4-й МІСЯЦЬ. СПІЛЬНОТА
Мета: досліджувати (на прикладі родини й однолітків) неповторність кожної людини, беручи до уваги зовнішність, поведінку, уподобання, характер; установлювати, що попри неповторність кожного всі ми рівні; аналізувати свою поведінку, уподобання, виділяючи риси, якими вирізняється з-поміж інших, що надають кожному з нас неповторності; створити умови для формування в учнів уявлення про світосприйняття, ідентичність, риси характеру, його особливості; формувати поняття про суспільство, людину як частину природи; сприяти формуванню вмінь пізнавати себе, свій внутрішній світ.
ТИЖДЕНЬ 1
9 ДЕНЬ 1. ЩО МОЖЕ ОБ’ЄДНАТИ СПІЛЬНОТУ?
- Вітання
— Яку людину називають увічливою?
— Чи важливо вітатися одне з одним?
Вправа «Привітай усіх»
Учні утворюють коло, за командою вчителя починають хаотично рухатися по колу, вітаючись з усіма учнями у різні способи.
- Обмін інформацією. Тема дня «Що може об’єднати спільноту?»
Вправа «Рулет»
Учні вишикувані у колоні по одному, в лівій руці у кожного — протягнутий уздовж групи тонкий канат. Завдання учасників: щільно «скрутитися» за годинниковою стрілкою в «рулет», після чого вчитель обв’язує групу кінцем, який залишився на рівні поясу. У такому стані учні можуть переміщатися приміщенням за траєкторією, заданою вчителем. У процесі переміщення кожен з учасників розповідає три цікаві факти про себе, а після завершення вправи інші учасники згадують ці факти.
— Чи знаєте ви, що означає слово «спільнота»?
— Знайдіть значення цього слова у тлумачному словнику.
— Що, на вашу думку, може об’єднувати людей у спільноту?
Вправа «Подібність і відмінність»
— Люди спілкуються, бо вони схожі або відмінні одне від одного. Знайдімо відмінності та схожість одне з одним. Кожен з вас повинен вимовити фазу, звертаючись до сусіда праворуч: «Ми з тобою схожі тим що… але, на відміну від тебе, я…» (називає будь-яку ознаку «відмінності»). Наприклад: «Ми з тобою схожі тим, що любимо тварин, а особливо кішок, але, на відміну від тебе, я люблю їсти пломбір із солоним огірком».
- Групове заняття
Вправа «Визнач спільноту»
Завдання: зафарбувати прямокутники, на яких написано назви спільнот, до яких належите.
— Обговоріть у групі та презентуйте свою роботу. За потреби зробіть доповнення: сім’я, громадяни, спортсмени, друзі, сопілкарі, школярі, мешканці села, мешканці міста.
— Чи можна належати одразу до кількох спільнот?
Створення спільного колажу «Знаємо — Хочемо дізнатися» на тему: «Що може об’єднати спільноту?»
- Теми для Щоденника вражень
f Мені подобається разом…
f На мою думку, клас — це спільнота, тому що…
f Я вмію (не вмію) бути ввічливим(ою) в спільноті…