ТИЖДЕНЬ 3
ДЕНЬ 1. ЯК Я МОЖУ РОЗКРИВАТИ ТАЄМНИЦІ ПРИРОДИ?
- Вітання
— Діти, уявіть себе деревами, кущиками та квітами на вулиці. У вас у руках цеглини — листочки. Спробуйте привітатись, як рослини, листочками.
Діти із зеленою та жовтою цеглинками утворюють коло. Учитель називає пори року, а діти вітаються цеглинками, ніби листочками.
f Весна (діти розмахують зеленими цеглинками).
f Літо (діти піднімають зелені цеглинки і розмахують ними, як дерева листочками).
f Осінь (діти розмахують жовтими цеглинками, але іноді можуть з’являтися і зелені).
f Зима (діти присідають і опускають усі цеглинки на підлогу).
- Обмін інформацією. Тема дня «Як я можу розкривати таємниці природи?»
— Чи знаєте ви, що таке таємниця?
— У кого можуть бути таємниці?
— Чи можна розкривати свої таємниці?
— А чужі?
— А чи є таємниці в природи?
— Як їх можна розкрити?
— Осінь є часом відпочинку для природи і для дерев, зокрема. Адже нещодавно вони радували нас розмаїттям зелені. Тепер їм час готуватися до зимового сну, під час якого дерева накопичать сили для весняного і літнього розквіту.
З настанням осені тривалість світлового дня зменшується. Отже, процес фотосинтезу теж не має достатнього часу для розвитку. Процес фотосинтезу важливий для отримання живлення дерев. Поживних речовин дерево отримує дедалі менше, що призводить до уповільнення всіх процесів.
Хлорофіл починає руйнуватися, зеленого кольору в листі стає менше. Тепер настає черга інших колірних пігментів: жовтого ксантофіла, помаранчевого каротину і червоного антоціану. Завдяки цим пігментам листя набуває такого яскравого забарвлення.
Напевно, всі помічали, що не всі дерева «одягаються» восени однаково. У забарвленні деяких переважають багряні тони, в деяких — жовті, а в деяких — коричневі. Наприклад, листя кленів і осик забарвлюються у багряні тони. Листя лип, дубів і беріз відливають золотом. Цікаво, що листя вільхи та бузку не встигають змінити забарвлення, воно опадає ще зеленим. Чому? Та тому що в листках цих дерев відсутні які-небудь фарбувальні пігменти, крім хлорофілу.
Процес забарвлення листя можна розподілити на три етапи:
f початок зміни забарвлення листя. Жовтіє деяке листя;
f зміна забарвлення крон дерев. Верхівки починають майоріти і помітно відрізнятися від решти крони;
f повна зміна забарвлення листя. Практично вся крона змінила свій колір.
Опадання листя — це скидання всіх шкідливих речовин. У листках накопичується чимала кількість поживних речовин. Однак крім корисних речовин в листках накопичуються шкідливі речовини — метаболіти, зайві мінеральні солі тощо.
Крім того, вчені довели, що взимку, коли листя на кроні не залишається, у дерева мало шансів постраждати від посухи. Причина в тому, що листя забирає досить багато вологи, а з її нестачею коріння впоратися не зможе.
- Групове заняття
«Шпигунські ігри»
Діти отримують аркуші білого паперу, прості олівці, парафінові свічки. Учитель об’єднує дітей у групи за назвами дерев. Кожна група має на аркуші паперу «зашифрувати» листок свого дерева (варіант: символи пір року), намалювавши його свічкою на папері. Групи обмінюються аркушами. Інша група має відгадати зашифроване дерево, замалювавши аркуш простим олівцем.
- Теми для Щоденника вражень
f Про яку таємницю природи я б хотів(ла) дізнатися?
f Чому осінь називають золотою?
f Як намалювати осіннє листя дерев?