ДЕНЬ 3. ЯК УНИКНУТИ КОНФЛІКТУ?
- Вітання
Утворімо разом коло! З другом сварку не почну.
Скільки друзів — глянь навколо, Будем всі ми дружно грати,
Руку другу простягну, Правил гри не забувати.
Гра «Дзеркало»
Діти стають парами одне до одного обличчям. Один робить які- небудь рухи руками, головою, тулубом, а інший — повторює його рухи, ніби дзеркало.
- Обмін інформацією. Тема дня «Як уникнути конфлікту?»
Вправа «Мозковий штурм»
— Що означає слово конфлікт? Які слова асоціюєте зі словом конфлікт? (Проблема, образа, бійка, сльози.)
— Щодня ви спілкуєтеся з людьми, які вас оточують,— з рідними, друзями, однокласниками, знайомими і незнайомими. Усі вони різні, з несхожими характерами: одні — спокійні, інші — «спалахують», наче сірники.
У деяких ситуаціях люди не можуть про щось домовитися, сперечаються, сваряться. Тоді говорять, що виник конфлікт. Конфлікти часто відбуваються через непорозуміння, різні погляди на розв’язання проблеми, розбіжності думок, інтересів тощо. Поведінка у конфлікті різниться і залежить від причини конфлікту, виховання, культури людини, особливостей характеру, вміння контролювати свої емоції. Ви вже знаєте деякі «секрети» спілкування — дотримуйте їх!
Обговорення вірша «Хіба це клас?»
Слухання й обговорення легенди «Про добро і зло»
Жили на вулиці двоє сусідів. Одного разу один заподіяв іншому велике зло. Ображений чоловік, прагнучи відповісти помстою, вирушив до мудреця за порадою.
— Поміркуйте, що мудрець йому запропонував? (Припущення учнів.)
— Так, відповісти зловмисникові добром. Сусід послухався, а у відповідь знову був «нагороджений» злом. Мудрець і тут порадив не шкодувати добра. Сусід ще раз послухався, віддячив добром. Але через деякий час у відповідь отримав зло. Сусід прийшов до мудреця, і той знову порадив йому віддячити добром. «Але я вже стомився віддячувати йому добром»,— заперечив сусід. «Якщо зловмисник не стомився від зла, то чому ти стомився від добра?» — відповів мудрець.
— Чи правильну пораду дав мудрець чоловікові? Обґрунтуйте свою відповідь.
— Чому необхідно жити з усіма в мирі та злагоді?
- Групове заняття
Вправа «Здолай злість»
У кожній людині є частина добра і частина зла. І дуже важливо навчити перемагати в собі злість, коли вона виникла.
— А кому подобається бути злим?
— Так ми виглядаємо (демонстрування зображення злого обличчя), коли сердимось.
— Хочете дізнатись, як побороти злість, нікому не завдаючи шкоди?
— Візьміть аркуш паперу, уявіть, що вас щось чи хтось розлютив, спрямуйте свою злість на цей аркуш, порвіть, зібгайте і викиньте його геть у смітник.
Така вправа допоможе вгамувати, приборкати у собі негативні злі відчуття. А ще можна заспівати веселу пісеньку, послухати тиху музику, попросити батьків купити боксерську грушу чи замінити її подушкою, але так, щоб пір’я кімнатою не полетіло. А то доведеться ще приборкувати мамин гнів…
— Як ви вважаєте, що може статися з людиною, яка не захоче перемагати в собі зло?
Серце такої людини вкриється колючками, припинить жаліти, любити, радіти (демонстрування малюнка із зображенням серця, вкритого колючками). Людина стає байдужою, бездушною, жорстокою.
— Якщо раз, вдруге, втретє заподіяти щось погане, це стане звичкою і згодом перетворить на людину з лихим характером, з колючим серцем, яку ніхто не буде поважати і любити.
Робота в групах
Складання порад, що допоможуть уникнути конфліктні ситуації.
Висновок. Щоб запобігти уникнення конфлікту, потрібно:
f домовитися;
f зупинитися;
f пожартувати;
f перепросити;
f відійти;
f покликати на допомогу дорослих.
- Теми для Щоденника вражень.
f Що таке конфлікт?
f Моя улюблена казка про дружбу…
f Посмішка мені допомагає…