Тиждень 34. ЛІТО
Мета: розширити знання дітей про літо; формувати досвід взаємодії дитини з природою; показати красу літньої пори року; розказати про тривалість літніх канікул, цікаві заняття влітку; розглянути основні правила безпеки під час відпочинку; виховувати дбайливе ставлення та любов до природи.
ДЕНЬ 1. ЯК УПІЗНАТИ ЛІТО?
1. Вітання
Індивідуальне вітання: «Хай-файв» (вітання, коли одна дитина плескає піднятою долонею в долоню іншої дитини.)
2. Обмін інформацією. Тема дня «Як упізнати літо?»
— Діти, подивіться, хто сьогодні в нас у гостях! Ви впізнали цього героя? (Боніфацій.) Правильно, це лев, який на час канікул їде відпочивати до своєї бабусі. Як ви вважаєте, який час наближається, якщо Боніфацій їде у відпустку? Підкаже вам загадка!
Теплий, довгий-довгий день,
Повна миска черешень,
Достигає жовтий колос,
Демонструє коник голос,
І суничка дозріває.
То ж коли це все буває? (Улітку.)
— Які відчуття, спогади викликає у вас літо?
— Як упізнати літо? (Діти розглядають малюнок.)
— Як ви вважаєте, чому літо називають «смачним»? Які літні «дарунки» вам подобаються?
— За що ви любите літо?
· Гра «Я люблю літо, тому що…»
Діти по колу продовжують речення «Я люблю літо, тому що…».
(Улітку сонце яскраво світить і гріє спекотно; улітку день найдовший, а ніч коротка; дме теплий вітер; ідуть теплі дощі; на небі буває веселка; улітку можна кататися на велосипеді, засмагати і купатися.)
— Так, літо — дійсно прекрасна пора! Пропоную вам погратися. Якщо ви згодні з моїм твердженням, плескайте в долоні, якщо ні — тупайте ногами.
· Гра «Буває — не буває»
□ Улітку діти катаються на санчатах.
□ Улітку на деревах розпускаються бруньки.
□ Улітку діти ліплять сніговика.
□ Улітку діти пускають у струмках кораблики.
□ Улітку діти засмагають та купаються.
□ Улітку діти надягають легкий одяг.
□ Улітку діти майструють шпаківні.
□ Улітку на полях збирають урожай.
3. Групове заняття
· Робота в групах. Створення колажу «Наше літо»
Учитель пропонує дітям створити колаж «Наше літо» в коробці з-під цукерок.
Матеріали: тканина, нитки, папір, листівки, фантики тощо.
Презентація роботи в групах.
4. Теми для щоденника вражень
□ Мені подобається (не подобається) літо.
□ Мені літо пахне…
□ Я влітку.
ДЕНЬ 2. ЩО ВІДБУВАЄТЬСЯ З РОСЛИНАМИ ВЛІТКУ?
1. Вітання
— Для гарного настрою нам потрібно привітати одне одного. Настала пора, коли навколо все цвіте. Спробуйте уявити себе квіточкою, привітатися так, як вітаються квіти. «Я — тендітна ромашка. Доброго ранку всім!» (Діти продовжують.)
2. Обмін інформацією. Тема дня «Що відбувається з рослинами влітку»?
— Літо в народі називають красним, тобто красивим, гарним. Саме в цю пору розпускаються і цвітуть найкрасивіші квіти.
· Робота з ілюстраціями
— Розгляньте малюнки рослин улітку. Які з них ви впізнали?
— Які ще квітучі рослини ви бачили на шкільному подвір’ї, у полі, у лісі?
— Чому саме влітку цвіте більше рослин, дозрівають ягоди, горіхи та інші плоди?
— Які рослини є у квітнику? Чим вони відрізняються одна від одної? (Різне забарвлення, форма пелюсток, форма і розташування листя.) Чим схожі? (Є корінь, стебло, листя, квітки.)
— За рослинами в городі та на квітковій клумбі потрібно доглядати: розпушувати ґрунт, поливати, полоти бур’ян. Квіти рвати не можна, вони швидко в’януть, а серед клумби довго тішать око своєю красою.
· Імпровізація «Квіточка»
— Уявіть себе красивою, тендітною квіточкою. Ви ростете, тягнетеся до сонечка. Раптом повіяв вітерець, почав із вами гратися. Ви нахиляєтеся то в один бік, то в інший. Раптом почався дощик, ви підставляєте свої пелюсточки під прозорі краплинки, п’єте водичку. Дощик закінчився. Ви чуєте кроки. Це йде людина. Ви лякаєтеся, що вас можуть зірвати. Але людина вами помилувалася і пішла. Ви знову радієте сонечку.
· Гра «Упізнай рослину»
— Відгадайте загадки. Де ростуть ці рослини?
● Хто мене бачить, той і плаче. (Цибуля.)
● Їсти не просить, влітку і взимку одне вбрання носить. (Ялинка.)
● Сидить дівчина в коморі, а коса її надворі. (Морква.)
● Що за квіточка пахуча: і червона, і колюча? (Троянда.)
● Наче сонця серединка,
Пелюстків біла хустинка.
Знає бджілка і мурашка:
Звуть цю квіточку… (ромашка).
● Стоять красуні на воді,
Вінки в них білі й золоті. (Латаття біле.)
● На тоненькій стеблині
Висять білі горошини. (Конвалія.)
● Вузлата і листата,
А доспіває — головата.
На нозі стоїть одній —
Сто сорочечок на ній. (Капуста.)
● Гарне дерево, міцне,
Листя різьблене рясне,
А на гілочках крислатих
Буде жолудів багато. (Луб.)
· Дидактична гра «Посмакуємо»
Дітям пропонують із заплющеними очима скуштувати шматочки фруктів та овочів, визначити їхні назви.
· Гра «Віночок»
Діти надягають маски із зображенням декоративних квітів: мак, ромашка, дзвоники, волошки, соняшник, кульбабка. Учитель викликає першу квітку, та — іншу, так учасники гри утворюють віночок. Учні, які сидять за партами, повторюють назви квітів із «віночка».
3. Групове заняття
· Робота в групах. Гра «Вгадай рослину»
Дітям пропонують 5 конвертів. У кожному — 5 малюнків листків чи плодів рослин. Потрібно визначити назву рослини за цими малюнками.
4. Теми для щоденника вражень
□ Я уявляю себе квіткою…
□ Я і моє дерево-символ.
□ Ми із сім’єю в лісі.
ДЕНЬ 3. ЯК ЖИВУТЬ ТВАРИНИ ВЛІТКУ?
1. Вітання
· Гра «Подаруй посмішку»
Діти з учителем утворюють коло. Учитель бере сонечко і, передаючи його учневі, говорить з посмішкою комплімент. Діти продовжують.
— Лагідно посміхаємося, адже від усмішки стає всім тепліше!
2. Обмін інформацією. Тема дня «Як живуть тварини влітку?»
— Розгляньте малюнки. Яких комах можна побачити влітку?
— Якої шкоди завдає рослинам гусінь?
— Улітку в місцях скупчення комах літає велика кількість птахів. Вони приносять значну користь, зберігаючи рослинність від ненажерливих комах.
Горобці, синиці за літо виводять потомство двічі-тричі. Вигодовуючи пташенят, вони знищують величезну кількість комах.
— Яких тварин ви найчастіше зустрічали влітку?
— Розкажіть про свої спостереження за дитинчатами тварин.
— Чому тварин називають «дбайливими батьками»?
· Цікаві спостереження
— Улітку розвивається і зростає потомство в усіх тварин. Це найбільш сприятливий період для життя: багато світла і тепла, багато їжі. У спекотні дні мошки, сліпняки, комарі дошкуляють не тільки свійській худобі, але й диким звірям, які ховаються від них у воді або на відкритій місцевості. Над квітучими луками літає безліч комах, серед яких голосним дзижчанням виділяється джміль — кращий запилювач конюшини. У червні гомін голосистих пташок перебивається дружнім писком пташенят. На мілководдях, по норах, ховаються раки. Вони скинули тісний панцир і тепер очікують, поки не утвориться новий. На початку липня з’являються малята в кажанів і ящірок. На луках і в лісі багато різних жуків, не припиняється скрекіт коників і цвіркунів, пурхають різноколірні метелики і бабки. Риба в цей час стає в’ялою і погано клює. У риб це час нагулу й підростання молоді. У серпні птахи починають збиратися в зграї, кочують. У багатьох звірів підростає молодняк, який починає самостійне життя. Поступово все живе готується до зустрічі осені.
· Гра «Учимося любити природу»
Учитель промовляє твердження, а учні повинні сказати, любить чи не любить природу людина, і пояснити причину.
□ Людина вийшла з лісу з букетом конвалій.
□ Людина садить біля будинку дерева.
□ Водій миє автівку на березі річки.
□ Дівчинка кинула обгортку від морозива у сміттєвий кошик.
□ Діти почепили на деревах шпаківні.
□ Після відпочинку в лісі люди зібрали і закопали сміття.
□ Хлопчик біля річки розбив скляні пляшки.
· Театралізація
Приходять лисичка та зайчик.
— Лисичко, чому ти сумна?
— У мене була своя нора, але прийшли люди, вирубали всі дерева, нірку засипали землею, усі маленькі тварини порозбігалися. Де мені тепер жити? Чим харчуватися?
— Зайчику, а ти чому сумний?
— Жив я у лісі, прийшли люди, розпалили багаття, а загасити забули. Загорівся ліс, ледве втік я від вогню. Де мені жити? Чим харчуватися?
— А що це ви принесли?
— Це «Пам’ятка друга природи».
● Багато лісу — не губи!
● Мало лісу — бережи!
● Нема лісу — посади!
— Діти, як ви розумієте ці слова?
3. Групове заняття
· Робота в групах. Виготовлення еколистівки «Тиша в лісі»
Учні об’єднуються в групи. Завдання: виготовити еколистівку на тему «Тиша в лісі».
1-ша група — звірі;
2-га група — комахи;
3-тя група — птахи.
Оформлення і презентація — на розсуд дітей.
4. Теми для щоденника вражень
□ Я себе уявляю…
□ Кого я зустріну в лісі влітку?
□ Мій клас на прогулянці.
ДЕНЬ 4. ЯК ЦІКАВО ПРОВЕСТИ ЧАС УЛІТКУ?
1. Вітання
Усмішка, як сонечко, хай на личку сяє
І цвіте, як квіточка чи дзвінка роса.
Хай чарівна усмішка друзів всіх вітає.
Усмішка на личку — це ясна краса!
(Діти у колі вітають одне одного усмішкою.)
2. Обмін інформацією. Тема дня «Як цікаво провести час улітку?»
— Чи знаєте ви, що таке «канікули»?
· Слухання вірша «Канікули»
«Канікули! Канікули!» —
Співає все навколо.
Канікули, канікули,
Канікули у школі!
А що таке канікули?
Це літні дні барвисті.
Це час, коли нам ніколи
Хоча б на мить присісти,
Бо треба мчати босими,
Наввипередки з вітром,
З густих лісів приносити
Горіхів повні відра.
Це час у річці хлюпатись,
Підсмажувати спини,
І зранку в лузі слухати
Тонку струну бджолину…
А. Костецький
· Словничок
Канікули — це слово у буквальному перекладі означає «собачки» (з латини «каніс» — собака).
Найяскравішу зірку сузір’я Великого Пса називали «Канікулою». Ця зірка з’являлася щорічно на небі в липні, усередині літа. У цей період було спекотно, тому студентів і школярів звільняли від занять, а дні на честь цієї зірки почали називати канікулами.
Спочатку канікулами називали лише літній відпочинок, а потім почали називати й інші перерви у навчанні.
· Припущення «Як я проведу канікули?»
— Як ти мрієш провести літні канікули? (Діти висловлюють свої думки.)
— Послухайте, як мріють провести канікули Тетянка і Сергійко.
Незабаром настане тепле літечко. Розпочнуться канікули. Ми
поїдемо в село до бабусі. Там річка, ліс і багато друзів. Будемо рибалити, збирати ягоди, кататися на велосипедах. А ще допомагатимемо бабусі годувати курей, пасти телятко, підмітати подвір’я. Нам дуже подобається проводити канікули в бабусі.
— Складіть свою розповідь, використовуючи підказку.
□ Де відпочиватимеш на літніх канікулах?
□ Що там робитимеш?
□ З ким мрієш зустрітися?
— Літній відпочинок не завжди проводять біля моря, ставка або річки. Дехто з вас поїде до дитячого табору, дехто — в село до бабусі та дідуся, хтось — із батьками в гори. Та де б ви не опинилися, що б не робили, завжди дотримуйте правил безпеки. Пам’ятайте про поведінку на дорозі, пожежну безпеку, про те, як уникнути небезпечних ситуацій удома, на вулиці. Я пропоную вам гру «Це небезпечно! Пам’ятай!».
· Гра «Це небезпечно! Пам’ятай!»
Діти роблять застереження для інших, що може виявитися небезпечним для здоров’я і життя під час літнього відпочинку та як не наразитися на небезпеку. (Наприклад, небезпечно збирати та їсти невідомі гриби, ягоди — можна отруїтися тощо.)
· Гра «Мін-ман-мон»
Діти утворюють коло, одного гравця обирають початківцем. Він каже: «Мін» і вказує на одного з учасників, які сидять у колі. Гравець під назвою «Мін» тепер повинен указати на наступного гравця, сказати слово «Ман». Учасник під назвою «Ман» швидко вказує на наступного гравця і каже: «Мон». Гра триває доти, доки один з учасників не заплутається у словах і не скаже неправильне слово. Цей гравець залишає коло і стає суддею. Він заважає іншим гравцям зосередитись на правильних словах.
3. Групове заняття
· Робота в групах. Створення малюнка «Кольорове літо»
— Діти, якого кольору літо?
— Які кольори потрібно взяти, щоб зобразити літо?
— Кого можна зустріти влітку?
— Де можна відпочивати під час літніх канікул?
— Намалюйте літо.
Презентація роботи в групах.
4. Теми для щоденника вражень
□ Я люблю літо за…
□ Улітку ми з сім’єю…
□ Моя улюблена літня розвага.