ДЕНЬ 3. ЯК ПОВОДИТИСЯ У СИТУАЦІЇ ВОРОЖОСТІ/ ЗАГРОЗИ?
- Вітання
У цей ранковий, добрий час Я рада, діти, бачить вас. Треба всім нам в коло стати, Одне одного привітати.
— А тепер створімо «сонечко» класу і розмістімо його на дошці. Кожен з вас на промінчику сонечка запише, що потрібно для щастя.
— А тепер подивіться на сонечко. Спіймайте сонячний промінчик, що несе вам здоров’я, радість, тепло, світло, ніжність, ласку. Поселіть цей промінчик у своєму серці. Подумки спрямуйте його по своєму організму. Ви стали маленькими сонечками. Подаруйте такі промінчики всім-всім!
- Обмін інформацією. Тема дня «Як поводитися у ситуації воро- жості/загрози?»
Вправа «Яблуко»
— Одного разу перед початком уроків я купила в магазині 2 яблука. Вони були майже однаковими за кольором і розміром. Під час уроку я запитала в дітей: «Чим відрізняються ці яблука?», адже суттєвої різниці між ними не було.
Тоді я взяла одне яблуко і, звертаючись до нього, сказала: «Ти таке погане, огидне яблуко!» — і кинула його на підлогу.
Я підняла яблуко і запропонувала одному з учнів: «Знайди в цьому яблуці щось погане, скажи про це і теж кинь його на підлогу». Потім я запропонувала це зробити іншим дітям. Коли фрукт повернувся до мене, я ще раз запитала, чи бачать діти якусь різницю між цим яблуком і тим, що увесь цей час лежало на столі. Незважаючи на те, що ми добряче «познущалися» над яблуком, значних зовнішніх ушкоджень у нього не було. Тоді я розрізала обидва яблука навпіл. Те, що лежало на столі, всередині було білим, а друге — коричневим, вкритим «синцями» від ударів об підлогу. Діти, але це ж ми його таким зробили! Це наша провина! Те саме відбувається і з людьми, яких ми ображаємо чи обзиваємо. Зовні не бачимо, як це на них позначається, але ми завдаємо їм величезну кількість внутрішніх ран!
Вправа «Я-висловлювання»
f Галя і Толя посварилися через те, що Толя зламав олівець Галі, коли був злий на неї за те, що вона на перерві сіла на його місце. («Коли я бачу, що ти…», «Коли це відбувається…», «Коли я стикаюся з такою ситуацією…»)
f У Марії на уроці потекла ручка, вона вирішила покласти її у портфель, щоб ніхто нічого не помітив.
(«Я відчуваю…», «Я не знаю, що і сказати…», «У мене виникла проблема…»)
f Сергій постійно звертався до Ольги на прізвище, а їй це дуже не подобалося, тому постійно виникали конфлікти.
(«Я просив би тебе…», «Я буду вдячний тобі, якщо…»)
- Групове заняття
— Обговоріть або розіграйте проблемні ситуації, використовуючи «Я-повідомлення» (5-7 хв).
f Твій однокласник чомусь скинув зі столу твої речі.
f На уроці фізкультури ваша команда перемогла, а суперники засмутилися та почали вас ображати й обзивати.
Кожна група презентує свої варіанти розв’язання ситуації, аргументуючи їх.
Запитання для обговорення:
— Які висловлювання ми переважно використовуємо у повсякденному житті?
— Чи важко вам було оперувати «Я-повідомленнями»?
— Чому це важко було робити?
— Що ви відчували, коли до вас зверталися з «Я-повідом- леннями»?
- Теми Щоденника вражень
f Якщо мені загрожує небезпека, то я…
f На мою думку, ображати когось — це погано, тому що…
f Коли до мене звертаються з добротою, то я…