Тиждень 30. ЧАС («Як управляти часом / тайм-менеджмент»)
Мета: розвивати в учнів відчуття часу; учити орієнтуватися в ньому, берегти його; формувати усвідомлення необхідності раціонально використовувати свій час, час інших людей; учити дітей планувати та організовувати свій день, бути відповідальним у будь-якій діяльності; виховувати повагу до кожної хвилини свого часу та часу інших людей.
ДЕНЬ 1. ЯК ЗРОБИТИ СВІЙ ДЕНЬ ВДАЛИМ?
1. Вітання
· Вправа «Віночок побажань»
Усі діти утворюють коло, кладуть праву руку на плече сусідові. Кожен учасник називає ім’я сусіда, який стоїть праворуч, та щось йому бажає. Гра завершується, коли всі діти обмінялися побажаннями.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Як зробити свій день вдалим?»
— Відгадайте загадки.
● Хто біжить без ніг? (Час.)
● Що йде, але не рухається з місця? (Час.)
· Слухання й обговорення уривка із казки «Час — наш друг»
Далеко чи близько, давно чи кілька днів назад сталася з однією крихіткою пригода.
Якось уранці Полінка й Оля прокинулися, не поспішаючи, збиралися до школи. Матуся підганяла: «Швидше, бо немає часу!». Молодша донечка подумала: «А куди ж він дівається?». Вона глянула вгору, вниз, праворуч, ліворуч, забувши про натягнуті лише на одну ніжку колготи.
— Знову запізнюємось!
Мама хутко допомогла Олечці, а Полінка вже чекала на них біля дверей. Дівчинка думала, що вона ще маленька, трохи марнує свій час, тому нічого не встигає. А от як виросте, хоча б до віку сестрички, усе зміниться.
М. Солтис-Смирнова
— Що бентежило дівчинку?
— Діти, а ви як уважаєте, куди дівається час?
— Чи можна його зупинити? А наздогнати? Чому?
· Гра «Збери втрачений час»
Діти об’єднуються у групи. Вони мають зібрати «хвилинки» (кубики, картки) у мішечок. Перемагає група, яка швидко і правильно впорається із завданням.
— Ви, напевно, часто чуєте від мами, тата або бабусі такі слова: «Чому ти так повільно робиш?», «Бережи свій час!», «Подивись, скільки часу збігло, а ти…» і вважаєте, що час може бігати?
· Вправа «Дослідники часу»
— Ось перед вами годинник. Якщо довга (хвилинна) стрілка просунеться на одну поділку, мине одна хвилина. Пропоную, дивлячись на годинник, почекати, поки мине хвилина. Робити нічого не будемо, а просто посидимо і почекаємо. Увага! Почали… Все. Одна хвилина минула.
— А зараз візьміть олівці, за моїм сигналом намалюйте сонечко. Малюватимете протягом однієї хвилини. Увага! Почали… Закінчили роботу. Як ви гадаєте, діти, яка хвилина минула швидше?
— А насправді вони зовсім однакові — стрілка просунулась від поділки до поділки. Отже, коли нічого не робиш, здається, що час спливає дуже повільно. Є таке прислів’я: «Довгий день до вечора, якщо робити нічого». А коли робиш яку-небудь справу, час минає дуже швидко, а життя стає цікавішим, насиченим.
· Введення правила класу
Усе робитиму вчасно!
— Запам’ятайте: час рухається тільки вперед, а тому потрібно вміти його цінувати і раціонально використовувати. Правильно розподілити свій час вам допоможе режим дня. Якщо ви дотримуватимете розпорядку дня — спатимете, їстимете, гулятимете, читатимете, готуватимете уроки завжди в один і той самий час, то вашому організму буде легко працювати, а ви почуватиметесь здоровими та бадьорими. І головне — ви все встигатимете.
3. Групове заняття
· Робота в групах «Знавці режиму дня»
Кожна група отримує малюнки певного моменту дня школяра (зарядка, чищення зубів, сніданок, школа, обід, ігри, виконання уроків, перегляд мультиків, прогулянка, заняття в гуртку, відпочинок тощо.)
Завдання: скомпонувати і приклеїти ці моменти так, щоб утворилася карта режиму дня в малюнках.
Отримані режими діти прикріплюють на дошці.
— Якщо ви дотримуватимете режиму дня, своєчасно виконуватимете уроки, лягатимете спати, відпочиватимете на свіжому повітрі, цінуватимете кожну хвилину, то для вас життя буде лише в радість і кожен день буде вдалим.
· Вправа «Наодинці із собою»
□ Щоб кожен мій день був вдалим, я обіцяю…
4. Теми для щоденника вражень
□ Коли мій день щасливий.
□ Мій розпорядок дня.
□ Я хочу встигнути за день…
ДЕНЬ 2. ЩО ТАКЕ ТАЙМ-МЕНЕДЖМЕНТ?
1. Вітання
Усміхнися всім навколо: небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково день тобі веселим буде!
Привітатися будь-яким улюбленим способом, побажавши одне одному гарного дня.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Що таке тайм-менеджмент?»
· Вправа «Мозковий штурм»
— Хто з вас чув слово тайм-менеджмент? Що воно означає?
Це слово справжніх бізнесменів. У перекладі з англійської мови time management означає керувати часом. Нам відомо, що керувати часом неможливо, але можна навчитися організовувати свій час. Тож почнімо вчитися тайм-менеджменту.
— Як ви ставитеся до крадіжки ваших грошей?
Уявіть, що кожен із вас має банківський рахунок, на який щоранку надходить певна сума грошей. Але щовечора банк забирає з вашого рахунка все те, що ви не змогли витратити за день. Що б ви робили? Використовували б усе до копійки, правда?
Кожен із нас має такий банк — це ЧАС. Уранці ви отримуєте його, щоночі час, що ви не використали, втрачається. Він не переноситься на наступний день, бо щоранку для вас відкривається новий рахунок, а щоночі все невикористане згорає.
Тож потрібно використовувати з користю кожну хвилину свого часу.
Час — це ще більша цінність, ніж гроші. Нам потрібно щонайшвидше це зрозуміти. Навчившись берегти свій час, ви навчитеся робити більше, ніж ви встигаєте й станете успішною людиною.
«Тайм-менеджмент — це мистецтво управління не тільки своїм часом, але й життям у цілому» (Браян Трейсі).
· Слухання й обговорення вірша «Пізній візит»
Зайчик цілий день чекав
На появу їжака.
Той пообіцяв: «Заскочу!» —
Аж приходить серед ночі…
— Ти пробач, що так спізнився
Цілий день я провозився!
— Що ж ти, їжачку, робив?
— Я… маринував гриби!
— Ет, гриби маринував,
Значить, час не марнував…
Я ж у ліс не міг піти,
Бо чекав, що прийдеш ти!
Б. Бойко
— Як провів свій час зайчик?
— А їжачок?
— Хто з них уміє по-справжньому поважати свій час?
— Чи поважає їжачок чужий час?
· Фантастичні перетворення
— Уявіть, що ви — Чарівник, який може зупиняти час. Ваші дії?
3. Групове заняття
· Гра-змагання. Робота в парах
Перед дітьми — пісковий годинник, на парті — три кольорові олівці.
Завдання: протягом хвилини розфарбувати квіточки так, щоб кожна наступна квітка була іншого кольору.
— Хто впорався із завданням?
— Скільки квіточок намалювали?
— Чи важко було порозумітися?
· Робота в групах
— Поясніть прислів’я.
1-ша група. Бережи час — його за гроші не купиш.
2-га група. Час — не кінь: його не підженеш і не зупиниш.
3-тя група. Згаяного часу і конем не доженеш.
4. Теми для щоденника вражень
□ Що я знаю про тайм-менеджмент?
□ Я намагаюсь не гаяти час.
□ Розпорядок дня у моїй родині.
ДЕНЬ 3. «ЖАБА НА СНІДАНОК», АБО ЯК УСЕ ВСТИГАТИ?
1. Вітання
· Вправа «Я — сонце»
— Діти, привітаймося із сонячними промінцями та перетворімося на маленькі сонечка.
Я — маленьке сонце. Я прокидаюся. Я умиваюся. Я розчісую свої промінці й піднімаюся вільно, урочисто.
Я — велика Куля. У мене є багато тепла й світла.
Я — велике Сонце. Я дарую своє тепло всім: небу, хмаркам, річці, полям, тваринам, людям. Я посміхаюся від щастя дарувати тепло.
— Діти, який у вас став настрій?
— Пропоную з таким настроєм провести цей шкільний день та отримати задоволення від власних успіхів.
2. Обмін інформацією. Тема дня «“Жаба на сніданок”, або Як усе встигати?»
— Діти, чи є у вас справи, що вам не дуже хочеться робити? Назвіть їх.
— Існує вислів: «З’їж свою жабу на сніданок». Звісно, не потрібно купувати живих жаб і розводити їх, щоб зранку по одній ковтати. Насправді, це означає: якщо ти хочеш чогось досягти, найважливіші завдання роби спочатку, тоді решта справ будуть значно легшими. У списку невідкладних завдань у вас напевно приховано чимало таких «жаб». Однак, з певних причин часто ви відкладаєте їх на потім. Саме час розібратися з усіма цими справами. Щойно ви навчитеся це робити, то виявите, що стали успішною людиною.
· Гра «Поділися своєю “жабою”»
На дошці прикріплено тарілку. У кожного учня на парті — вирізана з паперу маленька жабка. Діти прикріплюють свою жабку та розповідають про важливу справу, що їм необхідно зробити сьогодні.
— Успішні люди вміють розв’язувати найважливіші завдання, не відволікаючись на сторонні заняття.
— Що вас може відволікти від виконання вашої справи? (Телевізор, комп’ютер, друзі, іграшки, лінощі…)
— Чи можна цьому зарадити? Як?
· Гра «Рука до руки»
Для гри потрібна непарна кількість дітей. Учитель вимовляє: «Рука до руки! Усі міняються місцями!». І всі учасники гри, зокрема вчитель, повинні знайти собі пару, торкнутися з партнером руками. Той, хто залишився без пари, стає ведучим. Рекомендується віддавати оригінальні команди, наприклад: «Мізинець до мізинця», «Вухо до вуха», «П’ята до п’яти» та ін.
3. Групове заняття
· Гра-змагання
Кожна група отримує розрізаний малюнок діяльності дитини (сидить за партою, грається на вулиці, лежить у ліжку тощо), що потрібно скласти протягом 1 хв. Учитель наголошує на необхідності виконати завдання в цей проміжок часу.
— Чи легко було впоратися із завданням?
— Чи достатньо було часу? Що заважало?
4. Теми для щоденника вражень
□ Для мене найважче…
□ Щоб усе встигати, я буду…
□ Моя улюблена справа.
ДЕНЬ 4. ЧИ ВСЕ Я ЗНАЮ ПРО ГОДИННИК?
1. Вітання
· Гра «Привіт, усі!»
Завдання: налагодити доброзичливі стосунки між учасниками гри.
Кожен повинен за певний час (1-3 хв, або поки грає музика) встигнути привітатися за руку з максимальною кількістю дітей. Увагу дітей звертають на те, що руку потрібно тиснути доброзичливо, дивлячись людині в очі, та називати своє ім’я. Завершивши вправу, вчитель запитує: «Хто привітався більше, ніж із 10 дітьми? А більше, ніж із 20?». Визначають кілька переможців.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Чи все я знаю про годинник?»
— Відгадайте загадки.
● Я ніколи не сиджу,
А ходжу, ходжу, ходжу.
І хоч з місця не зійду —
Все про час вам докладу. (Годинник.)
● Ніг не маю, а ходжу,
Рота не маю, а скажу,
Коли обідати, коли спати,
Коли роботу починати. (Годинник.)
— Так, діти, це годинник. Ось подивіться, який гарний казковий годинник завітав до нас! Послухайте, яку цікаву історію він розкаже.
Було це давно. У Місті хвилинок, на Секундовій вулиці жив собі хлопчик Василько. Одного разу його батьки поїхали у відпустку, а Василькові доручили відповідальну справу.
У маленькій кімнаті, де працював батько Василька, висів найголовніший годинник у світі. Він весело цокав — відлічував час. Минали години, хвилини — і на довгому ланцюжку, що висувався із середини годинника, опустилася гирка. За добу вона опускалась так низько, що годинник зупинився б, якби ніхто не підтягнув її угору.
— Ось тобі ключ, Васильку,— сказав батько,— щоранку приходь сюди і підтягуй. Якщо забудеш, станеться біда.
— Яка? — злякався Василько.
— Зупиниться час.
Василько аж завмер — так здивувався.
Щодня він сумлінно виконував завдання батька. Але одного разу Василько забув підтягнути гирку. Головний годинник зупинився, а потім за ним зупинився і другий, а потім — усі годинники у світі (і великі, і малі.)
Що ж тут сталося?!
Але не хвилюйтеся. Батько Василька, відчуваючи біду, відразу повернувся до Міста хвилинок. Він завів годинник, що знову почав рахувати час.
— Навіщо люди використовують годинник?
— Отже, годинник допомагає нам берегти час. Але знайомий нам годинник із циферблатом та стрілками існував не завжди. У давні часи його просто ще не винайшли. Але й тоді люди чудово розуміли, що час потребує дбайливого рахунку. Їм у пригоді ставали інші годинники — іноді не такі точні, як сучасні, але цілком придатні для використання. (Слайд-шоу: годинник-півень, сонячний годинник, водяний годинник, пісковий годинник, вогняний годинник, квітковий годинник.)
— Чи знаєте ви, що у кожної живої істоти, зокрема у людини, є свій внутрішній годинник? Це біологічний годинник.
Люди, тварини та рослини можуть «відчувати час» за допомогою біологічного годинника. Він без циферблата, його подарувала нам природа. Птахи здійснюють сезонні перельоти. Вирушаючи за десятки тисяч кілометрів від рідних місць, вони завжди вчасно повертаються додому. Увечері комахи повертаються до місць розселення. У певний час дня квіти розтуляють пелюстки, посилюється їхній запах. Навесні мешканці лісу пробуджуються від зимової сплячки.
Завдяки винятковій точності наш внутрішній годинник пристосовує наш організм до різних фаз доби — ранку, дня, вечора і ночі. Цей годинник регулює такі важливі функції, як поведінка, сон, температура тіла та інше.
У стародавні часи, коли одні люди прокидалися рано, щоб полювати, інші ночами вартували племена від небезпеки, відбувся поділ на три типи. Це жайворонки, сови і голуби.
Як правило, «жайворонки» рано прокидаються, у них багато сил, вони бадьорі, багато встигають зробити, але рано лягають спати. «Сови» люблять поспати довше, адже пізно засинають уночі. Вони активні в другій половині дня, їм легко не спати ввечері, але вранці для них важко прокидатися. А «голуби» — це люди, які можуть легко заснути ввечері — рано чи пізно, а також рано прокинутися. Вони активні протягом усього дня.
3. Групове заняття
· Гра «Східний базар»
Кожен учень отримує 4 папірці. На кожному пише своє ім’я, згортає його текстом усередину кілька разів, щоб не було видно написаного тексту. Підготовлені записки складають на стіл у купку та перемішують. Після цього всі вирушають на «східний базар». Кожен по черзі підходить до купки, витягує 4 папірці. Протягом наступних 5 хв, шляхом обміну, діти повинні знайти і повернути собі всі чотири аркуші паперу зі своїм ім’ям. Перших двох «покупців», яким удасться найшвидше придбати дорогий товар, уважають переможцями.
4. Теми для щоденника вражень
□ Я скрізь устигаю.
□ Найкращі хвилини мого життя.
□ Мій омріяний годинник.