10 тиждень Театр За матеріалами сайту http://low-school.ucoz.net/
10 тиждень. Театр(день 2)
Театр (день 3)
Тиждень 10. ТЕАТР
Мета: ознайомити дітей з історією виникнення театру; формувати уявлення про види театру; розширювати знання про специфіку театральних професій: актора, режисера, гримера, декоратора-оформлювача, костюмера; розвивати пізнавальний інтерес, творчі здібності, пам’ять, мислення, увагу й уяву; виховувати ціннісне ставлення до мистецтва, театральну культуру, доброзичливе ставлення одне до одного.
День 1. ЧОМУ ЛЮДИ ХОДЯТЬ ДО ТЕАТРУ? НАВІЩО НАМ ТЕАТР?
1. Вітання
Діти по колу подають руку одне одному й називають лагідно своє ім’я.
— Побажаймо всім: «Доброго дня й веселого настрою!».
2. Обмін інформацією. Тема дня «Чому люди ходять до театру? Навіщо нам театр?»
Театр — це казка, театр — це диво,
там оживає казка, а з нею весь щасливий світ добра.
— Чи були ви коли-небудь у театрі?
— Що таке театр?
— Театр виник дуже давно. Адже колись не було ані телевізора, ані радіо, ані кіно, ані журналів. А так хотілося чогось цікавого, особливо на свято! І завжди були люди, які вміли найкраще співати чи розповідати історії. А інші із задоволенням їх слухали. От із цих співців та оповідачів і вийшли актори — люди, які зробили свій талант професією.
Перегляд фрагмента мультфільму «Фіксіки. Історія речей. Театр» (2 сезон, 93 серія).
— Про які театри ви дізналися?
— Який театр хотіли б відвідати?
— Навіщо люди ходять до театру?
— Потрапляючи до зали, вдивляючись в обличчя акторів, стежачи за їхньою грою, потрапляєш в інший світ. Таке враження, що залучаєшся до чогось справжнього, живого. Одразу видно й роботу акторів, і режисуру постановки, і декорації та костюми, й освітлення з музикою. Навіть гардеробна і пані, яка проводить до зали, і «три дзвоники» — це щось дивовижне, чарівне.
· Гра «Хвости»
□ До театру ходять для того, щоб…
— Як потрібно поводитися в театрі?
(У театрі не можна галасувати, перемовлятися. Слід аплодувати артистам після завершення вистави, виходити із зали спокійно, не штовхаючись.)
· Гра «Так — ні»
На правильну відповідь діти плескають у долоні, на неправильну — розводять руки в сторони.
□ Цукерки, що ти купив(ла) у буфеті театру, краще з’їсти в залі під час вистави.
□ Переглядаючи виставу, необхідно коментувати її, розмовляти з сусідом.
□ Проходити на своє місце необхідно за кілька хвилин до початку.
□ Якщо тобі набридло, можна підвестися і вийти, не очікувати на завершення вистави.
□ Побачивши знайомого, слід гучно привітатися, щоб почули всі: ти ввічливий(ва).
□ Ти кашляєш, а квитки на виставу купив(ла). Що робити?
— Кожен похід у театр можна перетворити на справжнє свято. Гарне вбрання, зачіска, куплений дорогою маленький букетик квітів для найбільш уподобаного персонажа — все це додає урочистості такому виходу.
· Гра «Вихід у театр»
Дітям пропонують малюнки предметів (цукерка, бінокль, сумочка, рюкзак, спортивний костюм, смокінг, вечірня сукня, морозиво, квіти.)
Завдання: обрати предмети, що можна надягти і взяти до театру.
3. Групове заняття
· Вправа «Театр»
Учасникам пропонують уявити, що вони перетворилися на:
1-ша група — тигрів, які пробираються джунглями;
2-га група — орлів, які літають у небі над скелями;
3-га група — клоунів;
4-та група — космічних прибульців.
Слід відобразити персонажів у русі. Після показу учасники решти груп повинні вгадати, кого було зображено.
4. Теми для щоденника вражень
□ Я хочу відвідати театр для того, щоб…
□ Я мрію зіграти роль…
□ Мені подобаються вистави про…
День 2. ХТО НАЙГОЛОВНІШИЙ У ТЕАТРІ?
1. Вітання
Діти утворюють півколо перед учителем.
— Нумо посміхнемось одне одному й покажемо, що у нас гарний настрій. І з цим гарним настроєм ми вирушимо у чарівну подорож до театру.
— Діти, а ви знаєте, хто працює в театрі?
Зараз ми дізнаємося, які професії є в театрі.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Хто найголовніший у театрі?»
— Коли ви завітаєте до театру, то зустрінете своїх улюблених казкових героїв. А зустрітися з ними вам допоможуть люди, які грають персонажів, виконують ролі. Їх називають акторами.
— Діти, а ви знаєте, хто ще працює в театрі?
— Пригадаймо, які є професії в театрі. (Режисер, декоратор, суфлер, костюмер, білетер, гардеробник, гример…)
— Кожен театр починається з гардероба. Я вам пропоную пограти в гру.
· Гра «Гардероб». Робота в парах
Потрібно знайти капелюх казковому героєві.
— Діти, хто головний у театрі?
У виставі бере участь багато акторів. Але якщо кожний актор гратиме, не слухаючи інших, вистава не відбудеться. Тому на репетиціях режисер постійно працює окремо з кожним актором і з усіма акторами разом, тобто управляє ними, як диригент музикантами.
Разом із художником режисер розробляє декорації до вистави, костюми для акторів; з музикантами та диригентом добирає музику, яка має звучати під час вистави; з освітлювачем обмірковує освітлення, тобто відповідає за всю постановку вистави. Тому режисер — головний.
Допомагають режисерові художник, костюмер та гример.
Художник створює ескізи різних костюмів для акторів. А вже потім за цими ескізами костюмер виготовляє костюм. Професія костюмера дуже копітка й працелюбна. Він пере костюми, чистить і прасує їх, добирає одяг акторам. Костюмер також приміряє костюми на акторів, підганяє їх під фігури акторів. Під час вистави за кулісами він швидко переодягає акторів.
Але справжнім чарівником є гример. У кожного гримера є своє робоче місце — гримерка, де знаходяться дзеркало, яскраві лампи, різні коробки з фарбами, пляшечки з клеєм та лаком. Гример допомагає акторові змінити його зовнішній вигляд, наприклад, допомогти перетворитися на бабусю, Карабаса-Барабаса, Лісовичка тощо. (Слайд-шоу.)
— Діти, то хто працює в театрі?
3. Групове заняття
· Дитяча імпровізація
Дітям пропонують вибрати іграшку, увійти в образ героя та розповісти про нього мовою самого героя.
· Робота в групах «Що я роблю»
Відтворити дії, притаманні:
1-ша група: акторові;
2-га група: режисерові;
3-га група: костюмерові.
4. Теми для щоденника вражень
□ У театрі я хотів(ла) би бути…
□ Декорації для моєї вистави.
□ Мені подобається (не подобається) театр.
День 3. ЯК СТВОРИТИ ТЕАТР? ХТО АВТОР ВИСТАВИ?
1. Вітання
У коло з вами ми зібрались.
Ти — мій друг, і я — твій друг!
Міцно за руки узялись
Й посміхнулись всім навкруг!
— Молодці! Посміхнулися і подарували одне одному гарний настрій!
2. Обмін інформацією. Тема дня «Як створити театр? Хто автор вистави?»
— А сьогодні в мене для вас сюрприз: ми створимо свій театр!
— Хто нам потрібен для театру?
У театрі грає ролі:
Нині — вчителя у школі,
Завтра буде інша роль —
То бідняк він, то король. (Актор.)
— Театральне мистецтво з’явилося давним-давно у Стародавній Греції. Жителі цієї країни — давні греки — будували театри просто неба. У театрі була сцена, на якій актори розігрували спектаклі й п’єси.
Спочатку акторами були тільки чоловіки, які мусили грати всі ролі, зокрема жіночі. Для цього вони надягали маски. Саме маска допомагала акторові перевтілюватися в того, кого вона зображала: у тварин та людей — радісних і зажурених, добрих і злих. Найпершими масками були сумна і весела, а також добра (світла) і зла (темна.)
Коли актори розігрували сумну п’єсу, трагедію, вони надягали сумні, похмурі маски. Якщо на сцені розігрувалися весела п’єса, комедія, актори брали веселі, усміхнені маски.
· Гра «Я — автор»
— Розкажемо нову казку! Як починатиметься наша казка? («Жили собі», «Одного разу…», «Жили-були Дід та Баба…», «У деякому царстві…»)
— Я почну казочку.
В одному невеликому містечку на дев’ятому поверсі великого будинку мешкали Дід та Баба. А разом із ними — Колобок. Одного разу, коли дідусь та бабуся пішли у справах, Колобок викотився на балкон та й стрибнув униз — на асфальтовану доріжку. Піднявся Колобок на бочок, оглянув себе та й каже: «Тепер я не Колобок, а коржик»,— та й побіг.
— Придумаймо, що трапилося далі!
(Діти придумують героїв та сюжет казки.)
Якщо у дітей виникають труднощі з продовженням казки, учитель пропонує свого героя.
3. Групове заняття
Діти складають казку.
1-ша група — Колобок потрапив до школи.
2-га група — Колобок у театрі.
3-тя група — Колобок у зоопарку.
4. Теми для щоденника вражень
□ Я хочу написати сценарій про…
□ Ролі для моїх друзів.
□ Я з родиною в театрі.
День 4. МИ ТВОРИМО ТЕАТР
1. Вітання
· Вправа «М’ячі та компліменти»
Учні утворюють велике коло й перекидають одне одному два м’ячі (наприклад, червоний і жовтий) у заданому вчителем темпі. Учень, який кидає червоний м’яч, називає будь-кого з учнів на ім’я. Той, хто ловить м’яч, миттєво додає відповідний комплімент: «Галинка… весела!», «Петрик… хороший друг!».
2. Обмін інформацією. Тема дня «Ми творимо театр»
— Театр — це гра, у якій беруть участь актори. Він здатен змусити нас сміятися та плакати; це місце, у якому багато таємничих та надзвичайних перевтілень. Відкриймо для себе чарівний світ театру, спробуймо увійти в роль акторів.
— Що потрібно для створення власного театру?
— У нашому театрі я буду режисером, а ви — акторами. Я допоможу вам увійти в образ та найкраще донести ідею вистави.
· Гра «Маски»
Діти обирають будь-яку маску, утворюють коло.
— Розгляньте уважно свою маску, запам’ятайте, який настрій вона передає.
Діти надягають маску і розповідають, який у них настрій, передаючи його голосом, за можливості — й рухами.
— Будь ласка, шановна маско, скажи, яка ти. (Я — весела маска!)
— Якщо маска весела, вона про це говорить весело, радісно, завзято, може навіть виконати будь-який веселий рух!
— А ти, маско, яка? (Я — сумна маска!)
— У сумної маски сумний голос, жести і рухи теж висловлюють смуток.
— А тепер усі сумні маски, зробіть крок до кола і поверніться до веселих масок. Я пропоную маскам привітати одна одну.
Спочатку веселі маски вітаються із сумними. Завзято й весело! («Здрастуй, сумна маско!») А потім сумні маски — тихо й сумно. («Здрастуй, весела маско!»)
— Ви молодці! Вас за масками неможливо було впізнати! Чудово голосом і рухом передавали настрій маски.
Нині в театрі маски рідко використовують, адже актори обов’язково мусять зображувати різні настрої людини: смуток, радість, задум, подив. Актори навчилися зображати когось або щось, наприклад, дерево, пташку, корову.
· Театр-експромт «Синя волошка»
Дійові особи: синя волошка, могутній дуб, вітер, джміль, ведмідь, заєць.
На зеленому узліссі поруч із могутнім дубом росла синя волошка. Вона весело кивала голівкою то ліворуч, то праворуч, потім піднімала свої листочки вгору і весело стріпувала ними. Могутній дуб махав волошці у відповідь своїми гілками.
Раптом на галявину прилетів вітер-пустун. Він закружляв навколо синьої волошки, почав на неї дмухати. Волошка захиталася на своїй тонкій ніжці. Тоді вітер закружляв навколо могутнього дуба, гілки дуба загойдалися. Вітер голосно свиснув на прощання і зник. Синя волошка полегшено зітхнула.
Несподівано на галявину вискочив заєць. У нього були довгі вуха й косі очі. Він весело прострибав біля могутнього дуба. Аж тут з’явився веселий смугастий джміль. Він голосно дзижчав, кружляв навколо синьої волошки. Потім джміль похитався на гілках могутнього дуба, ліг відпочити під листочками синьої волошки й заснув. Синя волошка весело похитувалась на тонкій ніжці, киваючи синьою голівкою.
Але ось на галявину пришкутильгав кошлатий ведмідь. Велетень голосно ревів і йшов повільно, перевальцем. Ось він підійшов до могутнього дуба, почав тертися спиною об нього. Могутній дуб захитався. Аж раптом побачив синю волошку. Ведмідь підійшов, нахилився до неї, синя волошка затремтіла, але ведмідь не поспішав її зривати. Він шумно опустився на землю, де спав смугастий джміль, і ледь не розчавив його. Джміль із усього маху вп’явся ведмедю в ніс. Ведмідь заревів і кинувся навтіки. Джміль не заспокоївся, поки ведмідь не втік із галявини. І знову на галявині закружляв вітер, на тонкій ніжці гойдалася синя волошка, шумів гілками могутній дуб, скакав вухатий заєць і гудів джміль.
— Чи сподобалось вам бути акторами?
— Хто, на вашу думку, був найкращим?
— Чия роль була найскладнішою?
— Чи змогли б ви оживити предмет?
3. Групове заняття
· Вправа «Оживи предмет»
Кожна група отримує слово — назву предмета або малюнок предмета. Представник від групи повинен від імені цього предмета озвучити його думки.
□ Що я люблю?
□ З ким дружу?
□ Чого боюся?
□ З ким не дружу?
□ Про що мрію?
Учень розповідає так, щоб решта здогадалися, хто це або що це.
Слова: дошка, смартфон, навушники, планшет, стілець, ручка.
4. Теми для щоденника вражень
□ Мені сподобалося…
□ Я хочу зіграти роль…
□ Мої враження.