Тиждень 21. СВІТ РОСЛИН
Мета: розширити й уточнити знання учнів про різноманітність рослинного світу; розкрити значення рослин для людини; розвивати спостережливість, увагу, мислення та мовлення; виховувати самостійність, бажання знаходити відповіді на запитання, дбайливе ставлення до живої природи, зокрема рослин.
ДЕНЬ 1. ЩО ПОТРІБНО РОСЛИНАМ ДЛЯ ЖИТТЯ?
1. Вітання
· Психогімнастика «Я — дерево»
— Я — дерево. Я росту в лісі. Навколо мене багато друзів, таких дерев, як я. Мої ноги — це міцне коріння. Моє тіло — тоненький стовбурець, мої руки — то гілочки. Вони тягнуться до ясного неба, відчувають теплі сонячні промінчики, вбирають тепло, що розливається по всьому тілу. Я — дерево. Вітерець грається моїми листочками, гойдає мої гілочки. Мені приємно, добре, я дарую свій гарний настрій усім навколо.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Що потрібно рослинам для життя?»
— Що потрібно рослинам для життя?
· Слухання й обговорення казки
У лісі під Кущиком народився маленький Зайчик. Потоваришував Зайчик із Кущиком. Разом вони раділи Сонечку, що дарувало їм тепло, світло. Раділи свіжому подиху вітру, завдяки якому так легко їм дихалося. Кущик дякував земельці, що давала йому поживні речовини. Дякував їй Зайчик за те, що на ній зростали рослини, якими він так любив ласувати. Мріяли друзі разом побувати в казковій підземній країні.
Почув про їхнє бажання Чарівник. Він відрядив друзів у казкову країну.
— Ой-ой,— закричали Зайчик із Кущиком.— Нам немає чим дихати! Тут дуже темно! Нам холодно! Тут немає водички, а ми хочемо пити! Нам немає що їсти! Ми хочемо додому! — заплакали Зайчик із Кущиком.
Повернув їх Чарівник у рідний ліс.
— Про що йдеться в казці?
— Чому Зайчик і Кущик не захотіли залишатися в казковій країні?
— Чого забракло друзям у казковій країні?
— Чи були в казковій країні всі умови, потрібні для життя друзів?
— Що необхідно для життя Зайчику й Кущику? (Повітря, вода, їжа, тепло, світло.)
· Гра «Що рослинам потрібно для росту?»
— Без сонячного світла й тепла рослини не ростуть. Рослинам потрібні земля, повітря, вода. Щоб рослини були красивими, добре росли і цвіли, їх потрібно підгодовувати спеціальними добривами. А також усім їм потрібні наші турбота та любов!
3. Групове заняття
· Робота в групах. Гра «Що станеться, якщо…»
1-ша група. Що станеться, якщо рослину поставити в темне місце?
2-га група. Що станеться, якщо рослину не полити?
3-тя група. Що станеться, якщо доглядати за рослиною: поливати, мити, підпушувати ґрунт, підгодовувати?
4. Теми для щоденника вражень
□ Я піклуюся про…
□ Моя улюблена рослина.
□ Якби я був(ла) садівником(дей), я б виростив(ла)…
ДЕНЬ 2. ЩО ДАЮТЬ НАМ РОСЛИНИ?
1. Вітання
· Психогімнастика «Я — квітка!»
— Я — маленька квіточка. Ранкове сонечко торкається моїх пелюсточок, приємно лоскоче, я повільно прокидаюся від чудового сну. Розгортаю свої тоненькі, ніжні пелюстки, повертаюся до сонечка, умиваюся росою. Вітерець ніжно грається моїми листочками. Воно танцює, кружляє у вальсі. Я дарую свої пахощі ясному небу, теплому сонечку, землі, гарний настрій — кожному, хто зараз поруч зі мною.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Що дають нам рослини?»
— Відгадайте загадку.
Що воно таке?
Дихає, росте,
Живиться, розмножується,
А ходити — не ходить. (Рослина.)
— Рослини мають величезне значення в житті людини.
Колись давно англійський учений Прістлі провів такий дослід: на вікні, добре освітленому сонцем, накрив скляним ковпаком мишу. Через кілька годин миша померла. А під другий ковпак він помістив гілочку м’яти. Під цим ковпаком миша жила. Учений зробив справжнє відкриття. Своїм дослідом учений довів, що рослини очищають повітря.
— Як ви вважаєте, скільки рослин на Землі? (Рослин на Землі дуже багато, близько 400 000 видів.) Науковці вирішили їх згрупувати.
· Гра «Відправ рослину “додому”»
На дошці прикріплено картки зі словами: ліс, поле, город, квітник, кімната, водойма. Діти обирають картку із зображенням рослини та відправляють її «додому», прикріплюючи до потрібного напису.
· Гра «Ми — дослідники»
Учні досліджують, чи є у класі предмети, виготовлені з рослин.
· Гра «Продовж ланцюжок»
□ Людям рослини дають…
□ Тваринам рослини дають…
· Робота в парах. Гра «Павутинка»
Завдання: упізнати рослини; з’ясувати, що з них виготовляє людина.
3. Групове заняття
· Робота в групах «Найкорисніша страва»
Учні мають придумати страву з рослин та прорекламувати її користь. Наприклад: «Вітамінний салат», «Малиновий коктейль»…
4. Теми для щоденника вражень
□ У нашому саду.
□ Кімнатні рослини в моєму домі.
□ Я знаю такі рослини…
ДЕНЬ 3. ЧОМУ ПОТРІБНО ОХОРОНЯТИ РОСЛИНИ?
1. Вітання
— Я бачу, який у вас гарний настрій, оченята в усіх сяють, ніхто не сумує. А що нам ще може поліпшити настрій? (Посмішки, добрі вчинки, подарунки.)
— Подаруйте одне одному свою посмішку.
2. Обмін інформацією. Тема дня «Чому потрібно охороняти рослини?»
· Слухання й обговорення вірша «Вмійте природу любити»
Вам у походи ходити
І мандрувать, любі діти!
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром —
Квіти, дерева і трави.
Цвіту не рви задаром,
Гілки не втни для забави!
Оберігайте ж повсюди
Шлях і стежиночку в гаї,—
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.
П. Сиченко
— З яким проханням звертається до нас поет?
— Які поради дає автор?
— Чому потрібно оберігати квіти, дерева і трави?
— Як ви розумієте слова: «Вмійте природу любити»?
— Яке значення мають рослини для тварин? (Рослини дають кисень, є притулком, їжею, ліками.)
— А яке значення мають рослини для людини? (Людина отримує від рослин кисень, їжу, ліки, тканини — льон, бавовну, деревину.)
— Діти, чи можна рвати квіти? Чому?
· Слухання й обговорення оповідання «Конвалія в саду»
Петрик уранці прийшов у сад і побачив конвалію. Зачарований дивною красою квітки, хлопчик довго стояв перед нею. «Зірву квітку, поставлю у вазу на столі,— подумав Петрик,— красиво буде в кімнаті».
Він простягнув руку, щоб зірвати квітку, та враз уявив, що ж станеться із садом без конвалії? Затулив долонями квітку — і в саду стало похмуро і незатишно. На зелені листки впала сіра тінь, замовкли пташки.
Петрик розтулив долоні — і на деревах знову почувся пташиний спів.
«Он яка ти, дивовижна квітко,— подумав Петрик.— Хіба ж можна тебе зривати й нести до кімнати?»
В. Сухомлинський
— Чи сподобалося вам оповідання?
— Як би ви вчинили на місці Петрика?
· Робота в парах. Гра «Так чи ні?»
— Попрацюйте в парі, розкажіть, чи піклуються діти про рослини, хто і що загрожує рослинам?
· Театралізація
Запропонувати дітям уявити себе рослиною. Створити Театр рослин, які хочуть сховатися, захиститися від людей. (Одягнувши маску рослини, діти показують і розповідають, як би вони захистилися від небезпеки.)
3. Групове заняття
· Робота в групах. Складання «Порадника»
— Що можна і чого не можна робити, щоб не зашкодити рослинам? (Діти в групах складають список порад, як берегти рослини.)
4. Теми для щоденника вражень
□ Я люблю квіти і доглядаю за ними.
□ Рослини дають мені…
□ Ми з татом посадили деревце.
ДЕНЬ 4. ЧИ ІСНУВАЛО Б ЖИТТЯ БЕЗ РОСЛИН?
1. Вітання
· Вправа «Капелюшок бажань»
□ Я бажаю квітам…
□ Я бажаю друзям…
□ Я бажаю собі…
□ Я бажаю всім…
2. Обмін інформацією. Тема дня «Чи існувало б життя без рослин?»
— Ведучи своє господарство, людина іноді не замислюється, якої шкоди вона може завдати природі. Послухайте розповідь. Про що ми завжди повинні пам’ятати?
Люди розорали степи і перетворили їх на поля. На безкрайніх просторах, де жили степові мешканці, їм забракло місця. Ніде стало жити травоїдним тваринам. Дикі коні вимерли, гепардів тепер можна побачити тільки в зоопарку.
Усе переплуталося в природі. Голодні вовки накинулися на стадо свійських тварин. Залишилося мало овець. Не з’їдена ними трава лягла на землю щільним усохлим шаром і почала заважати молодим паросткам пробиватися до світла. Тоді люди почали боротися з вовками і знищили їх у багатьох степових районах. Овець стало більше. Вони з’їли всю траву.
Тут налетів вітер, запорошена буря здула дорогоцінний ґрунт. Довелося навколо полів саджати дерева, щоб захищали від вітру.
Посіяли пшеницю, та ось біда: виявилося, що збирати нічого. Ховрахи так розплодилися, що поперед людей зібрали все зерно. А де ж орли? Їх мисливці перестріляли, щоб полювати не заважали. Але тут трапилася нова біда: у садах і городах комахи весь урожай з’їли.
Оголосили їх шкідниками, посипали отруйним порошком. Та забули, що можна і самим людям отруїтися.
Довго б ще довелося боротися з природою, якби люди, нарешті, не зрозуміли: не потрібно знищувати диких тварин і рослини, потрібно жити у мирі з природою, знаючи її закони. Тепер доводиться рятувати все, що залишилося після поганого господарювання. Виправляти свої помилки завжди складно.
— Отже, який висновок ми зробимо з розповіді?
Висновок. Людині потрібно жити в злагоді з природою, знаючи її закони.
— Людина, на жаль, ставить себе вище, ніж усе, створене Природою. Вона рве, вбиває, ламає.
— Чи можуть тварини і рослини обійтися без людини?
— Чи зможе людина обійтися без рослин і тварин?
Висновок. Людина — маленька частинка Природи, яка теж повинна підкорятися її законам.
Наші пращури слов’яни жили в лісі. Він був і притулком, і годувальником, і захисником. Слов’яни обожнювали тварин і рослини, ставилися до лісу, дерев, як до живої природи, наділяли їх людськими рисами. Себе вони вважали її частинкою, тому берегли природу, а природа берегла людей. Вона давала чисте повітря, воду, їжу. І серед чистої здорової природи людина також була сильною і здоровою.
Звичайних рослин не існує. Усі трави, як і дерева, кущі та квіти,— величезне багатство нашої планети.
На земній кулі близько 500 тисяч рослин. В Україні — близько 16 тисяч видів. Вони бувають різноманітних форм і розмірів, із різною тривалістю життя та умовами існування. Рослинний світ заселяє різні куточки нашої планети: від крижаної Арктики, до спекотних тропіків. Рослини ростуть у лісах, степах, горах і пустелях.
На Землі ними живиться багато тварин, люди постійно використовують не тільки культурні рослини, які самі вирощують, але й дикорослі — як їжу, ліки, корм для тварин.
· Фантастичні гіпотези
— Що станеться, якщо зникнуть рослини?
3. Групове заняття
· Гра «Аптека»
Один учень — «аптекар». На столі — коробочки з написами: «Малина», «Калина», «Звіробій», «Ромашка», «Чистотіл», «Мати-й- мачуха», «Подорожник», «Липовий цвіт». Учні «приходять» в «аптеку купити ліки хворій іграшці».
Наприклад: «Мій ведмедик застудився. У нього висока температура. Дайте, будь ласка, малини, щоб зварити йому чаю».
(Якщо у дітей виникають труднощі, то перед грою потрібно пригадати, коли застосовують «наявні в аптеці» ліки.)
· Робота в групах. «Намалюй диво-квітку»
На аркуші ватману кожна група малює незвичайну диво-квітку.
4. Теми для щоденника вражень
□ Лікарські рослини, які я знаю.
□ Мені мама заварює чай з…
□ Як я можу зробити цей світ красивішим?