16 тиждень- “Зимові свята” за матеріалами сайту http://low-school.ucoz.net/
Тиждень 16. ЗИМОВІ СВЯТА
Мета: розширити та уточнити знання учнів про зимові свята; збагачувати уявлення школярів про обряди та звичаї українського народу; підтримувати інтерес до фольклорної обрядової творчості; розвивати бажання знати традиції та звичаї свого народу; виховувати через знайомство зі святами такі духовно-моральні якості, як доброта, любов до ближнього, милосердя, терпимість, працьовитість, любов і пошана до історичного минулого України, бажання зберігати обряди наших предків.
День 1. ЧОМУ СВЯТО Є ВАЖЛИВИМ? БУДНІ ТА СВЯТА
1. Вітання
· Гра «Спіймай мій настрій»
— Посміхніться, «зніміть» посмішку зі свого обличчя долонею та «киньте» своєму сусідові. «Спіймайте» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя. Зобразіть на обличчі ще будь-яку емоцію, «подаруйте» її своєму товаришеві.
— Який зараз у вас настрій? Зобразіть.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Чому свято є важливим? Будні та свята»
— Який зараз у вас настрій? Зобразіть.
— Що таке свято?
— Чи любите ви свята?
— Чи може свято бути кожного дня?
· Вправа «Продовж речення»
□ Я люблю свята, тому що…
— Які свята ви знаєте? Які з них любите найбільше святкувати? Чому?
· Робота в групах. Гра «Новорічна мозаїка»
Учитель пропонує дітям об’єднатися в три групи, дає конверт із розрізаними на частини сюжетними малюнками свят (Святого Миколая, Нового року, Різдва). Діти збирають картинку, називають свято.
— Які свята відзначають узимку? (Святого Миколая, Новий рік, Різдво.)
— У народі кажуть, що взимку скільки днів, стільки й свят. Одним із головних є день Святого Миколая, що святкують 19 грудня.
— Які подарунки приносить Миколай?
— Святий Миколай згадує все добре, що зробив протягом року малюк. Для чемних діток має гарні подарунки, а для нечемних — різочки.
· Гра «Йдемо на свято»
Діти йдуть по колу одне за одним. Якщо вчитель плескає в долоні один раз — діти підстрибують та йдуть далі, двічі — присідають і рухаються далі, тричі — піднімають руки вгору.
— Чому свято Нового року так називається?
· Гра-інтерв’ю «Що таке Новий рік?»
Учитель-журналіст ставить дітям запитання.
□ Що для тебе означає Новий рік?
□ Навіщо потрібно прикрашати ялинку?
□ Хто такий Дід Мороз?
□ Де живе Дід Мороз?
· Гра «Прикрась ялинку»
На дошці прикріплена ялинка. Кожен учень отримує сніжинку або намальовану іграшку. Діти прикріплюють іграшку, називають подарунок, що бажають отримати на Новий рік. Якщо подарунок реальний, то прикрасу вішають на дереві праворуч, а якщо нереальний, то — ліворуч.
— Де більше прикрас: праворуч чи ліворуч?
— Ще взимку святкують Різдво Христове — найдавніше наше свято. Починає Різдво Святвечір. Це вечір останнього дня напередодні Різдва. Цього вечора на столі має бути дванадцять пісних страв, бо в Христа було 12 учнів — апостолів. Різдвяні свята тривають аж до Водохреща. Раніше обов’язково перед Святвечором виготовляли зірку.
3. Групове заняття
· Гра «Намалюй різдвяну зірку»
Учитель пропонує дітям намалювати різдвяну зірку, з’єднавши цифри в порядку зростання.
4. Теми для щоденника вражень
□ Я люблю зимові свята.
□ Узимку до мене в гості приходять…
□ Різдвяні звичаї у моїй родині.
День 2. ЯКІ СВЯТА ВІДЗНАЧАЮТЬ УЗИМКУ В УКРАЇНІ ТА У СВІТІ?
1. Вітання
Ви сьогодні вже проснулись?
Мамі зранку посміхнулись?
Клас наш радо вас вітає!
Настрій кожен гарний має?
Станьмо разом в дружне коло!
Привітаймося чудово.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Де в Україні або в країнах світу ви побували під час зимових свят?»
Зимка-зимонька прийшла
І свята нам принесла.
Швидко, діти, час не гайте,
Зимові свята називайте.
— Незабаром настане найчарівніше, найулюбленіше свято — Новий рік. А чи знаєте ви, як святкують Новий рік у різних країнах?
У нас є незвичайна ялинка, вона ніби міжнародна красуня, вбрана тільки листівками. Поцікавимося, звідки вони. (Розповідь супроводжується презентацією.)
Учень знімає листівку, на якій написано слово «Англія».
— Перед тим, як сісти за святковий стіл, англійська родина йде до церкви. Там діти замовляють подарунки Батечку Різдву — пишуть лист-прохання, що потім приносять додому, вкидають у камін. Англійці вважають, що дим із димаря неодмінно доставить список бажань за призначенням.
До речі, саме в Англії виник звичай обмінюватися новорічними вітальними листівками. На першій листівці було намальовано зимовий пейзаж. Пропоную прикріпити на ялинку новорічну листівку як спогад про найперше письмове новорічне привітання. (Вішають листівку біля слова «Англія».)
· Гра «Найкращі побажання»
Діти об’єднуються у дві команди, стають навпроти. Кожний крок назустріч — щире побажання товаришеві. Вони говорять побажання по черзі.
— Наступна наша мандрівка — до Італії. (Листівка із написом «Італія».)
На карті вчитель показує розташування Італії.
— Дуже цікавий звичай в Італії! Там переконані, що новорічної ночі необхідно позбуватися всього поганого і непотрібного. 31 грудня починають викидати різний домашній непотріб… просто у вікна.
Усі італійці чекають на добру фею Бефану. Вона прилітає вночі на мітлі, відмикає золотим ключиком дверні замки, заходить до кімнати, де сплять діти, наповнює подарунками дитячі панчохи. А неслухняних діток вона нагороджує згаслими вуглинками. До речі, італійські кондитери випускають цукерки у вигляді вуглинок. Ви здогадалися, навіщо вони? А італійського Діда Мороза звуть Баббо Натале.
— Ви запам’ятали, куди фея Бефана кладе подарунки для дітей? (У панчохи.)
— А зараз — улюблена гра італійських дітей «Сніжки в ціль!».
· Гра «Сніжки в ціль!»
Діти об’єднуються в групи. У кожної групи — однакова кількість маленьких кульок-сніжків. Перед гравцями на певній відстані стоять кошики. Вони по черзі кидають у них сніжки-кульки. Перемагає група, у кошику якої виявиться більше кульок.
— Наступна наша мандрівка — до Німеччини. (Листівка, на якій написано слово «Німеччина».)
На карті вчитель показує розташування Німеччини.
— У цій країні Дід Мороз — Вайнахтсман. Він з’являється на віслюку. Німецькі діти новорічної ночі кладуть у черевики сіно, щоб віслючок підкріпився, поки Вайнахтсман розкладе подарунки. У Німеччині Новий рік, як і у нас,— сімейне свято. Родина збирається за великим святковим столом, обов’язково ставить таріль із яблуками, горіхами, родзинками. Яблуко — це символ пізнання добра й зла, горіхи символізують таємниці життя, а родзинки — багато щасливих днів у новому році.
— Далі наша мандрівка — до Японії та Китаю. (Листівка з написом «Китай», «Японія».)
— Ці країни святкують Новий рік за своїм, східним календарем. Новорічної ночі японські діти кладуть під подушки картинки із зображенням човника із сімома казковими чарівниками — покровителями щастя і добра. 108 ударів дзвона повідомляють про настання Нового року в Японії.
Японські й китайські діти зустрічають Новий рік тільки в новому одязі, бо вважають, що це приносить здоров’я, удачу. А найголовніші страви — колобки, булочки з рисового борошна. Двері будинків під Новий рік прийнято прикрашати гілками сосни, бамбука, сливи. Японського Діда Мороза називають Сегацу-сан.
У країнах Далекого Сходу здавна прийнятий дванадцятирічний цикл відліку років. За легендою, колись дуже давно Будда вирішив кожному року дати ім’я якоїсь тваринки. Скликав він усіх тварин світу, але лише ті дванадцять, що прийшли, були взяті ним до уваги. І саме в тому порядку, в якому вони з’являлися, були названі роки. Пізніше люди почали знаходити якийсь зв’язок між учинками, характером і роком, якого вони народилися. Складалися гороскопи за роками народження. Тож 2018 рік за східним календарем — це рік Собаки, а 2019 рік — рік Свині.
— Які тварини стали символами років за східним календарем?
3. Групове заняття
· Гра «Пантоміма»
Кожна група отримує картки із зображенням тварин за китайським гороскопом. Певними діями, рухами, але без звуків діти показують цю тварину.
· Гра «Уяви себе Дідом Морозом»
Учитель дає ведучому шапку Діда Мороза. Уявний Дід Мороз придумує найчарівніші, фантастичні мрії та побажання для учнів класу. Шапку Діда Мороза передають по колу.
4. Теми для щоденника вражень
□ Сьогодні я дізнався(лася)…
□ Я чекаю в гості Діда Мороза.
□ Я святкую Новий рік.
День 3. ЯК ПІДГОТУВАТИСЯ ДО СВЯТА?
1. Вітання
Візьмемося за руки
Та станемо в коло.
Радість та усмішки
Хай сяють навколо.
У мене гарний настрій, дуже.
Посміхнись і ти, мій друже!
2. Обмін інформацією. Тема дня «Як підготуватися до свята?»
— Я рада нашій зустрічі. У мене сьогодні дуже гарний настрій. А який настрій у вас?
— Від того, який настрій у людини, залежить її здоров’я. Подивіться одне на одного, спробуйте здогадатися, який настрій у вашого сусіда.
— Що вам допомогло здогадатися, який настрій в інших? (Посмішки, очі…)
— На світі багато людей. Настрій у всіх буває різним. Як ви вважаєте, якщо в людини сумний настрій, що можна зробити, щоб його поліпшити? (Розсмішити, заспівати пісню, розповісти веселу історію, посміхнутися…)
— Як ви вважаєте, коли в людей буває дуже гарний настрій? (Коли весело, коли все добре, коли свято…)
— А які свята ви знаєте?
— А чи знаєте ви, що потрібно зробити для того, щоб свято було яскравим, незабутнім, веселим? (Пісні, музика, кульки, жарти, покликати гостей…)
· Гра-інтерв’ю «Що потрібно для свята»
Діти розподіляються на «гостей» і «кореспондентів». «Кореспонденти» запитують «гостей», що потрібно зробити, щоб улаштувати веселе свято для друзів? Діти спілкуються, обговорюють отриману інформацію, роблять висновки.
— Що потрібно для підготовки до свята? (Потрібні костюми, подарунки, частування.)
3. Групове заняття
· Робота в групах
Діти об’єднуються в групи. Одна група майструє костюми, друга виготовляє подарунки, третя — готує частування і сервірує стіл.
1-ша група — костюми: заготовки ковпачків, шапок, комірців, метеликів, маркери, наклейки.
2-га група — подарунки: заготовки листівок, коробки для упаковки подарунків, банти, квіти паперові, серпантин.
3-тя група — частування: ліплять із пластиліну фрукти, цукерки, печиво.
4. Теми для щоденника вражень
□ Новорічні подарунки для моїх рідних.
□ Я люблю приймати гостей.
□ Новий рік у моєму класі.