Мультфільм “Уроки тітоньки Сови. Уроки обережності на дорозі 11хв55с”
Тиждень 1. Я – ШКОЛЯР
Мета: формувати уявлення учнів про школу як Країну знань; ознайомити дітей із призначенням шкільних приміщень, правилами поведінки в них; обговорити з дітьми, як вибрати безпечну дорогу до (зі) школи; розвивати спостережливість, бережливе й уважне ставлення до свого здоров’я, уміння робити правильний вибір; виховувати звичку дотримувати правил безпечного руху дорогою до (зі) школи; учити учнів поважати вчителів та одне одного; розвивати віру у свої здібності; виховувати дружні стосунки й повагу до старших.
ДЕНЬ 1. ЩО Я ОЧІКУЮ ВІД ШКІЛЬНОГО ЖИТТЯ?
1. Знайомство
— Вітаю вас! Діти, сьогодні ви стали першокласниками. Завдяки нашій школі ви щодня дізнаватиметеся багато нового й цікавого. Тут ви зустрінете багато друзів, отримаєте відповіді на різні запитання. Подивіться довкола, як багато дітей у класі. Можливо, ви ще не всі одне одного знаєте. А спілкуватися з людиною, якщо ти не знаєш її імені, дуже важко. Ми разом навчатимемося, тому нам потрібно знати всіх дітей у класі. Отже, познайомимося.
— Я ваш учитель. Мене звати…
Коли я скажу: «Три-чотири!» — кожен вигукне своє ім’я. (Діти вигукують імена.)
— Ой-ой-ой! Ніби голосно кричали, а я жодного імені не розчула. А ви?
Нумо спробуємо інакше. Якщо не вийшло голосно, скажемо свої імена пошепки. (Діти шепочуть.)
— Знову щось не те… Ніхто не кричав, а все одно нічого незрозуміло. А ви багато імен почули? Теж ні?
Напевно, справа в тому, що всі говорять водночас. Разом добре працювати, весело гратися, співати пісень, а ось відповідати — не можна. Коли відразу всі говорять, то нічого незрозуміло. Отже, спробуймо називати свої імена по черзі.
· Введення правила класу
Буду гарним слухачем.
— У мене в руках — повітряні кульки з вашими іменами. Кожен із вас, почувши своє ім’я, виходить на середину кола, щоб відрекомендуватися.
□ Хлопчики, підніміть кульки!
□ Дівчатка, підніміть кульки!
□ Підніміть кульки ті, хто сьогодні вмивався!
□ Підніміть ті, кому подобається сьогоднішня погода!
□ Підніміть кульки всі ті, хто полюбляє цукерки!
□ Підніміть кульки всі ті, хто хоче навчатися в школі!
□ Підніміть кульки ті, хто любить слухати й співати пісні!
Слухання пісні «Вчать у школі».
2. Обмін інформацією. Тема дня «Що я очікую від шкільного життя?»
— Школа — це місце, де дітей навчають читати, писати, рахувати, малювати, спілкуватися. Дуже-дуже давно, коли тільки з’явилися школи, дітей навчали інакше. Хлопчики пізнавали мистецтво полювання й ведення війни, вчилися майструвати, а дівчатка повинні були навчитися прясти, шити одяг, готувати їжу. Багато чого змінилося з тих часів.
— Як ви вважаєте, навіщо діти йдуть до школи?
— Чого б ви хотіли навчитися в школі?
· Вправа «Обери позицію»
Я хочу ходити до школи, де:
□ малюють;
□ граються;
□ читають і пишуть;
□ рахують і розв’язують задачі;
□ у мене своя думка.
· Гра «Хто чого хоче навчитися у школі»
Мета: підвищувати мотиваційну готовність дітей до школи, розвивати довільну сферу, вербальне мислення.
— Зараз ми вивчимо три жести. Утворіть коло.
Вказівний палець будь-якої руки витягнути (справа наліво або навпаки): «І я теж так уважаю. Згоден».
Вказівні пальчики схрестити: «Я іншої думки. Не згоден».
Вказівний пальчик — до чола або скроні: «Я подумаю. Я ще не знаю».
Ведучий починає гру: «Я — маленьке кошеня. Я прийшло до школи, щоб навчитися кусатися (писати, танцювати, дряпатися, читати, в’язати, бігати і стрибати, як спортсмен, навчитися битися, дружити). А ви?». (Діти відповідають одним із трьох жестів. «Кошеням» діти стають по черзі).
· Гра «Будуємо школу»
— Збудуймо нашу школу! Для цього маємо цеглинки. Кожна цеглинка означає дію, що ми будемо виконувати. І ви мені допоможете вибрати необхідні у школі.
На дошці цеглинки зі словами:
Співати | Вередувати | Рахувати |
Читати | Сердитися | Ображати |
Крутитися | Гратися | Фантазувати |
Мислити | Радіти | Спілкуватися |
Дружити | Допомагати | Поважати |
3. Теми для щоденника вражень
□ Школа, що мені подобається.
□ Мені сподобалося (не сподобалося) в школі…
□ Мій перший день у школі.
День 2. ХТО Я? ХТО МОЇ ОДНОКЛАСНИКИ?
1. Вітання
· Привітання
Діти утворюють коло.
— Доброго ранку, діти! Я рада вас бачити. Із яким настроєм ви прийшли сьогодні до школи? Покажіть.
— А тепер я всім пропоную ласкаво привітати одне одного хором, називаючи ім’я. Почнемо ліворуч від мене за годинниковою стрілкою:
«Доброго ранку, Максимку!»
«Доброго ранку, …»
«Доброго ранку, наш клас!»
«Доброго ранку всім нам!»
2. Обмін інформацією. Тема дня «Хто я? Хто мої однокласники?»
· Робота в парах. Вправа «Розкажи про себе»
□ У дитячому садку я цікавився(лася) …, а тепер…
□ У мене добре виходить…
□ У дитсадку я хотів(ла) стати…, а тепер…
□ Я вже вмію…
· Гра «Поміняйтеся місцями ті, у кого…»
Учитель пропонує помінятися місцями дітям, у яких:
□ є старший брат;
□ є молодша сестричка;
□ є молодший брат;
□ є старша сестра;
□ є домашня тваринка;
□ день народження влітку (взимку, восени, навесні).
3. Групове заняття
· Робота в групах. Вправа «Найкращий першокласник»
— Ясного вересневого ранку звірята прийшли до лісової школи. На вулиці світило яскраве сонечко, вітерець грався золотими осінніми листочками. Дзвінок ще не пролунав, тому звірята сиділи за своїми партами і розмовляли. Їм дуже подобалося ходити до школи. Кожен із них хотів стати найкращим першокласником.
— Спробуймо допомогти звірятам! Кожна група отримає малюнок тваринки. Ви маєте довести, чому саме ваш першокласник — найкращий.
4. Теми для щоденника вражень
□ Мені подобається разом…
□ Я у колі однокласників.
□ Мої однокласники.
День 3. ЯК МЕНІ БЕЗПЕЧНО ДІСТАТИСЯ ШКОЛИ Й ПОВЕРНУТИСЯ ДОДОМУ?
1. Вітання
· Гра «М’ячик-світлофор»
Мета: повторити основні правила пішоходів; сприяти розвитку навичок поведінки на дорозі.
Правила гри: ведучий кидає м’яч, називаючи кольори сигналу світлофора: «Зелений», «Червоний», «Жовтий». Діти ловлять м’яч, називають своє ім’я і, відповідно до зазначеного кольору, відповідають: «Я стою», «Я іду», «Я чекаю».
2. Обмін інформацією. Тема дня «Як мені безпечно дістатися школи й повернутися додому?»
Найкраща у світі — дорога до школи,
Бо ти у дитинстві простуєш по ній.
Її не забудеш ніколи-ніколи,
Вона, наче сонце, у долі твоїй.
Вона тебе кличе, як сонечко встане,
І співом пташиним вітає тебе,
І радістю щиро на тебе погляне,
Там небо всміхнеться тобі голубе.
— Діти, у нашому місті багато вулиць і маленьких провулків. Ними рухається безліч машин, автобусів. Ідуть люди. Ніхто нікому не заважає. Це тому, що всі знають чіткі правила для водіїв і пішоходів. Дотримання правил дорожнього руху необхідне. Не знаючи, як і де перейти вулицю, ви можете потрапити в біду. Щоб із вами не трапилося нещастя, правила дорожнього руху необхідно вивчати і виконувати.
— Де слід переходити вулицю?
— Як потрібно переходити дорогу?
— Які дорожні знаки ви знаєте? (За опорною таблицею.)
— Яке значення має світлофор на дорогах?
— До чого може призвести порушення правил дорожнього руху?
— Про що потрібно пам’ятати, щоб убезпечити себе?
□ Йдучи до школи, чи повертаючись додому, йдіть із друзями або дорослими. Це, по-перше, цікавіше, є з ким поспілкуватись, а, по-друге, безпечніше, бо гуртом завжди легше.
□ Ходіть такими стежками та дорогами, де є люди, бо зустрівши людину чи тварину, яка становить небезпеку, за вас нікому буде заступитися. Ви опинитися з бідою віч-на-віч.
□ У гурті легше уникнути нападу безхатніх тварин, вони теж, як правило, на групу людей не нападають.
· Гра «Моя вулиця»
— Кожна людина має житло, живе на певній вулиці.
А як називається вулиця, на якій мешкаєте ви?
— Уявімо, що наш клас — це місто з вулицями, на яких ви живете. (У класі визначені місця для кожної вулиці.)
— Я називатиму вулицю, а всі, хто живе на ній, мають зібратися разом у визначеному місці.
— Як називаються люди, які живуть на одній вулиці, близько один від одного? (Сусіди.)
— На якій вулиці живе найбільше дітей? Порахуйте їх.
— А на якій вулиці живе найменше дітей?
— Порадьтеся і розкажіть, які перешкоди можуть зустрітися на вашому шляху до школи і назад.
· Перегляд мультфільму «Неслуха на прогулянці»
— Найкращий спосіб зберегти своє життя на дорозі — дотримувати правил дорожнього руху.
3. Групове заняття
— Світлофорові дуже сподобався наш клас. Він вирішив подарувати вам свої фотографії. Тільки вони чорно-білі, а ми зараз зробимо їх кольоровими завдяки кружечкам. Будьте дуже уважними й розташуйте кольорові кружечки у правильному порядку.
(Підказка в розташуванні порядку кольорів — на дошці.) (Учитель роздає заготовки світлофора, на які діти вклеюють відповідні кружечки.)
4. Теми для щоденника вражень
□ Ідучи додому, я…
□ Я знаю такі дорожні знаки…
□ Моя дорога додому.
День 4. ЩО ПОКЛАСТИ У ШКІЛЬНИЙ ПОРТФЕЛЬ?
1. Вітання
Діти — в колі. Учитель пропонує привітатися віршем. (Інсценізація вірша.)
Я всміхаюсь сонечку:
— Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь квіточці:
— Хай вона росте!
Я всміхаюсь дощику:
— Лийся, мов з відра!
Усміхаюсь людям,
Зичу їм добра!
2. Обмін інформацією. Тема дня «Що покласти у шкільний портфель?»
· Складання казки за асоціативними малюнками
— Жив-був портфелик. (Малюнок портфелика.) Він був схожий на маленький будиночок. Мабуть, саме тому в ньому оселилися…
— Як ви вважаєте, хто оселився у портфелику?
— Усі вони були новенькими, красивими і дуже пишалися собою. Кожен із них уважав, що він найпотрібніший.
— А як уважаєте ви, без кого з них не можна обійтися у школі?
— А чи всі ви знаєте, як потрібно збирати портфель до школи?
3. Групове заняття
· Тренувально-практична вправа «Як правильно зібрати портфель»
Мета: закріпити знання дітей про те, що повинно лежати в портфелі; розвивати мислення, виховувати охайність.
Завдання. У кожної групи є свій портфелик і предмети. Потрібно швидко й охайно зібратися до школи. (Яблуко, Буквар, зошит, ручка, машинка, лялька, настільна гра, фарби, указка, розмальовка, м’яч.)
— Молодці! Ви вже знаєте, як потрібно збиратися до школи. Увечері завжди перевіряйте, чи все на місці у ваших портфелях, чи в порядку ваше шкільне приладдя, дістаньте речі, що вам на уроках не знадобляться.
· Введення правила класу
Буду організованим.
· Вправа «Подарунок»
Мета: налагодити доброзичливі взаємини з оточуючими; формувати навички рефлексії.
ХІД ВПРАВИ
Усі учасники по колу висловлюються: «Що я хотів би подарувати тому, хто поруч, для того, аби він охоче ходив до школи». Називають те, що, на думку мовця, могло б по-справжньому потішити людину. Це може бути предмет, риса характеру, настрій. Подарунок може бути й незвичайним.
4. Теми для щоденника вражень
□ Мій друг Портфелик.
□ Мої помічники у школі.
□ Хто живе в моєму портфелику?
За матеріалами сайту http://low-school.ucoz.net/