та здоровими зростати.
Ми з’їмо оті суниці,
і малину, і чорниці,
ще й смородину, порічки,
щоб рум’яні мати щічки.
Леся Вознюк
— Де ховаються вітаміни?
— Що таке вітаміни?
· Словничок
Вітаміни — речовини, життєво необхідні для організму людини.
(Учитель демонструє таблицю вітамінів і коментує її.)
· Інсценізація «Ми — корисні для людини»
Дійові особи: діти з емблемами, на яких написано: «Вітамін А», «Вітамін В», «Вітамін С», «Вітамін D».
Вітаміни (разом)
Добрий день! Впізнали нас?
Ми — вітаміни,
Дуже корисні для людини.
Вітамін А. Я — вітамін А, сприяю зростанню, допомагаю зберегти нормальний зір. Мене багато в моркві, маслі, сирі, яйцях, печінці, помідорах, зеленій цибулі, гарбузі, риб’ячому жирі.
Вітамін В. А я — вітамін В, дуже потрібний для розумової й фізичної праці, поліпшення травлення. Шукайте мене в житньому хлібі, вівсяній та гречаній крупах, у горосі, квасолі, жовтку яєць, печінці, м’ясі.
Вітамін С. А я — вітамін С, запобігаю застуді, поліпшую кровообіг, сприяю зростанню, лікую цингу. Багата на мене капуста, картопля, помідори, цибуля, щавель, шипшина, хрін, часник, лимони, настій хвої, чорна смородина.
Вітамін D. А я — вітамін D, зміцнюю кістки, запобігаю рахітові. Живу в молоці, печінці, риб’ячому жирі, житньому хлібі.
Вітаміни (разом)
Хто дружить із нами буде,
Всі незгоди позабуде,
Виросте міцним, здоровим,
Переможе всі хвороби!
— Дефіцит вітамінів, особливо в дітей, може зупинити належний розвиток і зростання, призводить до різних захворювань, утоми, розгубленості.
· Гра «Що корисніше?»
Що з’їсти:
□ яблуко чи цукерку? (Яблуко, вітамін С.)
□ моркву чи жуйку? (Моркву, вітамін А.)
□ випити молока чи газовану воду? (Молоко, вітамін В.)
□ банан чи чіпси? (Банан, вітамін С.)
3. Групове заняття
· Робота в групах. Інтерактивна гра «Вітамінний потяг»
Кожна група отримує вагончики з назвами вітамінів «А», «В», «С», «D» та картки із зображенням продуктів харчування.
Завдання: потрібно завантажити у вагончики (із запропонованих карток) продукти, що містять відповідний вітамін.
4. Теми для щоденника вражень
□ Якби я був(ла) вітаміном, то хотів(ла) би жити в…
□ Найсмачнішими вітамінами для мене є…
□ Я в Країні вітамінів.
ДЕНЬ 4. НАВІЩО ХАРЧУВАТИСЯ ПРАВИЛЬНО?
1. Вітання
Встаньте, дітки, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться всі до мене,
Посміхніться і до себе.
Привітайтесь: «Добрий день!»
Хай гарно розпочнеться новий день!
2. Обмін інформацією. Тема дня «Навіщо харчуватися правильно?»
— Щоб бути здоровим, мати енергію для навчання і відпочинку, необхідно добре харчуватися. Дехто вважає, що це означає їсти все, що заманеться і коли заманеться. Але це не так.
— Із яких казок ці малюнки?
— Як звуть казкових персонажів?
— Хто з них має надмірну вагу?
— Як ви вважаєте, чому?
· Повідомлення про небезпеку «швидкої їжі»
— У давні часи люди довго полювали на здобич, готували її, а потім їли. Тепер у магазинах є безліч готових продуктів, на кожному кроці продають гамбургери, хот-доги, смажену картоплю, іншу так звану «швидку їжу». Ознайомся з небезпеками «швидкої їжі». Чого в ній бракує, чого забагато, а чого взагалі не повинно бути у дитячому раціоні?
У «швидкій їжі» мало вітамінів. | Якщо ми вживатимемо мало вітамінів, то станемо кволими й захворіємо. |
У «швидкій їжі» забагато цукру, солі, жиру. | Від них псуються зуби, може виникнути ожиріння. |
У «швидку їжу» додають підсилювачі смаку, барвники, консерванти. | Це дуже шкідливо, особливо для дитячого організму. |
— Міцне здоров’я значною мірою залежить від правильного харчування, а воно повинне бути різноманітним.
Перегляд мультфільму про здоров’я (https://www.youtube.com/watch?v=8GjEDdYETq4).
— Які продукти важливі для організму?
— Чому не можна обійтися без них?
— Чому необхідно їсти овочі, фрукти, ягоди?
· Робота в парах
За 2 хв потрібно записати якомога більше назв овочів, фруктів та ягід. Діти по черзі зачитують одну назву; якщо ця назва є в іншої пари, її викреслюють, вона не повинна повторитися. Виграє пара, у якої залишиться більше назв.
· Гра «Збираємо кошик»
Два «кошики» — в різних кінцях класу. В один діти «складають» продукти, що потрібно вживати, в інший — що не варто вживати або можна вживати зрідка. Учитель викликає учня, називає певний продукт, а той прямує до відповідного «кошика». Решта дітей стежать, щоб «продукт не заблукав».
(1 — помідор, хліб, горіхи, сік, молоко, апельсин, огірок, морква, кефір, сир, яйця, яблуко, абрикос, сметана, полуниця, суп, борщ.
2 — цукерки, торт, морозиво, хотдог, гамбургер, кола, чіпси, шоколад, тістечка.)
· Гра «Кошик для сміття»
Роздати дітям маленькі аркуші паперу та запропонувати написати шкідливий продукт, що вони часто вживають. Потім аркуш зібгати, вкинути у кошик для сміття — нехай разом із ним «зникне» і погана звичка.
3. Групове заняття
· Робота в групах «Зустрічаємо гостей». Складання корисного меню
— Харчування потрібне людям, щоб повноцінно жити, розвиватися, працювати, виконувати роботу. А ще важливим аспектом є різноманітність харчування. Зараз я пропоную вам побувати в ролі кухарів і спробувати скласти меню школяра.
1-ша група — сніданок;
2-га група — обід;
3-тя група — вечеря.
4. Теми для щоденника вражень
□ Мій режим харчування.
□ Якби я був(ла) кухарем, я б готував(ла)…
□ Ми з мамою на кухні.
ДЕНЬ 5. ЯКІ НАРОДНІ ТРАДИЦІЇ УКРАЇНЦІВ?
1. Вітання
Треба разом привітатись:
Добрий день. Добрий день!
Дружно й весело сказати:
Добрий день. Добрий день!
Вправо, вліво повернутись.
Добрий день. Добрий день!
Одне одному всміхнутись.
Добрий день. Добрий день!
Як вас, друзі, всіх багато –
Синьооких і чорнявих,
Карооких і білявих,
І високих, і низеньких,
І товстеньких, і худеньких
Всіх вас рада привітати
І найкраще побажати.
Добрий день!
2. Обмін інформацією. Тема дня «Які народні традиції українців?»
— Працьовитий український народ здавна славився своєю гостинністю, багатою і смачною кухнею. Зайдіть до української оселі на годинку — без частування господиня вас не випустить! Значний вплив на харчування людей в Україні мають народні традиції. Відомі усьому світу традиційні вареники, борщі, пампушки, паляниці, галушки, ковбаси, сало, капусняки, квашена капуста, огірки, напої з фруктів і меду. Найрізноманітніші овочі й фрукти, м’ясо, птицю, гриби, ягоди — усі дарунки землі використовує українська кухня. На релігійні свята готують обрядові страви: різдвяну кутю, великодню паску, крашанки тощо. Періодично протягом року чимало українців постять, уживаючи здебільшого рослинну їжу.
«Без хліба немає обіду»,— кажуть у народі. І це щира правда. Хліб — головна страва на столі, до нього завжди ставилися з особливою пошаною. Хлібом зустрічали шанованих гостей, на весіллі — вітали молодих.
Хліб шанували, берегли і в заможних, і в бідних родинах. Існувало чимало традицій, пов’язаних із хлібом: коли заходило сонце, намагалися не починати нової хлібини; не вчиняли тісто проти великих свят; крихти зі столу ніколи не змахували у сміття; окраєць, що впав на підлогу, обережно піднімали і, поцілувавши, клали на стіл.
· Гра «Прибери зайву страву»
Грають у колі. Учні по черзі підходять до столу, на якому є картки з назвами страв української та інших національних кухонь.
Завдання: прибрати картки з назвами страв не української кухні.
борщ | олів’є |
бутерброд | плов |
пшоняна каша | паска |
пампушки | куліш |
галушки | кутя |
вареники | узвар |
пельмені | піца |
гарбузова каша | пироги |
харчо | спагеті |
Перевірка (учитель коментує: плов — узбецька страва, суп харчо — грузинська, пельмені — російська, спагеті — італійська).
— Тож, як бачите, кожен народ має свої традиційні страви та кулінарні уподобання, що ми теж запозичили.
— Назвіть щоденні та святкові страви.
— Які страви готують у ваших родинах?
· Гра «Відгадай страву»
□ Популярна в Україні рідка страва, що варять з посічених буряків, капусти, моркви та інших овочів і приправ. (Борщ.)
□ Борошняний виріб у формі півмісяця. Начинкою є картопля, капуста, сир. (Вареники.)
□ Закручена в листки капусти начинка з каші (рисової чи гречаної) та м’ясного або грибного фаршу. Начинка може бути овочевою. (Голубці.)
3. Групове заняття
· Робота в групах. Гра «Приготуй страву»
1-ша група: добирають продукти для борщу.
2-га група: добирають продукти для вареників.
3-тя група: добирають продукти для голубців.
4. Теми для щоденника вражень
□ Що я знаю про українську кухню?
□ Страва, що я вмію готувати.
□ Традиційні страви моєї сім’ї.