Тиждень 33. «Я – УКРАЇНЕЦЬ / УКРАЇНКА», «Я – ЄВРОПЕЄЦЬ / ЄВРОПЕЙКА», «СЕКРЕТНИЙ КОД ВИШИВАНКИ – ЧЕТВЕР»
Мета: поглиблювати знання учнів про нашу державу — Україну, її розташування на карті Європи; узагальнити і систематизувати знання дітей про народні та офіційні символи нашої Вітчизни; розширити поняття про європейську інтеграцію; формувати громадянські якості: патріотизм, людяність, працьовитість, ціннісне ставлення до держави, суспільства, мови; виховувати почуття любові до рідного краю, рідної мови, до свого народу, почуття гідності за велич та красу держави, у якій вони живуть.
ДЕНЬ 1. ЧИ МАЄ ЛЮДИНА КОРІННЯ? «Я — УКРАЇНЕЦЬ / УКРАЇНКА»
1. Вітання
· Вправа «Обійми»
Запропонувати дітям привітатися за допомогою обіймів.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Чи має людина коріння?». «Я — українець / українка»
У всіх людей — одна святиня.
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
— Яке значення для рослини має коріння?
— Чи має людина коріння?
— Що можна назвати людським корінням?
· Слухання й обговорення оповідання «Дідова колиска»
Одного разу батько шукав щось на горищі. Знайшов стару дерев’яну колиску. Дивна така — помережана, різьбою прикрашена. Ще й буквами старовинними вирізано: «Мир і хліб».
— Це дідова колиска,— сказав батько. Він довго дивився на неї, а потім витер пил і заніс до хати.— Хай зберігається…
Я не знаю свого дідуся. Батько показав мені тільки його могилу на кладовищі…
Коли я чую слово Батьківщина, мені пригадується старовинна колиска. У ній лежав дідусь…
Батьківщина — це люди, які жили на нашій землі до нас. Вони орали землю і сіяли, раділи і плакали, співали пісні. Це наші предки. Ми повинні знати минуле нашої Батьківщини. Хто забув про колиску, в якій лежав його дідусь, той не може бути справжнім патріотом. А наша колиска — це наше рідне село, рідна хата, мати й батько. З рідної хати починається для мене Батьківщина.
В. Сухомлинський
— Як ви гадаєте, про що оповідання?
— Чому батько так бережливо ставиться до старої колиски?
— Що означає Батьківщина для автора?
— У кожної людини в житті є щось таке сокровенне, найрідніше, без чого вона не може навіть уявити свого життя. Це рідний батьківський край, де вперше дитина побачила світ, ясне сонечко, дрібні сльозинки дощу на віконному склі, ріжок молодого місяця, чисту зелену травичку і тисячі різних квітів, що тішили серце своїм розмаїттям. Це та земля, на якій ми зробили свої перші кроки, земля наших батьків, дідів і прадідів. Вона найдорожча за все на світі. Вона єдина, де ми почуваємось удома, затишно і привітно. Тільки в рідному краю людина почувається захищеною, стійкою, впевненою, бо вона вдома. Де б хто не був, все одно повертається до своїх батьків, до свого дому, у свій рідний край, на свою Батьківщину, до свого коріння.
· Гра «Мікрофон»
— Продовжте міркування.
□ Моє коріння — це…
3. Групове заняття
· Робота в групах. Інтерактивна гра «Мій рідний край»
Створення аплікації за допомогою предметних фігур — на дошці чи ватманах.
1-ша група — «Ліс» (дерева: дуб, липа, сосна; кущі; пташки; тварини: заєць, лисиця; стежка, трава, мурашка, мурашник; квіти).
2-га група — «Ріка, озеро» (смужка ріки, овал — озеро; калина; береги; трава; кущі; верби; качка; чапля; риба; латаття; жабка).
3-тя група — «Поле» (смуга поля з пшеницею; дорога, маки, волошки, небо, хмарки, сонце, метелики).
Діти прикріпляють елементи, створюючи аплікацію за завданням групи. Бажано, щоб композиції, що презентують, прикріплювали на дошці.
4. Теми для щоденника вражень
□ Я українець(українка), і тут — моє коріння.
□ Майбутнє моєї країни — в моїх руках.
□ Я — патріот своєї країни.
ДЕНЬ 2. «Я — ЄВРОПЕЄЦЬ / ЄВРОПЕЙКА»
1. Вітання
— Привітайте одне одного, посміхніться, скажіть своєму сусідові комплімент, потисніть йому руку.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Я — європеєць / європейка»
— Хто такі європейці?
— Перед вами — карта світу. Це розгорнута, зменшена модель Землі, вона поділена на сушу — материки і воду. Найбільший материк — Євразія. Він поділений на Європу й Азію. Україна — одна з найбільших держав Європи з населенням понад 42 млн чоловік. Вона межує із сімома країнами світу. Наша Батьківщина — центр Європи.
— Що таке Європа?
Європа — це територія, об’єднання багатьох держав для спільного розв’язання проблем, це і спільні гроші, це і спільний дім для десятків різних націй та народів. У Європі розташовані 45 незалежних держав, що об’єднались у Євросоюз. Прапор Євросоюзу — це 12 золотих зірок на фоні безхмарного неба. Україна є частиною Європи.
· Гра «Спробуй відгадати» (слайд-шоу)
1. Яка квітка є символом Нідерландів? (Півонія, тюльпан, фіалка.)
2. Як називається птах, що є символом миру? (Голуб, лелека, папуга.)
3. Ця країна відома в усьому світі своїми «томатовими боями» (Італія, Бельгія, Іспанія.)
4. У якій країні на Новий Рік гість повинен принести хоча б маленький шматочок вугілля? (Німеччина, Велика Британія, Україна.)
5. На яке свято дітям під подушечку кладуть подарунки, а непослухам — різочки? (Новий рік, Великдень, Святого Миколая.)
6. У якій державі популярним є бій биків, або корида? (Іспанія, Україна, Австрія.)
7. Назвіть східноєвропейську традицію, пов’язану з Великоднем. (Розмальовувати писанки, приносити подарунки товаришам, класти в шкарпетку дітям подарунок.)
· Гра «Впізнай за описом»
□ Ця страва дуже популярна в Італії. Під час приготування в неї кладуть сир, нарізані овочі, м’ясо чи рибу та заправляють томатним соусом. (Піца.)
□ Відома і популярна технічна культура в багатьох країнах Європи. Із неї виготовляють олію. Людина асоціює її із сонцем. (Соняшник.)
□ Цей плід особливо популярний в Іспанії у провінції Валенсія. У серпні тут проводиться незвичайне свято — «Томатина». Під час його проведення люди закидають одне одного плодами цієї рослини. (Помідор.)
□ У Центральній Європі найважливішою культурою, що становить основу щоденного харчування, є… (пшениця).
— Ми робимо нашу державу відомою, європейською. Саме ми можемо розповісти через соціальні мережі державам-сусідам про нашу унікальну країну, про її природні багатства, про мальовничі куточки, де поєднується колорит багатьох народів, можемо організувати онлайн-подорож, що відкриє Україну для європейців з різних ракурсів.
· Гра «Скажи гарні слова про Україну»
— Яка наша Україна? (Гостинна, співуча, горда, дружня, багата тощо.)
3. Групове заняття
· Гра «Юні дизайнери»
— А зараз пропоную вам спробувати себе в ролі дизайнерів — людей, які прикрашають, оздоблюють, створюють красу. Перед вами — аркуші паперу. Намалюйте на них те, чим би ви прикрасили наш рідний край, щоб усім хотілося сюди приїжджати.
4. Теми для щоденника вражень
□ Мені відомо про Європу…
□ Моя європейська мрія.
□ Що б я розповів(ла) про свою країну?
ДЕНЬ 3. ЯКИЙ СЕКРЕТНИЙ КОД У ВИШИВАНКИ?
1. Вітання
Промінь сонця візьми у долоньку маленьку
Й до грудей своїх ніжно його притули.
Хай любов з добротою цвітуть у серденьку,
А тоді їх до іншого серця пошли.
Подаруй всім тепло свого серця, дитино,
І ніколи не кидай нікого в біді.
Прийде щастя до тебе тоді неодмінно,
Світла доленька буде у тебе тоді.
(Діти стоять у колі, передаючи рухами слова вірша.)
2. Обмін інформацією. Тема дня «Який секретний код вишиванки»?
— У нашого народу є давні звичаї та традиції. Особливо важливими, добрими символами для всіх нас є обереги. До них належать вишиванки. З давніх-давен уважали, що вишиванка захищає від усілякого лиха, наділяє людину цілющою силою рідної землі.
· Словник
— Що таке код?
Код — це система символів для передавання, опрацювання і зберігання різної інформації; ключ до способу шифрування чи розшифрування тексту.
— Що можна кодувати?
— Який код має вишиванка?
· Крісло автора «Калейдоскоп візерунків»
У різних регіонах вишивки кодували по-різному. Українці так розкривали коди.
□ Пряма горизонтальна лінія — земля, горизонтальна хвиляста — вода, трикутник — гори, круг — сонце.
□ У рослинному орнаменті завжди вишивали довге тонке стебло, щоб життя було довгим і щасливим; на стеблі — квіточки та листочки — це діточки і мамина любов.
□ Різняться вишиванки також і кольорами: червоний — це любов мами до дитини, зелений — молодості й краси, життя, здоров’я, чорний — колір землі, смутку, блакитний — колір неба і води.
· Гра «Замалюй елемент орнаменту»
— Замалюйте елементи орнаменту на заготовленій основі, використовуючи олівці червоного та чорного кольору (вісімка, млин, яблуко, зірочка, сокирки, ягідки, берізка, ламане дерево, ромб із вусиками тощо).
3. Групове заняття
— Сорочку берегли як зіницю ока. Адже вона була не просто одягом, а деяким містичним і магічним предметом, оберегом, що охороняв людину від бід і негараздів. Прилучення до сорочки починалося з раннього дитинства. Першу сорочку шили з тканини, що подарували хрещені батьки під час обряду хрещення. Сорочка завжди супроводжувала людину, була невід’ємною складовою обрядів, життєвих подій.
Існує безліч прикмет стосовно вишивання сорочок.
Однією з важливих є прикмета про вибір орнаменту. Його у жодному разі не можна було повторювати, щоб не перейняти чужу долю.
· Робота в групах «Моя вишиванка»
Учитель пропонує дітям створити свою вишиванку. (Для кожної групи — своя вирізана з картону біла сорочка.)
Завдання: прикрасити сорочку орнаментом із різних елементів, викласти візерунок, наклеїти його (калина, маки, волошки, смужки з геометричним орнаментом).
4. Теми для щоденника вражень
□ Моя родина у вишиванках.
□ Мені б хотілося закодувати…
□ Я винайду свою систему кодів.