ДЕНЬ 2. ЛЮДИ — РІЗНІ, АЛЕ ВСІ МИ — РІВНІ. ЧИМ ТА ЯК ЛЮДИ ОБ’ЄДНАНІ В СУСПІЛЬСТВІ?
- Вітання
Учитель пропонує дітям привітатися по-туніськи.
— Спочатку поклоніться, піднесіть праву руку до чола, потім до губ, потім до серця. «Я думаю про тебе, я говорю про тебе, я поважаю тебе» — таке значення має це привітання.
- Обмін інформацією. Тема дня «Люди — різні, але всі ми — рівні.
Чим та як люди об’єднані в суспільстві?»
Вправа «Я — квітка»
Діти із серветки за допомогою ножиць або пальців виготовляють квітку. Передаючи свою квітку, дитина називає своє ім’я та продовжує фразу: «Якби моя квітка вміла говорити, вона б сказала, що я…».
— Ваші квіти всі різні, як і ви. Спробуйте на мить уявити, що люди стануть схожими одне на одного, як дві ягідки. У них буде одне ім’я на всіх. Вони будуть однаково думати, робитимуть те саме, говоритимуть такі самі слова. Любитимуть одне й те саме морозиво. У всіх будуть одного кольору очі, схожі носики й волосся! Все ж таки чудово, що всі ми різні, бо так значно веселіше й цікавіше! Люди народжуються в різних країнах, спілкуються різними мовами і вірять у різні речі, але в багатьох нас є спільні риси.
Вправа «Чим ми схожі?»
Учасники утворюють коло. Учитель обирає серед учнів одного за якоюсь реальною чи уявною, схожою зі своєю, рисою та запрошує його в центр кола. Обраний звертається до будь-кого з учасників у такий саме спосіб, але за іншою ознакою. Так триває, доки всі учасники не опиняться в колі.
— Що ви відчували, коли зверталися саме до вас?
— Чи хвилювалися ви, коли вас не обирали?
— Чи легко було тому, хто стояв у центрі кола, знайти схожу рису в іншому?
— Оскільки всі такі різні, іноді трапляється так, що хто-небудь починає дражнити іншого…
Перегляд фрагмента мультфільму «Гидке каченя» (https:// youtu.be/I_A1VhWLKpI)
Мета: допомогти дітям усвідомити, як почуваються ті, кого ображають.
— Чи всі герої казки ставилися одне до одного як брати?
— Хто з мешканців пташиного двору користувався найбільшим авторитетом і чому?
— Чому мешканці пташиного двору ображали гидке каченя?
— Чи змогли б діти твого класу зробити так, як учиняли мешканці пташиного двору?
Висновок. Не можна ображати когось лише за те, що він відмінний від інших, адже людині, яку ображають, це завдає болю.
- Групове заняття
Гра «Хто ж я?»
Учасники гри утворюють коло. Учасник № 1 — «морозиво», а учасник № 2 — «тістечко». Учасники під № 1 («морозива») стають у внутрішнє коло, учасники з № 2 («тістечка») стають за ними, утворюючи зовнішнє коло. Учні внутрішнього кола стають обличчям до учасників, зовнішнього кола. Протягом 30 секунд учасники, які стоять одне навпроти одного, повинні сказати одне одному: «Я тістечко. А ти?», «А я — морозиво!»; «Ти схожий на мене тим, що…», «Я відрізняюся від тебе тим, що…». Після завершення 30 секунд учитель плескає у долоні, учасники внутрішнього кола продовжують стояти на місці, а учасники зовнішнього кола повинні дружно зробити крок за годинниковою стрілкою, щоб змінити партнера, ставши навпроти наступного учасника внутрішнього кола. Упродовж 30 секунд учасники обмінюються думками й продовжують за сигналом ведучого рухатися по колу, доки не повернуться до первинних пар.
— Отже, ми, по суті, схожі, водночас різні, але маємо право на ці відмінності й ніхто не зможе нас змусити бути іншими.
Гра «Валізка добрих порад»
f Пам’ятай, що всі люди різні — не кращі й не гірші;
f не намагайся змінити когось, сприймай людей такими, якими вони є;
f цінуй людей, поважай їхню думку;
f за будь-яких обставин залишайся собою;
f будь завжди уважним, терпимим, милосердним;
f не ображай співбесідника;
f стався до інших із повагою — і тебе теж поважатимуть;
f допомагай іншим — і ти знайдеш нових друзів;
f будь відкритим до всього нового — і ти забудеш про нудьгу;
f поводься з друзями так, як хочеш, щоб вони поводилися із тобою.
- Теми для Щоденника вражень
f Мій друг особливий…
f У суспільстві ми об’єднані…
f Чим я відрізняюсь від інших?