Ми – дослідники за матеріалами сайту http://low-school.ucoz.net/
Тиждень 20. ЛАЙФХАКИ («Я – дослідник», «Я – винахідник»)
Мета: розкрити дітям поняття «дослідник», «винахідник»; пояснити відмінність між дослідом і винаходом; розповісти про різні способи отримання відповідей на запитання про навколишній світ; дати уявлення про те, що означає слово «лайфхаки»; учити проводити спостереження та досліди з метою визначення ознак предметів; розвивати навички дослідницької діяльності, спостережливість, логічне мислення, фантазію; виховувати організованість, відповідальність, цікавість до пізнання нового.
ДЕНЬ 1. ХТО ТАКИЙ ДОСЛІДНИК? ЯК РОЗВИВАТИ В СОБІ ВМІННЯ ДОСЛІДНИКА?
1. Вітання
Діти утворюють коло, кожен із учнів називає своє ім’я так, як йому подобається, щоб його називали; говорить слова-вітання.
Давайте привітаємось,
Давайте посміхнемося,
Давайте в очі глянемо,
І нам тепліше стане.
Раз рука, два рука,
Раз плече, два плече.
Голова вліво, вправо подивилась,
Привітались і здружились.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Хто такий дослідник? Як розвивати в собі вміння дослідника?»
— У світі існує багато речей, про які ми могли ніколи не дізнатися. Наприклад, що Земля — куля, хто живе на дні океану, як живуть інші народи та багато-багато іншого.
Багато цікавих і дуже важливих відкриттів зроблено завдяки допитливості людей. Вони прагнули пізнати світ, вивчати його, проводити експерименти, здобувати нові знання, досліджувати і робити нові відкриття. Таких людей ми називаємо дослідниками.
— Як ви вважаєте, хто може стати дослідником?
— Справа в тому, що кожен із нас є дослідником. Від перших днів свого життя люди спостерігають за тим, як улаштоване довкілля.
Дивлячись на сонце, ми розуміємо, що воно яскраве, засліплює очі. Падаючи, розуміємо, що земля тверда. Дізнаємося, що кожного ранку сонце сходить, а ввечері сідає за обрій. Ми розглядаємо, порівнюємо, проводимо експерименти, узагальнюємо, перевіряємо результати, висуваємо припущення, здобуваємо нові знання та використовуємо їх у своєму житті… Одним словом — досліджуємо.
· Вправа «Дослідники»
— Ми сьогодні станемо справжніми вченими-дослідниками і будемо досліджувати властивості снігу.
На столі стоять тарілочки з водою. Учитель пояснює, що вчора в кожну тарілочку поклала сніг.
— Що з ним сталося? Чому?
Висновок. Сніг розтанув.
— Я бачила, що деякі діти їдять сніг. Чи можна їсти сніг?
— Під мілкими тарілочками у кожного з вас лежить по дві однакові геометричні фігури.
— Як називається така фігура? (Коло.)
— Якого кольору кола? (Відповіді дітей.) Покладіть одне коло на порожню тарілочку, а зверху покладіть сніг. Інше коло опустіть у воду. Де ви бачите коло: під снігом чи у воді? (У воді.) Чому? (Тому що вода прозора.) А під снігом коло видно? (Ні, бо сніг непрозорий.) Молодці діти, ви справжні дослідники! Ми з’ясували ще одну властивість снігу.
Висновок. Сніг непрозорий.
— Діти, якого кольору вода і сніг? (Сніг білий, вода безбарвна.) А що ще буває білим?
Висновок. Біле забарвлення — це ще одна властивість снігу.
— Які ви молодці! Як багато всього цікавого дізналися про сніг. Поміркуйте і скажіть, як з’ясувати, чи має сніг запах. (Потрібно понюхати.)
— Понюхайте спочатку мандарин. Який він має запах? (Ароматний, запашний.) А тепер понюхайте сніг. Як пахне? (Сніг не має запаху.) І це також властивість снігу.
Висновок. Сніг не має запаху.
Учитель виставляє на стіл три баночки: у першій — холодна вода, у другій — гаряча, у третій — тепла.
— Де сніг розтане швидше, а де — повільніше?
— Чому так відбувається?
— Чим тепліша вода, тим швидше розтане сніг. Швидкість танення снігу залежить від температури води. Танення під дією високої температури — це також властивість снігу.
Висновок. Сніг тане під дією високої температури.
— Діти, то які властивості має сніг?
(Джерело: https://www.pedrada.com.ua/article/1877-charvniy-sng-dosldi-dlyastarshih-doshklnikv)
— Чи сподобалося вам бути дослідниками?
3. Групове заняття
Діти об’єднуються в групи. Кожній групі пропонують зробити дослідження вподобань учнів класу.
1-ша група. Яка казка подобається більшості дітей?
2-га група. Який колір подобається більшості учнів класу?
3-тя група. Якою справою полюбляє займатися більшість учнів класу?
Діти рухаються класом, опитуючи одне одного та занотовуючи результати. Об’єднавшись у групу, обговорюють отриману інформацію, роблять висновки. Завершивши роботу, групи звітують.
4. Теми для щоденника вражень
□ Я б хотів(ла) дослідити…
□ Якби я був(ла) чарівником…
□ Як я можу здивувати друзів.
ДЕНЬ 2. ЯК ЛЮДИНА ДОСЛІДЖУЄ СВІТ?
1. Вітання
· Вправа «Ранкові враження»
— Розкажіть про свої ранкові враження за опорою.
□ Уранці мене здивувало…
□ Сьогодні я помітив(ла)…
□ Дорогою до школи я почув(ла)…
□ Я звернув(ла) увагу на…
□ Мене засмутило…
2. Обмін інформацією. Тема дня «Як людина досліджує світ?»
— Що допомогло вам побачити предмети, почути звуки, відчути запахи, відчути тепло? (У цьому нам допомогли очі, вуха, ніс, шкіра.)
— Уявіть, що ви в лісі. Що ви бачите? чуєте? відчуваєте?
— За допомогою чого ми пізнаємо навколишній світ?
Висновок. Інформацію про навколишній світ ми отримуємо за допомогою органів чуття (органів слуху, зору, смаку, нюху, дотику.)
· Дослідницька діяльність
Учитель пропонує відгадати, що лежить у закритій коробці, описуючи предмет.
— Як ви змогли вгадати, який предмет лежав у коробці, адже ви його не бачили?
— Отже, ви раніше бачили цей предмет, тому за його ознаками легко його впізнали. Який орган чуття допомагає нам бачити предмет і потім легко відтворити його образ?
— Із-поміж усіх органів чуття саме очі можуть найбільше розповісти нам про світ. Очі допомагають нам розрізняти колір предметів, їхні розміри, форму, дізнаватися, далеко предмет чи близько, рухається чи ні. Завдяки зору ми читаємо книги, переглядаємо телепередачі, милуємося красою світу, що нас оточує. Недарма очі називають вікнами у світ.
— Чи можна, дивлячись на цей предмет, сказати, який він на смак, на дотик? Чи тоне у воді?
— Щоб пізнати навколишній світ, людина не лише спостерігає, але й досліджує його.
Спостерігаючи, людина виділяє ознаки об’єкта, за якими він відрізняється від інших. (Колір, розмір, форму, смак і запах, який на дотик, далеко чи близько знаходиться, чи видає звуки.)
· Робота в парах
— Чи можете ви відрізнити лимон від груші?
— Дослідіть, що в них спільного, а що — відмінного?
· Гра «Що я бачу»
Ведучий учень вигукує: «Кругле!». Усі відгадують, що побачив учень. Це може бути, наприклад, годинник. Хто першим правильно назвав круглий предмет, той називає іншу ознаку. Це може бути матеріал, із якого виготовлені предмети:
□ певного кольору;
□ прямокутні;
□ дерев’яні;
□ металеві;
□ кам’яні;
□ назви яких починаються з певної літери тощо.
3. Групове заняття
· Робота в групах
Завдання: дослідити, які з-поміж предметів (пластилін, цвях, папір, скріпка, листок, гумка, салфетка) тонуть, а які — плавають на поверхні води. Для цього у склянки з водою по черзі опускають предмети.
— Назвіть, які предмети тонуть у воді, а які — плавають на поверхні.
Висновок. Для того щоб дізнатися властивості об’єкта, люди проводять досліди.
За їхньою допомогою можна з’ясувати, що є в ґрунті; чи можуть рослини жити без води, світла, повітря; що буде з водою, якщо її поставити в холодильник або закип’яти в чайнику.
4. Теми для щоденника вражень
□ Я — дослідник(ця).
□ Мені цікаво знати…
□ Досліджувати світ мені допомагають…
ДЕНЬ 3. ЧИ МОЖНА БУТИ ВИНАХІДНИКОМ У НАШ ЧАС? / ЧИ ВСЕ ВЖЕ У СВІТІ ВИНАЙДЕНО ДО НАС?
1. Вітання
Учні по черзі торкаються однойменних пальців рук свого сусіда, починаючи з великих пальців, промовляючи:
бажаю (стикаються великими пальцями);
успіху (вказівними);
великого (середніми);
у всьому (безіменними);
і всюди (мізинцями);
вітаю! (Дотик усією долонею.)
2. Обмін інформацією. Тема дня «Чи можна бути винахідником у наш час? / Чи все вже у світі винайдено до нас?»
— Ми оточені речами, якими повсякчас користуємося, не замислюючись, звідки вони взялися, хто їх винайшов, і як вони змінили на краще життя людей.
Навіть у звичайному шкільному класі можна побачити чимало винаходів.
Один давньоримський учитель додумався виготовити дошку і поставити її в класі. А наштовхнули його на цю думку тодішні звичаї. Виявляється, у Давньому Римі дозволено було писати й малювати на… стінах. І римляни охоче це робили. Перехожі з їхніх написів дізнавалися багато цікавого, як ми сьогодні — з газет і журналів. Ці помальовані та обписані стіни й підказали вчителеві зробити в класі дошку, на якій писатимуть школярі…
Але ж яка зручна річ — дошка! Написав — стер, написав… І помилку легше виправити, ніж у зошиті! Проте ця зручність для школярів не влаштовує вчителів. І вони продовжують винаходити… дошку.
Уже створено дошку, що має вигляд книжки: скільки в ній сторінок — стільки й учнів пишуть на дошці. А біля дошки з рухомих секцій (кожна з них повертається під будь-яким кутом, підіймається та опускається) може відповідати півкласу.
· Цікаво знати! «Твої однолітки — винахідники»
□ Чи знаєш ти, що пластилін винайшла школярка? Внучка відомого виробника засобу для чищення шпалер запропонувала використовувати цей засіб для гри. З його складу прибрали шкідливий вміст, додали мигдалеву олію та барвники.
□ Ідея створення хутряних навушників для захисту від холоду належить 15-річному американцеві Честеру, який любив кататися на ковзанах і водночас слухати музику.
□ Автор ідеї створення снігоходу — 15-річний канадець Джозеф.
□ Шрифт, призначений для читання незрячими людьми, розробив французький підліток, 15-річний син чоботаря Брайля. Хлопчик був сліпий із трирічного віку. За основу свого шрифту він узяв «нічний шрифт», що використовували військові для читання повідомлень у темряві.
□ Іграшкову вантажівку з відкидним кузовом винайшов і навіть запатентував шестирічний Роберт. Хлопчик намалював машинку для того, щоб батько зробив йому таку саму.
□ Фруктовий лід — морозиво на паличці — уперше виготовив 11-річний американець Френк.
□ 12-річний Максим зі Львова створив робота, що виконує функції інженерів. Робот сканує приміщення, заміряє площу і за допомогою радіосигналу передає дані на комп’ютер.
— Діти, як ви вважаєте, чи все вже у світі винайдено до нас?
— Як ви вважаєте, які винаходи потрібні людству?
— Що хотіли б винайти ви?
— Чи хотіли б ви, щоб у вас з’явився винахід, що вам би у всьому допомагав?
Перегляд мультфільму «Мі-мі-ведмедики — найкорисніші винаходи Кеші. Помогашка».
— Що б ви змінили в «Помагашці»?
— Чи може робот замінити живе спілкування з друзями?
4. Теми для щоденника вражень
□ Навколо мене багато цікавого.
□ Я вдосконалив(ла) би домашній пристрій…
□ Я хотів(ла) би винайти…
ДЕНЬ 4. ЩО ТАКЕ ЛАЙФХАКИ?
1. Вітання
· Вправа «Подаруймо одне одному посмішку»
Мета: поліпшити емоційний стан учнів.
Учитель ставить питання: «Чи можна сумувати, коли посміхаєшся?» і пропонує, подумавши про сумне, посміхнутися. Діти роблять висновок: посмішка може управляти нашим настроєм.
Усі утворюють коло, посміхаються. Під музику діти підходять одне до одного, обнімаються, прикладаючи серце до серця. Потім кожен шукає іншу пару. І так — доти, доки лунає музика. Кожен намагається обійняти якомога більше учасників та із закінченням музичного фрагмента швидше повернутися на своє місце.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Що таке лайфхаки?»
— Маленька хитрість (чи мудрість?), яка, наче фокус, одразу робить життя простішим. Бачиш її — і розумієш: «Ого, а мені б таке ніколи не спало на думку!». Щойно я спробувала пояснити вам, що таке лайфхак.
Де ж узялося це слово, що тепер стало таким модним серед молоді? Вигадали його у 1980-х роках програмісти. Гадаю, друга частина слова «лайфхак» вам щось нагадує, чи не так? Адже всі знають, хто такі хакери. Та що ж означає цей таємничий корінь «хак»?
· Словничок
Англійське слово «hack», що буквально перекладається як «рубати», у середовищі комп’ютерщиків означає «знайти ефективне розв’язання проблеми». А коли додамо до нього слово «life» («життя»), отримаємо «lifehack».
Лайфхак, таким чином,— це корисні поради та хитрі прийоми, що допомагають упоратися з повсякденними завданнями.
Можливо, ти знаєш, як зробити щось просто, швидко та ефектно? Як прибрати у шафі так, щоб у ній більше ніколи не губилася ваша улюблена кофтинка? Як виступити перед величезною залою, не виказавши свого хвилювання? Як швидко вивести з білої тканини пляму від кави? Ефектні та нестандартні відповіді на подібні запитання — це і є лайфхаки.
Існує навіть категорія людей, які називають себе лайфхакерами! Якщо звичайні хакери «зламують» чиїсь комп’ютери чи бази даних, то лайфхакер — це той, хто здатний «зламувати» життєві проблеми. Він легко знаходить секрети їхнього розв’язання дуже неочікуваними способами!
Щоб стати лайфхакером, дотримуй кількох простих правил:
□ записуй корисні поради і цікаві факти, що можуть знадобитися у майбутньому;
□ багато читай, пізнавай нове;
□ не бійся творити та експериментувати;
□ тренуй кмітливість;
□ і, звісно ж, переймай досвід у знайомих лайфхакерів.
— Чим більше лайфхаків ви матимете у своєму розпорядженні, тим більше часу зможете економити, більше моментів проживати спокійно і радісно. А люди, які бачитимуть, як оригінально ви розв’язуєте проблеми, зможуть тільки здивовано вигукнути: «Геніально!».
3. Групове заняття
· Робота в групах
Кожній групі потрібно придумати свої лайфхаки (корисні поради).
Наприклад:
□ Як швидко скласти портфель.
□ Що робити, аби на парті завжди був порядок.
□ Як все встигати і не втомлюватися.
□ Як подружитися з однокласниками.
4. Теми для щоденника вражень
□ Мене здивувало…
□ Я б хотів(ла) дізнатися…
□ Лайфхаки, з якими я ознайомився(лася).