Тиждень 25. ТРАНСПОРТ
Мета: вправляти дітей в умінні класифікувати транспорт за видами; поглиблювати знання учнів про правила дорожнього руху; повторити основні правила пішоходів, велосипедистів, мотоциклістів, пасажирів, водіїв; сприяти розвитку мислення, мовлення, пам’яті, навичок безпечної поведінки на дорозі; виховувати повагу до людей, увагу, ввічливість.
ДЕНЬ 1. ЯКІ Є ВИДИ ТРАНСПОРТУ?
1. Вітання
Доброго ранку, небо блакитне! | (З’єднують великі пальчики.) |
Доброго ранку, сонце привітне! | (З’єднують вказівні пальчики.) |
Доброго ранку в небі пташки! | (З’єднують середні пальчики.) |
Доброго ранку, зелені дубки! | (З’єднують безіменні пальчики.) |
Доброго ранку, люди привітні! | (З’єднують мізинчики.) |
Я вам бажаю, щоб усмішки розцвітали! | (Посміхаються одне одному.) |
2. Обмін інформацією. Тема дня «Які є види транспорту?»
· Гра «Вгадай за описом»
□ Це велика машина. У неї є два крила і хвіст. Літає в небі, як птах. (Літак.)
□ Ця машина потрібна для того, щоб перевозити вантажі. У неї є кабіна, кузов і колеса. (Вантажівка.)
□ Цей транспорт великий і красивий. Він пливе по воді та перевозить людей і вантажі. (Корабель.)
□ Цей транспорт їде по рейках. У нього багато вагонів. Він пихкає: «Чух-чух-чух». (Потяг.)
□ На цьому транспорті ми завжди їдемо в школу і на роботу. (Автобус, автомобіль.)
Перегляд розвивального мультфільму для дітей «Техніка та транспорт» (https://www.youtube.com/watch?v=L9tW59qbJWk).
— Є різні види транспорту — одні літають у небі, інші — їздять по дорогах, треті — плавають по морях і океанах. Є навіть підземний транспорт — метро. Тож є наземний, підземний, повітряний, водний види транспорту.
— Навіщо транспорт потрібний людям?
· Гра «На воді, у повітрі, на землі»
Учитель кидає дітям по черзі м’яч і називає вид транспорту. Той, хто піймав м’яч, повинен сказати, де цей транспорт використовують.
— Хто керує транспортом?
· Гра «Назви професії»
Учитель показує картку з одним із видів транспорту, а діти відповідають, хто ним керує.
Літак (пілот, льотчик).
Автобус (водій).
Корабель (капітан).
Машина (водій).
Потяг (машиніст).
Тролейбус (водій).
Ракета (космонавт).
— Вантажівки перевозять вантажі, а громадський транспорт — пасажирів. А ще існує спеціальний транспорт.
Одного разу тато з Марійкою йшли вулицею. Раптом почули звук сирени, незабаром промчала машина з червоним хрестом. Усі машини відразу поступилися місцем їй на дорозі.
— Тату, а чому цю машину всі пропускають? — запитала Марійка.
— Тому що це спеціальна машина. Такі машини допомагають людині в роботі.
Є снігоприбиральні машини, поливальні машини, поліцейські машини.
Іноді для порятунку чийогось життя може терміново знадобитися допомога. Тоді викликають спеціальну машину швидкої допомоги. У ній є сучасне медичне обладнання. Лікарі надають людині першу допомогу і, за потреби, можуть швидко доставити важкохворого в лікарню.
Ще є пожежні машини. Вони поспішають на виклик туди, де палає вогонь. Бригада рятувальників гасить полум’я за допомогою спеціального обладнання піною чи водою.
Пожежні машини завжди поспішають до когось на допомогу. Ось, Марійко, чому їх усі пропускають!
— Які спеціальні машини ви запам’ятали?
— Які ще спеціальні машини ви знаєте?
3. Групове заняття
· Вправа «Реклама»
Діти об’єднуються в групи. Кожна група отримує картку із зображенням певного виду транспорту та завдання його прорекламувати.
4. Теми для щоденника вражень
□ Я мрію здійснити подорож на…
□ Найкращі сімейні подорожі.
□ Мій омріяний автомобіль виглядає так…
ДЕНЬ 2. ЯК БУТИ ГАРНИМ ПАСАЖИРОМ?
1. Вітання
· Вправа «Співаємо ім’я»
— Уявіть, що ми не вміємо розмовляти, а вміємо тільки співати, та нам обов’язково потрібно привітатись. По черзі кожен із вас «заспіває» своє ім’я, потім за кожним із вас ваше ім’я заспівають усі діти.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Як бути гарним пасажиром?»
— Які слова пропущені?
Новенький автобус по місту йде.
До … (зупинок) під’їжджає,
Швидко … (двері) відчиняє,
… (пасажирів) випускає.
— Хто користується послугами транспорту? (Люди.)
— Як можна назвати людей, які користуються транспортом? (Пасажири.)
— Транспорт, яким користуються багато людей, називається громадським, або пасажирським. Автобус, тролейбус, маршрутне таксі, трамвай — види громадського транспорту. Кожен пасажир повинен знати правила користування пасажирським транспортом.
Одного разу Андрійко вирішив, що поїде до школи на маршрутному таксі. Він підійшов до зупинки, зрадів, що може, нарешті, розслабитися, сісти в таксі та доїхати до школи спокійно. Люди, не поспішаючи, заходили в маршрутку, тому хлопчик почав розштовхувати всіх і пробиратися вперед. Андрій зайняв найзручніше місце на передньому сидінні біля вікна, щоб нікому не заважати. Та якась літня жінка раптом сказала, що він молодий, міг би й постояти. А ця, старенька, скільки за своє життя сиділа? До того ж людям похилого віку корисні фізичні навантаження.
Усе-таки хлопчик звільнив місце. Раптом маршрутку сильно хитнуло. Він мало не впав на інших пасажирів! Тітонька з валізами порадила Андрійкові триматися за поручні. А потім якась жінка почала з нього вимагати гроші за проїзд. Де їх узяти? Хлопчик не знав. Пішов до водія питати, чи далеко ще до школи. Водій мовчав. Андрійко йому пропонував і вірші почитати, і пісню послухати, і в гру на телефоні пограти. А він мовчав. Школяреві взагалі здалося, що в таксі було дуже багато невихованих людей.
— Чому Андрійко вирішив, що всі люди невиховані?
— Назвіть правила безпеки, які порушив Андрій.
· Вправа «Виправте помилки»
□ Намагайтеся проїхати в транспорті безкоштовно.
□ Розштовхуйте пасажирів, заходячи до транспортного засобу.
□ Не тримайтеся за поручні.
□ Ніколи і нікому не поступайтеся місцем.
□ Не готуйтеся заздалегідь до виходу.
□ Вистрибуйте, не очікуючи повної зупинки транспорту.
□ Наберіть побільше їжі, щоб її з’їсти, поки їхатимете.
□ Розмовляйте голосно, смійтеся.
□ Закрийте вуха і не слухайте водія, коли він оголошує зупинки.
□ Не бійтеся проїхати свою зупинку.
3. Групове заняття
· Гра «Види транспорту»
Дітям пропонують вибрати різні ролі — «пасажири», «водій», «капітан», «пілот». Керівники груп набирають собі «пасажирів», які мають продемонструвати правильну та неправильну поведінку в автобусі, на кораблі або в літаку.
4. Теми для щоденника вражень
□ Я — гарний(а) пасажир(ка), тому що…
□ Куди ми помандруємо з друзями?
□ Я запам’ятав(ла), що…
ДЕНЬ 3. ДЛЯ ЧОГО ПОТРІБНІ ПРАВИЛА ДОРОЖНЬОГО РУХУ?
1. Вітання
· Вправа «Оголошення»
Дітям пропонують уявити, що вони дають оголошення про себе в газету. Воно повинно бути стислим, але містити найголовнішу інформацію (найкращі свої якості.)
2. Обмін інформацією. Тема дня «Для чого потрібні правила дорожнього руху?»
· Слухання вірша «Азбука міста»
Місто, в якому ми з тобою живем,
Можна по праву зрівнять з букварем.
Азбука вулиць, розкрившись для нас,
Місто уроки дає повсякчас.
Ось вона, азбука,— треба всю знать, —
Вздовж тротуару, глянь, знаки стоять.
Азбуку міста завчи до ладу,
Щоб не потрапити раптом в біду!
— Про яку азбуку йдеться у вірші?
— Коли вулицями почали рухатися автомобілі, тролейбуси, автобуси, то їм потрібно було дати мову. Коли людина вчиться читати, їй показують букви. З них складають слова, зі слів — речення. У дорожньої мови також є букви — знаки. Але їх не потрібно складати у слова. Один знак, одна дорожня буква означає цілу фразу — дорожній сигнал. Ці сигнали бувають різними. Одні попереджують водія або пішохода про небезпеку, інші — забороняють рух. Є знаки, за допомогою яких можна дізнатися, де можна отримати певну послугу.
Пропоную вашій увазі відео. У ньому ми розглянемо знаки дорожнього руху та правила безпеки дітей на дорозі.
Перегляд відео «Увага! На дорозі — діти! Правила дорожнього руху» (https://www.youtube.com/watch?v=ZK42k8otbYY).
· Гра «Так чи ні?»
— Зараз я перевірю, чи уважні ви пішоходи. На мої запитання відповідайте «Так» або «Ні».
□ На червоне світло — проїзду немає? (Так.)
□ Щоразу, йдучи додому, граємо ми на бруківці? (Ні.)
□ Якщо ви дуже поспішаєте, то перед транспортом біжите? (Ні.)
□ Ми завжди переходимо дорогу тільки там, де перехід? (Так.)
□ Ми біжимо вперед так швидко, що не бачимо світлофора? (Ні.)
□ На дорозі дуже весело грати, м’яч у ворота забивати? (Ні.)
3. Групове заняття
· Гра «Дорожній алфавіт»
Діти отримують аркуші з літерами алфавіту. На кожну букву потрібно придумати слово, пов’язане з правилами дорожнього руху, та скласти коротку розповідь. (А — автобус, б — бус, в — велосипед…)
4. Теми для щоденника вражень
□ Я дотримую правил дорожнього руху.
□ Моя пригода на дорозі.
□ Дорожній знак, який би я створив(ла).