12 тиждень. Вода за матеріалами сайту http://low-school.ucoz.net/
Стенд Ранкові зустрічі Зимовий
Тиждень 12. ПРИГОДИ КРАПЛИНКИ
Мета: поглиблювати знання дітей про одну з найпоширеніших речовин у природі — воду, про різні стани води; формувати уявлення дітей про роль та цінність води для всього живого; дати поняття про місцезнаходження води в природі на основі пошуково-дослідницької діяльності; розвивати спостережливість, уміння висувати гіпотези і робити висновки з результатів спостережень; виховувати допитливість, дбайливе ставлення до води.
День 1. ДЕ Є ВОДА В ПРИРОДІ?
1. Вітання
— Погляньте у віконечко! Хто дивиться на вас і на мене?
· Гра «Сонечко»
— Пограймо в гру! Подивіться уважно на своїх друзів, посміхніться їм. Хто на вашу думку, зміг би виконати роль сонечка? Це має бути така дитина, від якої всім стає тепло й приємно. На сонечко ми надягнемо віночок із промінцями. Воно може до когось доторкнутися, комусь посміхнутися або просто поглянути. Ми будемо йти по колу, а сонечко — обертатися навколо себе. Відчуйте, як приємно, коли тебе зігріває сонечко!
— Потанцюймо з нашим сонечком під веселу музику!
Звучить музика, діти разом з учителем виконують танцювальні
рухи.
Сонце, сонце, сонечко,
Золоте проміння.
Не світи в віконечко, в оченята милі.
Знову ранок настає, нічку проводжає.
Сонце, сонечко моє,
Я тебе кохаю.
— Покажіть настрій, у якому перебуваєте зараз.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Де є вода в природі?»
Перегляд фрагмента мультфільму «Капітошка».
— До нас завітав герой із мультфільму. Ви впізнали, хто це?
— Діти, з чого утворився наш герой?
— А чи знаєте ви, що краплинка води володіє мистецтвом перетворення? Вона, як справжня чаклунка, може змінюватися: то швидко біжить у потічку, то падає на землю, виблискуючи холодними витинанками-крижинками, то піднімається у повітря у вигляді пари. Сьогодні вона плаче дощем, а на завтра скресла могутньою кригою. Змінився настрій — вкрила землю рясним туманом. Така маленька й така необхідна для всього живого. Хто ж ця чарівниця?
— Як потрібно ставитися до води?
· Слухання й обговорення оповідання «Де береться краплинка?»
Бігала Оленка по льоду. Падали сніжинки. Ніби плавали в повітрі. Одна сіла на рукав. Дивиться Оленка на пухнасту сніжинку. Шестикутна зірочка, така красива, блискуча. Ніби казковий майстер вирізьбив її зі сріблястої платівочки. Наблизилась Оленка до сніжинки. Дивиться, милується нею. І бачить диво: сніжинка стала краплиною води.
В. Сухомлинський
Запитання до дітей:
— Яке диво могла побачити Оленка? (Сніжинка стала краплинкою води.)
— Де ж поділась сніжинка?
— А на що може перетворитися краплинка зимою? (На сніг, лід, бурульку, іній, крупу.)
· Гра «Де сховалась краплина?»
Учитель називає слова (бурулька, град, папір, струмок, книга, замет, будинок, чай тощо). Якщо поняття пов’язане з водою, діти плескають у долоньки, якщо ні — розводять ручки в сторони.
— Як ви гадаєте, де, в яких місцях, ми можемо зустріти нашу краплинку? (Море, річка, озеро, струм, калюжа.)
— Діти, а де в нашому класі може сховатися краплинка? Роздивіться уважно.
3. Групове заняття
· Фантастичні гіпотези
— Уявіть, що ви — краплинка. Куди ви помандруєте? У вигляді кого?
Наприклад: «Я — пухнастий, м’який сніжок, поспішаю на зустріч із дітьми нашого класу, хочу покатати їх на санчатах і подарувати гарний настрій», «Я — швидка річка, мчу вперед кораблі, перевожу важливі вантажі».
· Броунівський рух
Діти рухаються класом, шукають потрібні картки.
1-ша група. Кому необхідна вода? (Рослини, тварини.)
2-га група. Хто не потребує води? (Нежива природа.)
3-тя група. Де вода може зашкодити? (Речам, створеним руками людини: книжкам, зошитам, килимам, меблям.)
4. Теми для щоденника вражень
□ Я знаю, де сховалася вода.
□ Мені було цікаво…
□ Я люблю (не люблю) дощ.
День 2. ЯКОЮ БУВАЄ ВОДА В ПРИРОДІ? ЯК ВОНА МАНДРУЄ?
1. Вітання
· Гра «Маска»
— Візьміть люстерка, подивіться на своє обличчя, відтворіть свій настрій.
— Я бачу настрій кожного із вас. Але для того, щоб у всіх дітей був гарний настрій, потрібно… (посміхнутися, торкнутися носика, щічки, полоскотати, …).
— А тепер покажіть свій настрій!
2. Обмін інформацією. Тема дня «Якою буває вода в природі? Як вона мандрує?»
— Відгадайте загадку.
Мене п’ють, мене ллють, усім потрібна я. Хто я така?
· Проблемне питання
— Звідки береться вода?
— А можливо, це краплинка роси з твору В. О. Сухомлинського?
· Слухання й обговорення казки «Краплинка роси»
Рано-вранці на квіточці троянди прокинулась Краплинка роси.
«Як я тут опинилась? — думає Краплинка.— Увечері я була високо в небі!»
І захотілось їй знову в небо.
Пригріло Сонечко. Випарувалась Краплинка, піднялась високо-високо в небо, до самого Сонечка. А там тисячі інших краплинок. Зібрались усі в одну чорну хмару й затулили Сонечко.
— Чого це ви заховали мене від людей? — розгнівалось Сонечко та послало на хмару вогняну стрілу. Вдарила вогняна стріла, загримів грім. Злякалась чорна хмара й розійшлась. Пішов дощ. Упала Краплинка на землю.
— Дякую тобі, Краплинко,— промовила Земля.— Я так скучила за тобою.
— За що Земля подякувала Краплинці?
— Яке добро зробила Краплинка?
— Як Краплинка опинилася на квіточці? Розкажіть, яку подорож вона здійснила.
· Цікаво знати!
□ Якщо всю воду Землі можна було рівномірним шаром розподілити на всій планеті, утворився б Світовий океан завглибшки 4 км.
□ У Чорному морі на глибині 200 м тварини та рослини жити не можуть, бо у воді розчинено багато шкідливих сполук.
□ Сніжинки виникають завдяки водяній парі. На значній висоті, де панує сильний холод, із неї утворюються крихітні крижинки-кристалики. Шестикутні кристалики весь час ростуть, збільшуються і, нарешті, стають дивовижними зірочками. Сніжинки дуже повільно опускаються, вони злипаються і падають на землю у вигляді лапатого снігу.
· Гра «Який стан води?»
— Вода — справжня чарівниця. Вона вміє перетворюватися та змінюватися. Відгадаймо, на що?
1. У вогні не горить,
У воді не тоне. (Лід — твердий.)
2. І не борошно, а білий,
І не вата, а м’який,
І, як дзеркало, блискучий,
Покриває гори-кручі,
Застеляє землю вкрай,
Щоб був гарний урожай,
Що це буде? Відгадай! (Сніг — твердий.)
3. З високості, мов сльозинки,
Линуть вниз дрібні краплинки,
З льоту, навкіс, напрямки
Дзвінко б’ються об шибки.
Об’єднавшись у струмочки,
Заливають всі куточки.
Їх багато, не злічити.
Як краплинки звуться, діти? (Дощ — рідкий.)
4. Влітку з неба, мов зернинки,
Впали білі горошинки. (Град — твердий.)
5. Снігуронька дихне, мереживо ясне
Простелить по землі, повісить на гіллі.
А сонечко погляне —
Мереживо й розтане. (Іній — газоподібний.)
Примітка. За необхідності слід пояснити дітям, що іній — це пара, що під час замерзання перетворюється на дрібні кристалики.
— Щоб вам було зрозуміло, як вода переходить у різні стани, пограймось. (Учитель називає воду в різних станах. Діти зображують різні стани, тримаючись за руки: твердий стан — міцно тримаючись за руки; рідкий стан — торкаючись ліктями; газоподібний — руки вільні.)
3. Групове заняття
· Гра «Добрий дощик»
Діти утворюють коло. Усі вони — добрі краплинки.
Ось безліч дрібненьких краплинок:
Із дощів та струмочків, з туману й росинок…
Фантазії трохи проявлять малята —
Зуміють також всі краплинками стати.
У середині кола стоїть «мама-хмаринка». У «мами-хмаринки» — склянка з чарівною «водою доброти». Звучить весела музика. Усі «краплинки» танцюють та кружляють навколо «мами-хмаринки». Коли музика стихає, всі «краплинки» зупиняються, а «хмаринка- мама» по черзі бризкає водою зі склянки на кожного в колі й запитує у «краплинок», кому вони допомогли. Кожна «краплинка» має придумати відповідь.
(Відповіді: «Я побачила квіточку, яка зів’яла від спеки, і напоїла її»; «Я побачила на дорозі брудну автівку й помила її»; «Я розвеселила дітей» тощо.)
· Робота в групах
Кожна група отримує завдання: зібрати картки, на яких зображено: «Хто живе у воді?»; «Хто живе біля водойм?»; «Хто тривалий час може обійтися без води?»; «Що поливають водою?»; «Що росте у воді?». Діти ходять класом і шукають картки з потрібною інформацією. Потім кожна група звітує, доводить свою думку.
4. Теми для щоденника вражень
□ Якби я був(ла) краплинкою…
□ Мені було цікаво…
□ Чому я люблю воду?
День 3. НАВІЩО ПОТРІБНА ВОДА? ЩО СТАНЕТЬСЯ, ЯКЩО ВОНА ЗНИКНЕ?
1. Вітання
Учитель пропонує дітям, які народилися восени, утворити коло. Одна дитина — «фея», решта — «краплинки». «Фея» по черзі запитує кожну краплинку: «Навіщо потрібна вода?». «Крапельки» повинні відповідати так, щоб їхні відповіді не повторювалися (наприклад: «Вода потрібна, щоб умиватися, поливати квіти, мити посуд…»). Перемагає «краплинка», яка найдовше залишиться в колі.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Навіщо потрібна вода? Що станеться, коли вона зникне?»
— Відгадайте загадку.
Що таке: тече і ллється,
Часом між камінням в’ється,
Як нема — все висихає,
Звір і птаха помирає? (Вода.)
— Діти, що це?
— Навіщо потрібна вода? (Мити посуд, прибирати, для обігрівання приміщення, пити воду, варити їсти, рослинам, тваринам, людям…)
· Фантастичні гіпотези
— Пофантазуйте, що б сталося, якби вода зникла?
Якби на всьому світі не стало вмить води
І висохли б всі річки, озера і ставки,
Тоді б не падав білий сніг, не капав дощ,
Ніхто з гори на санках кататися б не зміг.
Якби на всьому світі не стало вмить води,
Пожовкли б всі городи, загинули б сади.
В морях і в океані загинули б кити.
Щоб чиста та цілюща вода була завжди,
Ми її повинні, діти, берегти!
— Як добре, що у нас є чиста, прозора, питна вода. Для того щоб вона завжди була, її необхідно берегти. Вода є основним компонентом живих організмів. Без неї не може існувати жодна рослина, жодна клітина. Якщо клітина висихає, її робота припиняється, адже вона повинна мати постійний приплив рідини. І так — усе життя.
· Гра «Кому потрібна вода?»
Учитель називає предмети. Якщо для них потрібна вода, діти плескають у долоні, якщо ні — розводять ручки в сторони. (Дереву, тарілці, людині, квітці…)
— От ми і визначили, що вода потрібна всім живим істотам, щоб жити, предметам неживої природи необхідна, щоб їх мити, тримати в чистоті, тому з водою слід дружити, берегти її.
3. Групове заняття
· Гра «Судове засідання»
1-ша група. Знайти позитивні сторони води.
□ Вода — друг, бо…
(Вода — домівка для рослин і тварин, допомагає рослинам рости; після дощу повітря стає свіжим; мінеральні води лікують людей; по воді пливуть кораблі; на воді будують гідроелектростанції; люди використовують воду в побуті щодня.)
2-га група. Довести, що вода становить небезпеку.
□ Вода — ворог, бо…
(У воді можна потонути. Коли забагато води, то можуть загинути люди, рослини, тварини. Окропом можна обпектися.)
4. Теми для щоденника вражень
□ Моє відкриття.
□ Я розкриваю таємниці води.
□ Я люблю (не люблю) відпочивати біля води.
День 4. ЯК БЕРЕГТИ ВОДУ?
1. Вітання
Учитель пропонує дітям показати свій настрій. (Діти показують відкриті долоньки, якщо гарний настрій; ручки стиснуті в кулачки, якщо настрій поганий.)
2. Обмін інформацією. Тема дня «Як берегти воду?»
— Ви вже багато знаєте про воду. Вода — це життя. Без води життя гине — в’яне квітка, страждає звір, бо хоче пити, замовкає пташка. Усе живе на землі потребує води. Кожна її крапля є коштовним даром природи. Вода напуває землю, а земля годує людину. Крапелька надіслала нам вірша. Послухайте його уважно.
На світі законів багато,
Я нагадаю один:
Щоб море не висихало,
Потрібно багато краплин.
— Як ви вважаєте, чи може закінчитися вода у морі?
· Дослід
Учитель бере глибоку посудину, наповнену водою, і пропонує учням по черзі підходити й набирати чашечкою воду та виливати в іншу ємкість.
— Куди поділася вода?
— Що ж потрібно робити, щоб вода не зникала?
— Як же нам берегти воду?
— Берегти воду, діти,— це економно її витрачати. Це не означає, що не слід умиватися, купатися, варити їсти, пити чай. Але не потрібно забувати вчасно закрити кран, бо краплинка до краплинки — і утворюються озерце, річка, море.
— Послухайте, що можуть говорити крапельки води, коли кран не зачинений.
Джерельце всохло, струмок заслаб,
А ми із крану —
Крап, крап, крап.
Міліють ріки і моря,
Не витрачайте водичку
Дарма.
— Звідки надходить вода в дім? Куди повертається вода?
— Запам’ятайте, діти: чистої води мало, її потрібно берегти, не забруднювати.
3. Групове заняття
· Вправа «Точка зору»
(Це вправа на розвиток швидкості мислення. Діти працюють у групах, обирають запропоновану вчителем ситуацію та аргументують її.)
— З крану ллється вода. Розгляньте ситуацію з точки зору:
□ господині;
□ представника водоканалу;
□ одягу;
□ мила;
□ дитини.
· Вправа «Ситуація»
Мета: придумати причини виникнення ситуації; розвинути далі події; показати її наслідки.
□ До річки поспішали всі тварини, щоб напитися; діти — щоб покупатися; рибалки — рибалити, люди — відпочити. Усім подобалася ця річка. Але раптом річка засумувала, адже вона стала різнокольоровою: жовтою, червоною, чорною…
(Складання правил користування водою.)
4. Теми для щоденника вражень
□ У моїй родині воду бережуть.
□ Я знаю, що вода цінна.
□ Мені цікаво досліджувати…