24 тиждень Час Як керувати часом?
Тиждень 24. МУЛЬТФІЛЬМИ
Мета: ознайомити дітей з історією мультиплікації; сформувати уявлення про механізм створення анімаційних фільмів; розвивати увагу, естетичний смак, логічне і творче мислення, спостережливість; розвивати комунікативні здібності дітей у різних формах ігрової діяльності; виховувати почуття справедливості, доброти, співчуття.
ДЕНЬ 1. ЗА ЩО ТИ ЛЮБИШ МУЛЬТФІЛЬМИ?
1. Вітання
Привітаємось любенько,
Усміхнемося раденько.
Сонячний заряд візьмем,
З ним в країну знань підем!
Діти, взявшись за руки, вітають одне одного рукостисканням.
2. Обмін інформацією. Тема дня «За що ти любиш мультфільми?»
— Чи любите ви мультфільми?
— За що ви їх любите?
— Як прийшов до нас мультик?
— Слово «мультфільм» утворилося від слова «мультиплікація». Із латинської «multiplikateo» перекладається як «множення», «film» з англійської перекладається як «плівка», тобто «множення плівки».
Перший у світі мультфільм (у повному розумінні цього слова) був випущений 1897 року та став рекламою порошку для виготовлення крему.
Перший мультфільм для дітей «Аліса в країні мультиплікації» був створений американцем Волтом Діснеєм 1923 року. 1928 року вийшов перший звуковий мультфільм «Пароплав Віллі» з усім нам відомим героєм Міккі Маусом.
Мультфільми — це, насамперед, зображення, які малюють художники. Дивлячись на ілюстрації, ми можемо здогадатися, який це мультфільм.
— Діти, спробуйте за ілюстрацією відгадати назву мультфільму. (Учитель демонструє картинки з відомих мультфільмів, а діти вгадують.)
— Мультфільми бувають пізнавальними, розвивальними, а можуть бути розважальними.
— Які пізнавальні мультики ви переглядаєте? («Фіксики», «Лунтік», «Уроки тітоньки Сови», телепрограма «ПЛЮСПЛЮС», «З любов’ю до дітей».)
Перегляд мультфільму «Це — наше, і це — твоє. Сіль» (http://plus-plus.tv/dyvys/programy/programs/ce-nashe-i-ce-tvoye-356861.html).
— Що сподобалося?
— Що нового ви дізналися?
— Чого вчать мультфільми?
· Гра «Фантастичні перевтілення»
Діти утворюють коло, уявляють себе героями мультфільмів, пояснюють, чому саме цього героя вони вибрали.
□ Якби я був Лунтіком…
□ Якби я був роботом…
□ Якби я був Фіксиком…
3. Групове заняття
· Робота в групах
Кожній групі пропонують картинку з мультфільму, розрізану на частини. Діти повинні зібрати картинку та розказати, про що цей мультфільм, чого він навчає.
4. Теми для щоденника вражень
□ Мені подобаються (не подобаються) мультфільми.
□ Я мрію потрапити до Діснейленду.
□ Мій улюблений мультяшний герой.
ДЕНЬ 2. ХТО СТВОРЮЄ МУЛЬТФІЛЬМИ?
1. Вітання
Сонечко встало,
Іде новий день.
Любі малята,
Усім: «Добрий день!»
Пташечка в небі
Співає пісень,
Ніби вітає усіх:
«Добрий день!»
Дзвоник видзвонює:
— Дзень! Дзень-дзелень!
Учні, школярики,
Всім: «Добрий день!»
2. Обмін інформацією. Тема дня «Хто створює мультфільми?»
— Чи часто ви переглядаєте мультфільми?
— Дивитися мультфільми люблять не тільки діти, але й дорослі. Тим більше, зараз випускається безліч мультфільмів, призначених більше для дорослих, ніж для дітей. Наприклад, щодня тисячі користувачів у всьому світі переглядають аніме онлайн.
Варто сказати, що мультфільми виникли раніше, ніж фільми, а саме 1877 року, коли Еміль Рейно створив праксиноскоп (від грец. ττρāξς — «дія» та σкоттέω — «дивлюся»). Прилад складався з відкритого циліндра з висотою стінок близько 10 сантиметрів. На внутрішній стороні циліндра було розміщено смугу з 8 або 12 мініатюрами. У центрі циліндра розміщали дзеркальну призму, кількість сторін якої відповідала кількості мініатюр. Внутрішній радіус призми становив половину радіуса циліндра. Таким чином, кожна мініатюра відбивалася у відповідній грані призми. Під час обертання циліндра виникав анімаційний ефект плавного руху.
Уже через місяць винахідник отримав патент і продовжив удосконалювати свій апарат. Він спробував зробити синхронізацію звуку і зображення, а також почав використовувати для показу фотографії.
Спочатку створювалися тільки короткі мультфільми, тому що вважалося, що діти тривалий перегляд мультфільму не витримають, а дорослі навіть не починатимуть, тому що це їм нецікаво. Однак Волт Дісней вирішив експериментувати. 1937 року випустив мультфільм «Білосніжка і семеро гномів». Незважаючи на те, що на мультфільм було витрачено багато коштів, він став настільки популярним, що приніс неймовірний прибуток.
Мультфільми продовжували вдосконалюватися. Вони ставали дедалі яскравішими і цікавішими, для них складали сценарії, а в озвученні почали брати участь знаменитості. Далі почали з’являтися цілі мультиплікаційні серіали. Наприклад, один із найбільш популярних — мультсеріал «Сімпсони», перша серія якого вийшла 1987 року. До речі, «Сімпсони» — це найдовший американський серіал. Останнім часом можна побачити мультфільми, створені лише за допомогою комп’ютера (наприклад, «Шрек»). Дуже популярні у наш час і японські мультфільми — аніме.
Зараз мультфільми неймовірно різноманітні та популярні ще більше, ніж колись. Їх демонструють у кінотеатрах, із задоволенням переглядають не тільки діти, але й дорослі. Мультфільми у наш час уже дедалі менше створюють у традиційний спосіб, частіше — за допомогою комп’ютера, однак це не робить їх менш привабливими для глядача. До речі, кажуть, що перший мультфільм, який був повністю виконаний на комп’ютері, — це «Історія іграшок». Його прем’єра відбулася 1995 року.
А чи знаєте ви, як народжується це диво кінематографа?
Перегляд уривка з мультфільму «Фіксіки — Мультик» (сезон 1, серія 39) (https://www.youtube.com/watch?v=XgWyyrO3yJ8).
— Чи сподобався вам мультфільм? Чим саме?
— Що нового дізналися?
· Гра «Я — герой мультфільму»
Діти витягують картки із зображенням героїв мультфільмів.
Завдання: показати героя з мультфільму так, щоб його відгадали (наприклад, Зайчика, Півника, Ведмедя, Кота, Кабана, Рибку, Колобка, Дюймовочку, Червону Шапочку, Бабу-Ягу, Карлсона, Буратіно).
· Гра «Цікавий кадр»
Дітям пропонують відгадати, з якого мультфільму поданий кадр.
3. Групове заняття
· Робота в групах. Гра «Мультиплікатор»
— Зараз ви всі спробуєте відчути себе художником-мультиплікатором. Намалюйте свого персонажа та розкажіть про нього.
4. Теми для щоденника вражень
□ Мені сподобалося (не сподобалося)…
□ Я хочу, як герой мультфільму…
□ Створення кадрів до свого мультфільму.
ДЕНЬ 3. ЯК СТВОРЮЮТЬ МУЛЬТФІЛЬМИ?
1. Вітання
Діти у колі виконують рухи відповідно до слів вірша.
Повернись праворуч,
Повернись ліворуч.
А тепер сусіду щиро усміхнись.
Разом покрокуйте,
Разом помандруйте
І до сонечка гарненько потягнись.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Як створюють мультфільми?»
— Сьогодні ми вирушимо в уявну подорож у світі мультиплікації.
— Як ви гадаєте, як створюють мультфільми?
— Уявіть: ще 20 років тому більшість вітчизняних мультиків ліпили із пластиліну. На 10-хвилинний мультик витрачали до тонни кольорового пластиліну та, як мінімум, три місяці роботи над фігурками героїв.
· Цікаво знати! Про мультики і техніку
Мультфільми бувають…
□ Мальовані. Така техніка дає покадрову зйомку малюнків, які дещо відрізняються один від одного. Це дуже складна техніка, що вимагає копіткої праці та терпіння. (Багато мультиків Волта Діснея мальовані: «Русалонька», «Чіп і Дейл», «Чорний плащ».)
□ Лялькова анімація (мультсеріали «Домовичок Кузя», «Дядечко Ау»). Під час створення використовують сцену-макет і ляльок- акторів. Сцену фотографують покадрово, після кожного кадру в сцену вносять мінімальні зміни (наприклад, змінюють позу ляльки). Під час відтворення отриманої послідовності кадрів виникає ілюзія руху об’єктів.
□ Пластилінова анімація («Пластилінова ворона», «Падав торішній сніг», «Втеча з курника»). Фільми створюють шляхом по- кадрової зйомки пластилінових об’єктів зі зміною цих об’єктів у проміжках між кадрами.
□ Піскова, або «сипка» анімація, адже для створення мультфільму можна використовувати не тільки пісок, але й сіль, крупи, каву та інші дрібні матеріали («Пісок, або Пітер і Вовк» режисера-мультиплікатора Керолін Ліф). Пісок (інший матеріал) тонкими шарами наносять на скло, перемішують, створюючи рухому картину.
— Зараз усе значно простіше — потрібні лише комп’ютер та миша. Та найперше — цікава і корисна ідея, як у мультфільмі «Це — наше, і це — твоє». Кожна серія розповідає про унікальні вітчизняні винаходи, навчає дітей пишатися своєю країною.
— Як саме створюють мультфільм?
Перегляд відеоролика «Як створюється найпатріотичніший мультфільм країни “Це — наше, і це — твоє”» (https://ru.savefrom.net/#url=http://youtube.com/watch?v=4TjYD56hXh8&utm_ source=youtube.com&utm_medium = short_domains&utm_campaign=www.ssyoutube.com)
— Що запам’яталося з переглянутого?
— Що дізналися нового?
· Гра «Заговори голосом свого героя»
Діти вибирають улюбленого героя з мультфільму і говорять його голосом.
· Гра «Відгадай»
— Відгадайте, який герой говорить, або з якого мультфільму пісня. (Учитель умикає записи фрагментів пісень, а діти відгадують, з якого вони мультфільму.)
3. Групове заняття
· Робота в групах
— Попрацюйте в групах. Спробуйте створити власний мультфільм. Намалюйте на ватмані вигаданих героїв та їхній світ.
Презентація робіт.
4. Теми для щоденника вражень
□ Я хотів(ла) би створити…
□ Моя подорож у світ мультфільмів.
□ Мої кадри до мультфільму «Це — наше, і це — твоє».
ДЕНЬ 4. МІЙ УЛЮБЛЕНИЙ МУЛЬТФІЛЬМ
1. Вітання
Веселі та грайливі,
Допитливі й сміливі
Зустріли день новий.
Тож хай іскриться сонце,
Проміннячко всім шле
І любих рідних діток
До знань вперед веде.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Мій улюблений мультфільм»
— Який ваш улюблений мультфільм?
— Чого можна навчитися, переглядаючи мультфільми?
— Хто ваш улюблений персонаж мультфільму?
— На кого б ви хотіли бути схожими?
— Учинки яких героїв ви засуджуєте? Чому?
· Гра «Кращий знавець мультфільмів»
□ Дерев’яний хлопчик, який посадив гроші в землю, щоб розбагатіти. (Буратіно.)
□ Дівчинка з голубим волоссям, яка дуже любила повчати. (Мальвіна.)
□ Старенька бабця з довгим носом, парасолькою та подружкою пацючком у ридикюлі. (Шапокляк.)
□ Друг Дяді Федора, який дуже полюбляв молоко від своєї корови. (Кіт Матроскін.)
□ Ім’я крокодила із відомого мультфільму. (Гена.)
□ Маленьке створіння з великими вухами, друг крокодила Гени. (Чебурашка.)
□ Ім’я ослика, який загубив свій хвіст. (Іа.)
□ Лікар, який поспішав на допомогу звірятам Африки. (Айболить.)
□ «Друзі» кота Леопольда. (Миші.)
□ Мишка Джері та… (Кіт Том — герої мультфільму «Том і Джері».)
□ Чоловік із довгою чорною бородою, власник лялькового театру. (Карабас-Барабас.)
□ Маленьке ведмежатко, яке мандрувало з мамою на крижині. (Умка.)
□ Яка пташка врятувала Дюймовочку від одруження з кротом? (Ластівка.)
□ Маленький хлопчик, який нічого не знав. (Незнайко.)
3. Групове заняття
· Робота в групах
Складання правил «Як правильно переглядати мультфільм».
4. Теми для щоденника вражень
□ Мій уявний друг.
□ Я і мій герой.
□ Мультфільм, який поліпшує мені настрій.