Тиждень 29. МОЇ УЛЮБЛЕНІ КНИГИ
Мета: розкрити значення книги в житті людини; ознайомити учнів з історією появи книги; розвивати інтерес до книги, читання; стимулювати допитливість, вибірковість у виборі книг; виховувати шанобливе ставлення до книги як духовної та матеріальної цінності.
ДЕНЬ 1. ЗВІДКИ ДО НАС ПРИЙШЛА КНИГА?
1. Вітання
· Вправа «Ти мені подобаєшся, друже…»
Учні утворюють коло. Потрібно спочатку посміхнутися своєму сусідові праворуч, потиснути йому руку та сказати: «Ти мені подобаєшся, друже, тим, що…».
2. Обмін інформацією. Тема дня «Звідки до нас прийшла книга?»
· Проблемне питання
— Чи все, що ми чуємо, можна запам’ятати?
— Де ще можна зберігати інформацію?
· Вправа «Незакінчене речення»
— Продовжте речення «Інформацію можна зберігати…» (у телефонній книзі, у блокноті, у щоденнику..).
— Звідки ми дізнаємося про те, що було колись?
— Щодня ми маємо справу з книгою у школі та вдома. А чи замислювалися ви над тим, якою ж була найперша книга?
· Крісло автора
У прадавні часи книжок не існувало, бо люди не вміли їх виготовляти. «Сторінками» найдавніших письмових творів були камені, стіни печер. Згодом люди почали писати на мокрій глині, яку потім сушили і випалювали на вогні. Але такі «книги» були незручними та важкими. З часом навчилися виготовляти зручні та легкі книги з телячої чи козячої шкіри. Але вони були дуже коштовними. На виготовлення одного примірника були потрібні шкури цілої череди телят. Також люди шукали недорогий матеріал, з якого можна було б виготовляти дешеві та прості у користуванні книги. І таки знайшли! Це був папірус — болотяна рослина, густих заростей якої було багато вздовж африканських річок. Відтоді з’явилися книги, що виглядали як сувої з папірусу. Писати на них було зручно, але за кілька років папірус пересихав і руйнувався.
У давнину в Україні писали на корі берези. Кору ділили на тоненькі смужки-пластини і висушували, щоб вони стали білими. Те, що було написано на таких смужках, називали берестяною грамотою. А папір, на якому ми пишемо нині, люди навчилися виготовляти дві тисячі років тому. Сучасний папір виготовляють із деревини.
З давніх-давен книги переписували від руки. А це був досить важкий і тривалий процес — адже одну книгу доводилося переписувати іноді кілька років. Минуло ще багато часу, поки з’явилися друковані книжки. Першу друковану книжку в Україні було видано 1574 року Іваном Федоровим. Називалася вона «Апостол». У наші часи книги друкують у книжкових видавництвах. (Презентація.)
· Вправа «Цікавинка»
□ Найбільша у світі книга — «Суперкнига». Вона була надрукована в Америці 1976 року. Її розміри — 2,74 м завширшки, 3,07 м завдовжки. Уявіть, як її незручно читати! Важить рекордсменка 252,6 кг — це приблизна вага 10 дітей.
□ Якщо є найбільша книга у світі, має бути й найменша, чи не так? Вам, мабуть, цікаво, яка вона? Найменша книжка «Хамелеон» А. П. Чехова була надрукована в Росії. Який розмір вона має? Сторінки у ній можна перегортати тільки за допомогою голки, а читати — хіба що під мікроскопом. Адже сягає вона лише… 0,9 мм! У нашій шкільній бібліотеці обов’язково знайдеться ця книжка звичайного розміру, і ви неодмінно її прочитаєте.
— Безмежна сила книги, бо без неї людина сліпа. Книга ж відкриває великий світ!
3. Групове заняття
· Робота в групах. Практичне орієнтування в книжці
Кожна група отримує книжку і дізнається із першої сторінки: її назву; хто автор; прізвище художника; де й коли видано книжку.
Презентація груп.
4. Теми для щоденника вражень
□ Мені сьогодні сподобалось…
□ Книги з домашньої бібліотеки.
□ Мої перші книги.
ДЕНЬ 2. ЧОГО НАВЧАЄ КНИГА?
1. Вітання
— Щоб збадьоритися і налаштуватися на творчість, заплющимо очі та голосно промовимо:
□ Я радісний(на)…
□ Я щасливий(ва)…
□ Зі мною друзі…
□ Вони мене люблять…
□ Мені приємно, я легко дихаю…
□ Я готовий(ва) гарно попрацювати!
2. Обмін інформацією. Тема дня «Чого навчає книга?»
— Безмежна сила книги! Без неї людина сліпа. Книга відкриває перед людьми великий світ. Протягом усього життя ми звертаємося до книжки.
· Гра «Інтерв’ю»
— Чи любите ви книги? Чому?
— Про що можна дізнатися з книг?
— Чи є у вас улюблені книги? Розкажіть про них.
· Гра «Телевізор». Реклама улюбленої книги
Діти презентують книгу, розповідають, чим вона сподобалась.
· Слухання й обговорення оповідання «Любіть книгу!»
Не дуже любив книгу Василько. І не дуже чемно з нею поводився. Одного вечора ліг спати та й узяв книжку перед сном почитати. А Василько знав: якщо книжку читаєш лежачи,— псується зір і псується книжка. Василько читав і задрімав.
А книжка — бух! — на підлогу. Аркуші в книжці зібралися. Добре заснув Василько, так міцно, що й од «бух!» не прокинувся.
І сниться Василькові, що він — книжка.
От бере його, книжку-Василька, Оленка, яка теж не дуже поважає книжку, бере, читає і водночас обідає. Борщ із ложки кап на Василька-книжку. Йому пече, йому неприємно, що на нього борщ капає, та нічого не вдіє Василько, бо він — книжка.
А потім ухопили Василька-книжку Мишко і Вова та почали на ньому різні дурниці писати: «Читав Вова», «Цікава книжка», «Колька — дурень» — отаке понаписували. Так ніби хтось у грязюку перо вмочив та й бруднить Василька-книжку!
Далі ще гірше!!!
Оленка почала Василька-книжку ножицями різати — малюнки вирізати. Болить Василькові, аж «Рятуйте!» хоче крикнути…
Тільки-но Оленка ножиці прийняла, як хтось гарячу праску поставив на Василька-книжку. Дим із нього йде! Пече йому!
Уже Василько не книжка, а шмаття… Так гірко та боляче зробилося, що він аж прокинувся.
— Ой, що зі мною зробили?
А потім, здогадавшись, що то був тільки сон, зітхнув легше, подумав та й гасло про книжку склав: «Бережи книжку — це твій друг!».
І ніколи вже не псує Василько книг, та й товаришів соромить, коли хтось із них не береже книжку.
Остап Вишня
— Чи сподобалося вам оповідання?
— Як слід ставитися до книжок?
— Що порадите своїм молодшим сестричкам, братикам?
3. Групове заняття
· Робота в групах. Гра «Віднови прислів’я»
1-ша група. гаКни — стмі у ітсв ньзна. (Книга — міст у світ знань.)
2-га група. нняЗна— цесон, гакни — новік. (Знання — сонце, книга — вікно.)
3-тя група. В ліосе езб гикни, кя езб онвік,— нотем. (В оселі без книги, як без вікон,— темно.)
4-та група. гаКни тьвчи, кя ан тісві тьжи. (Книга вчить, як на світі жить.)
4. Теми для щоденника вражень
□ Книга, яку я перечитую.
□ Коли я читаю, я мрію…
□ Якби я був(ла) автором(кою), я б написав(ла) книгу про…
ДЕНЬ 3. ЧИ ІСНУЄ ЛІКАРНЯ ДЛЯ КНИГ?
1. Вітання
· Вправа «Сьогодні я пишаюся…»
Доцільно пояснити учням, що пишатися можна будь-якими рисами, справами…
2. Обмін інформацією. Тема дня «Чи існує лікарня для книг?»
· Проблемне питання
— Ви знаєте, що часом книгам буває лячно. Як ви вважаєте, чого бояться книги?
· Слухання й обговорення гуморески
У Скворцова Гриші — книги найбрудніші:
Всі вони — патлаті, порвані, горбаті.
І немає в них лиця: без початку, без кінця.
Палітурки, як ганчірки, ті книжки ридають гірко.
Бився Гриша з хлопчаками, він розмахував книжками,
Дав Мишку по голові — замість книжки стало дві.
Обдертий, некрасивий задачник буркотливий
Прошамкать ледве зміг: «Дівчатка і хлоп’ятка
Калічать книг багато. Куди нам утікати від Гриші та від них?»
— Діти, якою ви уявили Грицькову книгу?
— Що ви порадите хлопчикові?
— Чи є такі діти серед вас?
— Книжки — як люди: народжуються, живуть, старіють і навіть помирають. Для хворих людей є поліклініки, лікарні, санаторії. Для хворих книг також є спеціальні лікарні. Тільки називаються вони інакше: палітурними та реставраційними майстернями. У нашій шкільній бібліотеці працює «Книжкова лікарня». У ній лікують хворі книги. Однак усі лікарі знають: будь-яку хворобу легше попередити, ніж лікувати. І радять берегти здоров’я, зокрема, позбутися поганих звичок.
3. Групове заняття
· Робота в групах. Складання правил користування книгою
Діти в групах складають правила користування книгою. (Презентація робіт.)
□ Беріть книгу чистими руками.
□ Обережно гортайте сторінки, не слиньте при цьому пальців, не загинайте сторінок.
□ Не пишіть, не малюйте на книжці.
□ Не закладайте сторінки ручками, олівцями, іншими предметами.
□ Користуйтеся закладками.
□ Кладіть книгу на певне місце.
4. Теми для щоденника вражень
□ Свої книги я лікую…
□ Якби я був(ла) книгою, то я б хотів(ла)…
□ Я люблю (не люблю) ходити до бібліотеки.
ДЕНЬ 4. КНИГА ЧИ КОМП’ЮТЕР?
1. Вітання
· Гра-розминка «Подарунок»
Учні утворюють коло. Їм пропонують подарувати гарний настрій своєму сусідові праворуч.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Книга чи комп’ютер?»
Перегляд мультфільму «Про Настуню і комп’ютер».
— Що зрозуміла Настуня?
— Що вам більше подобається: грати на комп’ютері чи прочитати книжку?
— Що нам дає комп’ютер?
— Чому комп’ютер може бути шкідливим?
— Яка користь від книги?
— Книга навчає, виховує, допомагає пізнати історію і культуру. Ні з чим не можна зрівняти відчуття, коли ти заходиш до бібліотеки, береш книгу, а від неї віє мудрістю, довголіттям. Гортаєш кожну сторінку — і поринаєш у незвіданий світ мрій.
· Інтерактивна технологія «Рольова гра». Вправа «Поділись думкою»
Журналіст-учитель бере в учнів класу інтерв’ю.
— Чи можна в житті обійтися без книги? Чому?
— У майбутньому друкована книга залишиться чи її замінить електронна?
— Чи можна бути освіченою людиною, якщо не користуєшся комп’ютером?
— Чи можна бути сучасною людиною, якщо не читаєш книг?
— Чи потрібна бібліотека в майбутньому?
· Вправа «Незакінчене речення»
□ Я використовую комп’ютер…
□ Книжку можна… (читати, розмальовувати, …).
— Поміркуйте, що може робити комп’ютер і не може книга? І, навпаки, чого не можна зробити на комп’ютері?
— Наймудріший у світі комп’ютер не зможе замінити людині книгу. Книга втілює у собі мудрість, історію та певну чарівність.
3. Групове заняття
· Робота в групах
Виготовлення закладки для своєї улюбленої книги.
· Вправа «Обмін подарунками»
— Кому з однокласників ви хотіли б подарувати свою закладку?
— Зробіть подарунок одне одному.
— Що було приємнішим: дарувати чи отримувати подарунок?
4. Теми для щоденника вражень
□ Я вибираю…
□ У моїй родині люблять книги.
□ Комп’ютер і книга — це мої помічники.