3-й МІСЯЦЬ. ТЕРИТОРІЯ
Мета: розширювати пізнавальні інтереси дітей; сприяти дбайливому ставленню до навколишнього середовища; надати змогу усвідомити необхідність зберігати і примножувати природні багатства; учити працювати в групах; заохочувати самостійно опрацьовувати матеріал з обраної теми; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення; закріплювати правила поведінки в природному середовищі, суспільстві; виховувати дбайливе ставлення до природи, мистецтва, побуту; створювати умови для дружньої співпраці, взаємодопомоги.
ТИЖДЕНЬ 1
ДЕНЬ 1. ЩО ТАКЕ ТЕРИТОРІЯ?
- Вітання
Діти і вчитель утворюють коло.
Доброго ранку! — ми друзям бажаєм.
Доброго ранку! — всіх друзів вітаєм.
Доброго ранку тобі і мені —
Щирі слова нехай линуть рясні!
Вправа «Я щасливий, коли…»
Діти висувають припущення, коли вони почуваються щасливими.
Станьмо всі в широке коло, Не образимо нікого!
Будем друзів за ручки тримати, Коли ми щасливі, розповідати.
- Обмін інформацією. Тема дня «Що таке територія?» — Діти, що означає слово територія?
Тлумачний словник
Територія — це частина земної кулі (суходіл, води й повітряний простір над ними), що належить певній державі або входить до складу якої-небудь частини світу.
— Як ви гадаєте, яку назву має територія, на якій ми проживаємо? (Ми живемо в Україні.)
— У кожної людини в житті є щось найрідніше, без чого вона не може уявити свого життя. Це батьківський край, де вперше дитиною побачила світ. Це та земля, по якій ми зробили свої перші кроки, земля наших батьків, дідів і прадідів, і вона — найдорожча в світі.
Читання й обговорення вірша «Земля моя»
Земля моя, земля найкраща в світі! Я твій маленький, тонкий пагінець, Без тебе я ніде не зможу жити, Для мене ти і ненька, і мудрець.
Земля моя, прекрасна Україно,
Твоєю піснею я серденько живлю, Для мене ти і вічна, і єдина, І я тебе всім серденьком люблю!
Н. Красоткіна
— Яку землю Н. Красоткіна називає найкращою в світі? Чому?
Слухання й обговорення легенди «Наша Земля».
Колись давно Бог створив народи і кожний народ наділив землею. Наші ж предки прийшли на розподіл пізніше, тому землі їм вже не дісталось. От вони пішли до Бога, а Він у цей час молився, і вони не сміли Йому щось сказати. Почали чекати. Через деякий час Бог обернувся, сказавши, що вони чемні діти, хороші. Дізнавшись, чого прийшли до Нього, запропонував їм чорну землю. «Ні,— відповіли наші предки, там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці». «Тоді я вам дам ту землю, що залишив для раю, там усе є: річки, озера, ліси, степи. Але пам’ятайте: якщо будете її берегти, то вона буде ваша, а ні — ворога». Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. А країну назвали Україною.
За матеріалами: Барна М. М., Волощенко О. В., Козак О. П.
— Як ви гадаєте, чому Бог обрав для себе саме Україну?
— Чому він вирішив віддати її нашому народові?
— Яке місто є нашим обласним центром?
— У самому центрі України, на берегах Дніпра, що поділяє навпіл наш край, розкинулися зелені луки, безкраї поля, сади й ліси Черкаської області. Черкащина — серце України. Численні яскраві історичні події та видатні особистості творять історію нашого краю. Черкащина багата на таланти. Це край, який уславили своїми іменами гетьман України Богдан Хмельницький, геніальний поет Тарас Шевченко, творець першої української опери «Запорожець за Дунаєм» С. С. Гулак-Артемовський, учений Л. П. Симиренко, поет Василь Симоненко та інші… Край, де одні лише назви збуджують уяву про славне минуле нашого народу — Чигирин, Корсунь, Канів, Суботів, Холодний Яр.
Краса Черкаської землі знайшла відтворення на полотнах художників, на сторінках відомих літературних творів, у стрічках кінематографістів.
- Групове заняття
Гра «Що віддаси Землі рідній?»
Діти утворюють пари, беруться за руки, шикуються ланцюжком одне за одним. Один учень — ведучий. Перша пара звертається до нього зі словами: «Якщо хочеш бути зі мною, що віддаси Землі рідній?». Ведучий повинен сказати, що він зробить для Вітчизни, коли виросте, наприклад: посадить сад, збудує гарний будинок, буде пекти смачний хліб, намалює багато чудових картин тощо. Після його відповіді всі піднімають руки, а ведучий проходить під піднятими руками. Проходячи, він обирає кого-небудь із будь-якої пари і веде його за собою. У кінці ланцюжка вони утворюють нову пару. Той, хто залишився без пари, стає ведучим, і гра триває далі.
- Теми для Щоденника вражень
f Місце, де я хотів(ла) би жити.
f Територія моїх предків.
f Я мрію побачити…