ДЕНЬ 4. ПРО ЩО РОЗПОВІСТЬ ЧЕРВОНА КНИГА?
- Вітання
Добрий ранок, добрий ранок! В добрий день переросте, Добрий сонячний світанок Добрих приведе гостей.
Вправа «Посміхнутися, як…»
f Кіт на сонці.
f Хитра лисичка. f Радісна дитина.
- Обмін інформацією. Тема дня «Про що розповість Червона книга?»
Літній ранок. Червнева пора. Вже достигли солодкі суниці. То ж заповнила ліс дітвора, І дорослі прийшли, як годиться. Ніби мамонтів стадо пройшло, Або кінна ворожа навала — Все що квітло, буяло, росло, Полягло, почорніло, прив’яло. Та мовчить зачудований ліс, Лиш засмучено тихо зітхає, Без докірливих слів, та без сліз Своїм виглядом він промовляє: «Якщо хочеш сюди ще прийти, Щоб суниць чи грибів назбирати, То навчися мене берегти, І красу мою вмій шанувати!»
Б. Завірюха
— Про що розповідає автор у вірші?
— Що сталося у лісі?
— До чого закликає ліс?
— Я хочу ознайомити вас ще з однією книгою про природу — Червоною книгою України. (Демонстрування книги.)
— Якого кольору обкладинка у цієї книги?
— Що вам нагадує червоний колір? (Знаки небезпеки, кров).
— Що роблять люди у разі небезпеки? (Плачуть, кричать, благають про допомогу.)
— Як ви вважаєте, чому обкладинка цієї книги повністю червона? (У ній ідеться про тих, хто благає про допомогу.)
— Дійсно, у Червоній книзі України розміщено ті рослини і тварини нашої країни, яким необхідна допомога. Як ви вважаєте, про що вони можуть благати людей? (Міркування дітей.)
— Ми вже говорили про те, що все живе вміє говорити тільки з тим, хто хоче його почути. Люди, які турбуються про природу України, чують безмовні крики тих рослин, тварин, комах, птахів, яких майже не залишилося у природі, які почали зникати. Вони намагаються їх урятувати і заносять їхні назви до Червоної книги. А Червоною книгу назвали тому, що червоний колір подає всім сигнал небезпеки: «Увага! Не чіпати! Берегти!».
Учитель гортає книгу і звертає увагу дітей на те, що сторінки у ній різнокольорові.
На червоних сторінках книги зображено тварин і рослини, які опинилися під загрозою повного зникнення. На жовтих — ті, які тільки-но починають зникати. На білих сторінках — розповіді про тварин і рослини, які назавжди зникли з лиця Землі, їх ніколи вже не буде. На сірих сторінках — маловивчені, такі, які рідко зустрічаються. А на зелених зображені тварини, які були врятовані людиною, тепер їм не загрожує небезпека зникнення. На жаль, таких сторінок дуже мало.
«Хвилинка роздумів»
— Чи звертають люди увагу на рослини, тварин, які зникають? Чому так відбувається?
Фантастичні гіпотези
— Що відбудеться, якщо зникнуть квіти, комахи, птахи, загинуть дерева, тварини?
В Червону книгу ми занесли Світ неповторний та чудесний, Що поступово вимирає,
Давно рятунку в нас благає. Ми всі — господарі природи, Тож збережімо її вроду!
f Якщо ти не збираєш великих букетів,— сплесни у долоні над головою.Гра «Як зберегти природу?»
f Якщо ти ніколи не залишаєш сміття у лісі, на березі річки,— тупни ногою.
f Якщо ти хочеш більше знати про природу навколо тебе,— підніми руку.
f Якщо ти підібрав безхатнє кошеня, собачку, або допоміг іншим чином якійсь тварині,— простягни руку вперед.
f Якщо ти переконаний, що кожній людині необхідно піклуватися про природу, все живе,— простягни руки своїм сусідам, візьми їх за руки.
— Закликаю ось так, як ви дружно взялися за руки, бути єдиними у прагненні зберегти нашу природу!
- Групове заняття
Дидактична гра «Екологічний світлофор»
Учитель наводить приклад певної ситуації екологічного характеру, а діти світлофорчиками показують «так» (зелений колір) або «ні» (червоний колір).
f Метеликів можна ловити і гратися з ними.
f З пролісків і конвалії можна робити гарні букети.
f На річці можна нарвати білого латаття.
f Сон-траву рвати не можна, адже ця квітка занесена до Червоної книги України.
f Жука-оленя не можна ловити — він занесений до Червоної книги України.
f Мурашник не можна руйнувати, його слід обходити.
Вправа «Червоний клубочок»
Діти передають одне одному клубочок червоних ниток, розмотуючи його, промовляють, що найбільше їм запам’яталось. Наприкінці вправи весь клас обмотаний червоною ниткою. Учитель відрізає кожному учневі шматочок нитки, промовляючи: «Нехай ця ниточка, що символізує Червону книгу, нагадує вам про нашу розмову».
- Теми для Щоденника вражень
f Червона книга України.
f Якщо дозволити рослинам і тваринам зникати, то…
f Охороняти означає…
f Як я можу зберегти природу?