14 тиждень. Космос за матеріалами сайту http://low-school.ucoz.net/
Тиждень 14. ТАЄМНИЦІ КОСМОСУ
Мета: дати дітям елементарні уявлення про космос; ознайомити з поняттями «космос», «Всесвіт», «Сонячна система», «зірка», «планета»; уточнити та закріпити знання про видимі в темну пору доби космічні тіла, підтримувати цікавість до зірок і Місяця; підвести до розуміння унікальності нашої планети, адже тільки на ній є життя; розвивати бажання спостерігати за зоряним небом, бачити в ньому незвичайне, привабливе, дивовижне; виховувати любов до природи, бажання милуватися зоряним небосхилом, виявляти щире захоплення його красою.
День 1. ЩО МОЖНА ПОБАЧИТИ В КОСМОСІ?
1. Вітання
Діти відрекомендовуються жартівливим способом. До привітання додають прикметники для опису себе («Доброго дня, я весела Іринка».)
2. Обмін інформацією. Тема дня «Що можна побачити в космосі?»
— Діти, сьогодні я отримала повідомлення від маленької Зірочки. Вона написала його для вас, послухайте.
Привіт! Я — маленька Зірочка. Я живу на небі й щовечора дивлюся звідти на тебе. Зазираю до твого віконця. Мрію подружитися з тобою! Запрошую сьогодні до себе на гостину.
Високо-високо в небі, у дивовижних палацах із хмар, мешкаємо ми — зірочки та наш поважний дідусь Місяць. Удень спимо, укрившись ковдрами-хмаринками. А з настанням вечора прокидаємося та беремося до улюблених справ. Хтось малює космічні пейзажі, грає у кометотон (зоряний бадмінтон), ганяє Чумацьким Шляхом на ковзанах, а хтось ліпить хмаровиків із пухнастих хмаринок. Нам радісно — і від цього сяємо ще яскравіше, щоб і ви, дивлячись на нас із Землі, теж відчули радість та всміхнулися.
— Діти, де мешкають зірочки?
— Які ще цікаві справи можуть бути в зірочок на небі?
— Як гадаєте, що вони бачать у своїх снах?
— Доберіть слова, щоб описати зорі (яскраві, блискучі, загадкові, недосяжні тощо.)
— З чим їх можна порівняти? (Зірочки на небі, наче родзинки у пиріжку; ніби ґудзики велетенської шуби; схожі на монетки тощо.)
· Фантастичні гіпотези
— Уявіть, що ви — маленька Зірочка, яка опинилася у зоряному палаці. Що ви бачите? Що ви чуєте? Що відчуваєте? Який у вас настрій?
— Людей завжди цікавило, що там на далеких зірках? Наскільки вони далеко? Які за розміром? Чи видно з зірок Землю? Яка Земля з космосу?
— Подивіться на фотографії Землі з космосу. Якого кольору наша планета?
— Чому так багато блакитного кольору?
— Як ви вважаєте, що на Землі може мати синій колір? коричневий? жовтий?
— Які ще барви ви помітили на фото Землі з космосу?
— Як ви вважаєте, чого більше на нашій планеті: суходолу чи водойм? Чому?
3. Групове заняття
· Гра «Космічний корабель»
Учасники утворюють пари. Кожна пара — це космічний корабель. Шикуються одне за одним. Перша дитина в парі — «корабель», друга — «пілот» корабля. «Пілот» кладе руки на плечі «корабля». «Корабель» заплющує очі й витягує руки вперед — це «пристрій для стикування» з іншим «кораблем». Завдання «пілота»: мовчки керувати «кораблем» («важелі керування» — плечі партнера) й здійснити «стикування» з іншим «кораблем». Завдання «корабля»: намагатися цілком підкоритися «пілотові».
4. Теми для щоденника вражень
□ У космосі мене цікавить…
□ Я б хотів(ла) дізнатися про…
□ Космічний корабель, який здійснить мою мрію.
День 2. ЧИ МОЖЕ ДЕНЬ «НАЗДОГНАТИ» НІЧ?
1. Вітання
· Вправа «Віночок побажань»
Усі діти утворюють коло, одне за одним кладуть праву руку на плече сусідові. Кожен учасник по черзі називає ім’я сусіда й щось йому бажає. Гра завершується, коли всі діти обмінялися побажаннями.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Чи може день “наздогнати” ніч?»
Відгадайте загадки.
● До вечора помирає,
Зранку оживає. (День.)
● Підходити до будинку стала,
З неба сонце вкрала. (Ніч)
— Діти! Чим день відрізняється від ночі? (Удень світить сонце, співають птахи, а вночі на небі місяць, зірки, природа завмирає.)
— Чому вдень ясно? (Тому, що на небі сонце.)
— Чому вночі темно? (На небі немає сонця.)
— Чому на Землі день поступається місцем ночі?
· Театралізація
Улянка запитала Лесика:
— Де ночує Сонце? Чи правда, що ввечері воно вкривається хмаринкою й спить за краєм Землі?
— У Землі немає краю. Вона схожа на кулю й увесь час обертається.
— Як дзиґа?
— Подібно до неї, але не так швидко. Саме внаслідок обертання Землі Сонце освітлює то один бік, то інший. На тому боці, куди падає світло,— день. А на іншому боці у цей час ніч. Зрозуміла?
— Не зовсім.
— Уяви, що ти — Сонце, а я — Земля. Я обертаюся. Коли я до тебе повернутий обличчям, у мене день, бо я бачу «сонечко».
Коли я повернуся до тебе спиною, то «сонечко» освітлює мені спину. Я його не бачу. Тут, де мої очі,— ніч. Зрозуміла?
— Зрозуміла! Тепер я буду Землею, а ти — Сонцем!
— Земля — особлива планета, тому що на ній існує життя. Хоча ми цього не відчуваємо, але наша планета постійно рухається. Тобто, Земля обертається не тільки навколо Сонця, але й із заходу на схід навколо своєї осі. Вісь Землі — уявна лінія, що проходить через центр планети. Повний оберт Землі навколо своєї осі відбувається за 24 години, або за одну добу. Коли та частина Землі, на якій ми живемо, повернена до Сонця, у нас настає день. У цей самий час у людей, які живуть на іншому боці земної кулі,— ніч. У міру того, як Земля продовжує свій рух, ми повертаємо від сонячного світла, настає ніч.
Перегляд фрагмента мультфільму «Фіксики. Глобус» (2 сезон, 68 серія).
— Чому день поступається місцем ночі?
— Що впливає на зміну дня і ночі?
— Чи може день «наздогнати» ніч? Чому?
· Фантастичні гіпотези
□ Земля припинить обертатися.
□ Коли настає день, зірочки сплять. Чи можуть вони дізнатися, які події на Землі вони проспали? Як саме?
□ Як гадаєте, зірочкам цікаво дивитися на Землю, на наше життя-буття? Що вони бачать згори? Що чують?
3. Групове заняття
· Гра «День і ніч»
Учні утворюють коло, у центрі якого стоїть ведучий — «Сонце». Узявшись у боки, діти ілюструють рух Землі навколо своєї осі. За сигналом ведучого «День!» учасники гри повертаються обличчям до «Сонця» й піднімають руки догори. А коли ведучий подає сигнал «Ніч!», гравці повертаються до «Сонця» спиною, присідають, затуляючи обличчя руками.
· Гра «Фантазери»
— Намалюйте будиночок Сонця. Придумайте, чим воно займається, з ким товаришує, поки ми спимо.
4. Теми для щоденника вражень
□ Тепер я знаю…
□ Я люблю спостерігати за зоряним небом.
□ Якби я був(ла) зірочкою…
День 3. ЧИ МОЖЛИВЕ НА ЗЕМЛІ ЖИТТЯ БЕЗ СОНЦЯ?
1. Вітання
· Вправа «Одне до одного»
Учні стоять парами. Ведучий дає команди привітатися: рука до руки, вухо до вуха, спина до спини, плече до плеча, віч-на-віч тощо. За командою «Одне до одного» діти змінюють пари.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Чи можливе на Землі життя без Сонця?»
— Відгадайте загадку.
Із-за моря випливає,
Промінці ласкаві має,
Заглядає у віконце.
Це яскраве, кругле… (Сонце).
— Що дає нам Сонце?
— Чи можливе на Землі життя без Сонця?
— Для жителів планети Земля велике значення мають сонячне світло й тепло. Життя на Землі без Сонця неможливе: якщо воно припинить світити, то рослини загинуть, адже вони не можуть жити без тепла й світла; тваринам і людям нічим буде харчуватися. Усе живе замерзне від нестерпної холоднечі.
Завдяки Сонцю ростуть дерева, трава, квіти, нагрівається вода в морях та океанах. Там можуть жити риби й різні тварини… А ще люди навчилися накопичувати й використовувати сонячну енергію: споруджують сонячні електростанції, будинки, електроенергія до яких надходить із сонячних батарей, конструюють автомобілі із сонячними панелями (щоправда, вони поки що їздять не дуже швидко)…
· Проблемне питання
— Ми знаємо, що без Сонця на Землі життя неможливе.
— А чи є життя на самому Сонці?
— Яка поверхня в Сонця? Чи видно на ній океани, сушу?
Виявляється, що на Сонці зовсім немає життя. Отакої! Нам
Сонце дає життєдайну енергію, а саме її не має. Як це так?
Сонце — це зірка, велетенська розжарена куля з газів. Воно випромінює величезну кількість тепла. Так багато, що його можна лише віддавати, а самому скористатися з нього вже неможливо.
У пічці теж багато тепла, але хіба можна жити у пічці?
Учені, які спостерігають за Сонцем, стверджують, що його поверхня схожа на кашу, що весь час кипить, фиркає, булькає. Але цю кашу не можна куштувати, бо вона газова й дуже гаряча. Навіть наблизитися нікому до Сонця неможливо — відразу можна згоріти.
3. Групове заняття
· Вправа «Знайди свою групу»
Учитель перед грою малює на маленьких аркушах паперу зорі, квіти, книжечки. Кожен папірець згортає, роздає дітям. Діти за сигналом розгортають аркуші та бачать емблему своєї групи. Необхідно якнайшвидше всій групі зібратися разом.
· Робота в групах
Із-поміж запропонованих карток вибрати:
1-ша група — предмети неживої природи;
2-га група — предмети живої природи;
3-та група — предмети, створені руками людини.
Пояснити, як Сонце впливає на ці предмети. Чи має воно для них значення? Чому?
4. Теми для щоденника вражень
□ Для мене Сонце відкрило свої таємниці.
□ Я радію сонечку.
□ Сонечко і мій настрій.
День 4. ЯК Я УЯВЛЯЮ ІНШІ ПЛАНЕТИ?
1. Вітання
· Вправа «Міні-фантазія»
— Зараз ми спробуємо розслабитися, відпочити й помріяти. Умостіться зручно, як вам хочеться. Заплющте очі, розслабтеся, уявіть себе пташкою, яка літає високо в небі. Можливо, це лелека, а, може, чайка, синичка чи орел. Ви відчуваєте приємний подих вітру, адже мчите йому назустріч, відчуваєте легкість і спокій. Ви вільні, щасливі, бо маєте змогу побувати там, де найбільше хочете, у будь-якому куточку нашої планети. Вам добре й легко. Запам’ятайте це відчуття. Спробуйте повернутися в нашу класну кімнату з цими відчуттями.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Як я уявляю інші планети?»
— Люди здавна дивилися на небо, мріяли про політ. Спочатку, як птахи, потім (коли з’явилися повітряні кулі, дирижаблі та перші літаки) люди почали мріяти злетіти вище за птахів, побачити космос, далекі зоряні світи.
Ближче, на власні очі, побачити зірки і планети можна за допомогою телескопа (він схожий на лупу, збільшувальне скло, крізь яке можна побачити об’єкти на небі). Їх обладнують в обсерваторіях. Учені всього світу за допомогою цих пристроїв спостерігають за небесними тілами, їхньою взаємодією, вивчають вплив процесів у космосі на життя на Землі, можуть передбачити навіть зміни погоди на Землі. (Фото.)
— Ми щовечора, якщо забажаємо, чи дозволить погода, можемо бачити зірки і планети. А що ми знаємо про них? Ознайомимося з однією із зоряних систем — Сонячною, адже саме до неї належить наша Земля.
Нібито всі планети схожі одна на одну. Їх традиційно зображують у вигляді кругів, та й виглядають вони в космосі також схожими на різнобарвні круги.
Чим планети відрізняються одна від одної? Виявляється, планети дуже різні — за розміром, віддаленістю від Сонця, забарвленням…
Різна відстань від Сонця означає, що Сонце по-різному зігріває й освітлює поверхню планет, тому на деяких із них дуже холодно або дуже жарко, а на деяких, можливо, як і на Землі, добре всьому живому (хоча жодної планети, на якій існувало б життя, людям досі виявити не вдалося). Зокрема, відмінностями в температурі поверхні пояснюється різне забарвлення планет, що ми спостерігаємо на світлинах із космосу. (Слайд-шоу.)
— Діти, як ви вважаєте, чи можна побачити космос ближче?
— Ближче побачити космос можуть тільки космонавти. Можливо, коли ви виростите, хтось із вас стане космонавтом і полетить у космос. А поки що ми можемо здійснити уявну подорож у космічну далечінь. На старт!
· Прийом «Фантастичне продовження»
Учитель називає будь-яку реальну подію, пропонує дітям придумати казкові, незвичні наслідки.
□ Уявіть, ви прийшли до школи, але замість будівлі школи побачили космічний корабель. Що станеться? Чим усе скінчиться?
— Яким, на вашу думку, повинен бути космонавт?
— Перегляньте кадри відеозйомки Землі з космосу, здійсненої Космічним центром Джонсона НАСА: на них ви побачите різні міста та навіть північне сяйво. (Breathtaking Time-Lapse Video of Earth From Space / Short Film Showcase)
· Гра «Знайки»
□ Як упакована їжа космонавтів? (У тюбики.)
□ Одяг космонавтів. (Скафандр.)
□ Головне світило нашої Сонячної системи. (Сонце.)
□ Небесне світило, прекрасно видиме з Землі на нічному небі. (Місяць.)
□ Транспортний засіб, що літає в космос. (Космічний корабель, ракета.)
□ Перший космонавт, який полетів у космос. (Юрій Гагарін.)
□ Ділянка зоряного неба з назвою. (Сузір’я.)
□ Яку форму має сузір’я Великої Ведмедиці? (Ківш.)
3. Групове заняття
· Гра «Придумай причину»
Дітям пропонують придумати реальну і фантастичну причини виникнення уявної ситуації.
Наприклад, ти прийшов до класу, відчиняєш двері, а за партою сидить інопланетянин. Звідки він там узявся? Придумай реальну та фантастичну причини.
· Робота в групах
Дітям потрібно зобразити уявну планету, її мешканців і придумати розповідь про неї. Діти називають планету, розповідають, якою вони її уявляють, якими є її мешканці (що вони вміють, якими надзвичайними можливостями володіють, де подорожують, яку користь можуть принести людству).
Представники від кожної групи захищають свій проект.
4. Теми для щоденника вражень
□ Якби я зустрів(ла) космічного прибульця…
□ Я хочу побачити танок планет у Всесвіті.
□ Моя подорож до іншої планети.
□ Моя таємнича, фантастична планета.