13 тиждень. Зима за матеріалами сайту http://low-school.ucoz.net/
Тиждень 13. ЗИМА
Мета: ознайомити дітей із характерними ознаками зими в живій і неживій природі, з причинами, що зумовлюють зміни в природі; учити спостерігати за природними явищами, фантазувати, робити висновки; розширювати знання учнів про природу лісів, парків та їхніх мешканців узимку; розвивати вміння встановлювати причини і наслідки явищ; виховувати любов до природи, відчуття радості від спілкування з нею.
День 1. ЯКІ СЮРПРИЗИ НАМ ГОТУЄ ЗИМА?
1. Вітання
· Психогімнастика «Усміхніться»
На столі — різнокольорові смужки паперу. Дітям пропонують узяти смужку, що їм подобається.
— А тепер утворімо коло, порадіймо кожному кольору зими.
— Порадійте зимовому дереву! (Діти посміхаються й піднімають угору смужку коричневого кольору.)
— Усміхніться небу! (Сірий, синій колір.)
— Усміхніться ялиночці! (Зелений колір.)
— Усміхніться снігу! (Білий колір.)
— Порадійте горобині! (Червоний колір.)
2. Обмін інформацією. Тема дня «Які сюрпризи нам готує зима?»
— Зручно вмостіться на килимок та послухайте казочку про зиму, заплющте оченята й уявіть, що все це відбувається з вами.
· Слухання й обговорення казки
Жила собі Зима — біла, пухнаста, холодна, весела. Дуже любила пустувати, веселитись, але в неї не було друзів. Вирішила Зима потоваришувати з людьми. Завітала вона до кожного двору. Холодно стало на вулиці, поховались люди по домівках. Зима почала роздувати щічки та лякати всіх своїм свистом — ще холодніше стало. Люди затопили печі, одяглися тепліше. Не злякалися вони Зими, жили своїм життям, працювали. Розлютилася біла красуня, покликала братів-вітрів. Дмуть вітри, а Зима все снігом сипле, тріскучими морозами людям погрожує. Так лютувала всю ніч, що й річки, й озера, і моря кригою скувала. Уранці вибігли дітлахи з теплих домівок — і гайда на лижах, на ковзанах, на санчатах кататися.
Зраділа Зима, полюбила людей. Відтоді щороку до нас приходить.
— Про яку пору року йдеться у казці?
— Чи злякалися люди зимових витівок?
— Що люди почали робити взимку?
— Чи полюбила Зима людей? За що?
— Чи любите ви зиму? Дізнаємося про це під час гри.
· Гра «Яка зима?»
Учитель по черзі кожному кидає «снігову кулю» (м’яч) і запитує: «Яка зима?». Діти ловлять м’яч, називають ознаки зими (біла, пухнаста, сніжна, морозна, тріскуча, святкова, весела, грайлива тощо).
3. Групове заняття
· Творча робота в групах «Морозові візерунки»
— Мороз любить малювати візерунки на склі. Сьогодні він намалював їх для вас. Тільки для того, щоб побачити візерунки, потрібно нанести на аркуш блакитну фарбу. (У кожної дитини є аркуш паперу, на якому воском нанесено візерунок або намальовано сніжинку.)
Кожна група презентує свою роботу.
4. Теми для щоденника вражень
□ Мені подобається (не подобається) зима.
□ Зиму я уявляю так…
□ Я очікую від зими багато сюрпризів.
День 2. ЩО ВІДБУВАЄТЬСЯ З РОСЛИНАМИ ВЗИМКУ?
1. Вітання
· Гра «На що схожий настрій»
По черзі всім потрібно сказати, на яку пору року, погоду, природне явище схожий їхній настрій сьогодні. Наприклад: «Мій настрій сьогодні схожий на білу пухнасту хмаринку в спокійному голубому небі, а твій?».
2. Обмін інформацією. Тема дня «Що відбувається з рослинами взимку?»
— Розгляньте картини С. Світославського «Зимовий пейзаж», Ю. Клевера «Захід сонця взимку» та І. Шишкіна «Зима».
— Яку пору року зобразили художники? Обґрунтуйте свою відповідь.
— Які зміни в природі відбуваються з настанням зими?
— Що спільного, а чим відрізняються картини?
— Які кольори притаманні зимі?
— Які емоції у вас викликає зима?
— Як змінюється життя рослин узимку?
— Послухайте, як описує зимівлю рослин у своїй книзі В. Біанкі.
«У важку зимову пору природа вміє вдавати із себе мертву.
Завмерли трави, кущі й дерева. Завмерли, але не померли. Під мертвою ковдрою снігу вони ховають могутню силу життя. Сосни і ялини зберігають своє насіння, міцно затиснувши їх у свої кулачки-шишечки».
— Які емоції у вас викликає зима?
— Як ви розумієте вислів «удавати із себе мертву»?
— А чи знаєте ви, що життя рослинам узимку зберігає снігова ковдра? Температура повітря під снігом, навіть якщо він завтовшки лише 10 сантиметрів, буде на 15-20 градусів вищою, ніж зовні. Отже, пухнаста ковдра зігріває рослини, не даючи їм змогу замерзнути.
— Які емоції у вас викликає зима?
— Як дерева приготувалися до зими?
— Чому іноді говорять, що дерева стоять голі? Як це?
— Чи всі дерева скидають на зиму листя?
· Слухання й обговорення казки «Чому ялинка зелена»
Завітала в наш край Зима. Побачила вона, що Осінь славно потрудилася. Спить березовий гайок, пташки замовкли. Усі дерева стоять без листя й солодко дрімають. Тільки Ялинка стоїть зелена, не хоче скидати своїх хвоїнок.
Розгнівалася Зима. Закрутилася, завертілася та й почала кидати на Ялинку сніг пригорщами. Ялинка не злякалася. Стоїть, посміхається та ще кращою стає. Так їй пасує білий сніг на зеленій хвої!
Тоді Зима вирішила, що в парі з Морозом дістане-таки Ялинку. Мороз, зазвичай, найсильніший уночі. Почала Зима ночами біля Ялинки крутитися та холодом їй дошкуляти. А Ялинка на ранок ще кращою стає, бо кожна хвоїнка немов білою фарбою домальована. Така краса від інею!
От Мороз і каже Зимі:
— Глянь, яке диво в нас виходить. Усі милуються Ялинкою. Хай такою й буде. Це ж така краса!
Заспокоїлася Зима, а Ялинка так і залишилася зеленою. Вічно зеленою!
— Які емоції у вас викликає зима?
— Чи сподобалася вам казка? Чим?
— Що нового ви дізналися?
3. Групове заняття
— У сплячому царстві зимового лісу, на перший погляд, дерева без листя дуже схожі одне на одне. Але якщо бути уважним, то можна помітити, що у кожного дерева свій силует, свій порядок розташування гілочок. Чорні силуети дерев чітко виділяються на білому снігу, неначе намальовані чорною фарбою на білому аркуші паперу. Недарма ліс, що скинув листя, називають у народі чорноліссям.
· Гра «Впізнай дерево»
□ З-поміж інших дерев її виділяє біло-чорний стовбур. Цвіте водночас із розпусканням листя. У той час на тонких гілках багато невеликих листочків та довгих сережок. Листки округлені з дрібно посіченими краями. Вона висока та струнка. (Береза.)
□ Це велике довговічне дерево. Досягає до сорока метрів заввишки. Товстий стовбур надійно тримає звивисті кремезні гілки. Коріння міцно закріплює дерево в землі. Йому, зазвичай, не страшні сильні вітри. Згодом з’являються жолуді. (Дуб.)
□ Тонкі гілки спускаються до землі, неначе дівоче волосся. Росте біля водойм. (Верба.)
□ Легко упізнати за червоними плодами, коричневим гладким стовбуром. Її ягоди полюбляють птахи. (Горобина.)
□ Завжди зелена красуня. Нею прикрашають домівки на Новий рік. (Ялина.)
· Робота в групах. Прийом «Оживи предмет»
Кожна група отримує розрізаний малюнок із зображенням рослини. Діти повинні зібрати його, визначити, що зображено. Представник від групи повинен від імені рослини озвучити її думки.
□ Що я бачу довкола?
□ Що я люблю?
□ З ким дружу?
□ Чого боюся?
□ Про що мрію?
Оповідач розповідає так, щоб решта здогадалися, що це рослина.
5. Теми для щоденника вражень
□ Мене вражає сила зими.
□ Я знаю, що під снігом є життя.
□ Мені здається, що природа взимку тільки прикидається мертвою.
День 3. ЯК ЗИМУЮТЬ ТВАРИНИ? / «ЧИ КОЖНА ПТАШИНА У ВИРІЙ НА ЗИМУ ЛІТАЄ..?»
1. Вітання
Разом із сонечком встаємо ми.
На ранкову зустріч у школу поспішаємо.
Поділившись настроєм своїм,
Ми частинку серця друзям залишаємо.
Другу руку простягни
І міцніше обніми,
Подаруй йому тепло своїх долонь.
З добрим ранком привітай,
Добра й щастя побажай.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Як зимують тварини? / «Чи кожна пташина у вирій на зиму літає..?»
· Слухання вірша
До нас прийшла зима-чаклунка
Засклила річку, як вікно,
Намалювала візерунки,
Яких не бачили давно.
А на моєму підвіконні
Вже тиждень, ніби жартома
Горять жар-квіти у вазоні,
Яких не бачила зима.
— Як готуються до зими люди? (Утеплюють будинки, заготовляють заздалегідь продукти, тепло одягаються.)
— А як же пристосовуються до зими тварини? (Змінюють колір хутра, заготовляють їжу, а деякі залягають у сплячку.)
— Яких тварин не можна зустріти в зимовому лісі? (Бурих ведмедів, борсуків, їжаків, кажанів.) Лише вовки та лисиці виходять на полювання.
— Як зимують птахи?
— Чим живляться птахи? (Різними комахами, жуками, жабами.)
— Ви вже знаєте, що восени комахи, жуки, жаби ховаються і сплять аж до весни. То що ж робити птахам? Де знайти поживу? Із настанням холодів відбуваються зміни в житті птахів. Вони не мають чого їсти, тому частина відлітає.
— Які емоції у вас викликає зима?
— Які птахи відлітають у теплі краї?
— Яких зимуючих птахів ви знаєте?
· Творчо-емоційна гра
□ Якщо ви любите птахів — підніміть руки вгору.
□ Якщо не руйнуєте пташиних гнізд — похитайте головою ліворуч, праворуч.
□ Якщо ви заготовляєте корм для зимуючих птахів — нахиліть голову вперед.
□ Якщо ви підгодовуєте птахів узимку — поплескайте в долоні.
□ Якщо ви переймаєтесь, коли бачите зруйноване гніздо чи поранену пташку,— покладіть руку на серце.
□ Якщо ви радієте, побачивши птаха або почувши його спів,— посміхніться одне одному.
□ Якщо ви вважаєте, що «Птахи — наші друзі»,— утворіть коло й візьміться за руки.
· Театралізація «Володар птахів»
Хлопчик. Я — володар птахів. Захочу — птахи самі прилетять до мене. Захочу — прилетять синички й горобці. Захочу — з’являться гості з півночі: снігурі та омелюхи.
Учитель. Можливо, ти чарівник?
Хлопчик. Ні, я не чарівник. Я не шепочу таємничих заклинань. І у мене немає чарівної палички. Натомість маю чарівну хатку. На вигляд — проста хатка, та у ній чарівна сила.
Учитель. Цікаво, що ж це за хатка?
Хлопчик. Ну гаразд, я відкрию свій секрет. (Показує годівничку.) І до вас (варто вам тільки захотіти!) почнуть прилітати птахи. Для цього необхідно насипати хлібних крихт, насіння в годівничку та виставити на вікно або повішати на дерево. І вона стане чарівною хаткою. Сюди одразу ж прилетять птахи.
Учитель. Спасибі тобі, хлопчику, за таку цікаву пораду! Ми обов’язково скористаємося нею. Зимуючі птахи будуть нашими постійними гостями.
3. Групове заняття
· Робота в групах. Гра «Допоможи пташці»
Завдання: обрати малюнки птахів, які зимують у нашій місцевості; розташувати їх на дошці біля годівнички.
— Чи всі зимуючі птахи прилетіли до чарівної хатинки?
· Логічна гра «Плутанина»
— Лісові мешканці просять допомогти розібрати плутанину.
□ Упав із дуба жолудь, гладенький, із шапочкою, виріс із нього великий, гарний клен.
□ Стоїть восени берізка вся в золоті, роздає спілі яблучка їжачкові й зайчикові.
□ У хитрої лисички народилося п’ятеро кумедних лисенят. Вони почали стрибати по гілках.
□ Узимку у вовчому лігві народилося маленьке ведмежатко.
□ Восени у птахів і звірят з’являються маленькі дитинчата.
4. Теми для щоденника вражень
□ Я допомагаю птахам узимку.
□ У мене у дворі зимують…
□ Ми з друзями виготовили годівничку.
День 4. ЯК ЦІКАВО ПРОВОДИТИ ЧАС УЗИМКУ?
1. Вітання
Промінь падає в долоні —
Другу посміхнись.
Очі у небес бездонні —
За руки візьмись.
Шелестить над нами листя —
Весело стрибай.
Хвиля мружиться іскристо —
Тож і ти моргай!
— Малята, який у вас настрій? (Гарний, веселий, чудовий, добрий!)
2. Обмін інформацією. Тема дня «Як цікаво проводити час узимку?»
— Пригадайте, скільки гарного навкруги взимку — блискучі бурульки, ажурні сніжинки, таємничі кучугури… Казкова краса зими притягує, хвилює, бентежить нашу уяву. А чому настає зима?
· Слухання казки
Високо-високо, за найвищими хмарами, була незвичайна країна. Господарювала там мати Природа. Вона посилала на землю своїх діток. А було їх чотири: Весна, Літо, Осінь, Зима. Щоразу матінка Природа готувала своїх дітей до подорожі на землю.
Весна пробуджувала природу від сну. Літо — дарувало багато квітів, ягід, грибів. Осінь радувала всіх щедрим урожаєм. Коли махала золотоволоса красуня останнім своїм жовтим листом і прощалася з нами, то наставала черга Зими йти до людей.
— Після якої пори року настає зима?
· Вправа «Продовж речення»
□ Зима — це…
□ Узимку можна…
· Гра «Виправ помилку»
— Незнайко писав листа, у якому хотів розповісти про те, що таке зима, та, як завжди, все переплутав. Допоможіть виправити помилки, допущені в листі!
«Перший зимовий місяць називається вересень. Як настає зима, так починаються холоди, і люди одразу надягають теплий одяг: шуби, чоботи, рукавиці, шапки, шорти, шарфи. Узимку діти катаються на санчатах, лижах, велосипедах, ліплять снігову бабу, купаються у морі, ковзають по льоду, засмагають, будують снігові фортеці й готуються до маминого свята.
Є спортсмени, які займаються зимовими видами спорту: хокеїсти ключками забивають шайбу в ворота; фігуристи танцюють на лижах; лижники з’їжджають із гірки на санчатах; ковзанярі бігають на лижах. Щоб не застудитися, потрібно щоранку з’їдати по одній бурульці. Зима — чудова пора року!»
— Діти, що таке зима?
— Які зимові розваги ви знаєте?
— Як слід поводитися на вулиці взимку?
3. Групове заняття
· Робота в парах. Гра «Чарівна рукавичка»
Мета: закріплювати навички взаємодії; викликати задоволення від спільної праці.
Кожна пара отримує вирізані з паперу шаблони рукавичок, різнокольорові олівці чи фломастери (по 3 штуки — кожній парі гравців). Учитель пропонує їм розфарбувати рукавички, прикрасивши візерунком, але так, щоб права і ліва рукавички були однаковими, тобто бути парою. Потім усіх гравців запрошують у магазин рукавичок. Діти вибирають ті, що подобаються, що зроблені найкраще. Учитель підводить учнів до висновку, що найкращими є рукавички у тих, хто зумів домовитися про візерунок, ділився олівцями, поступався другові.
4. Теми для щоденника вражень
□ Мені подобаються зимові розваги.
□ Узимку я люблю…
□ Сімейний відпочинок узимку.